Terug naar het overzicht

Bezoekers aantrekken en verspreiden

Marketing Oost zet zich al jaren in voor de online profilering van toerisme in Overijssel en Twente. Het voornaamste doel is om personen van buiten de provincie te inspireren om deze prachtige regio te bezoeken. Want om te genieten van je vakantie of weekendje weg hoef je niet naar het buitenland! Hoe kan online marketing bijdragen aan het aantrekken én verspreiden van bezoekers in Twente en Overijssel? 

De uitdaging: Bezoekers aantrekken én verspreiden

Voor heel toeristisch Nederland is het een uitdaging om mensen aan te trekken én te verspreiden. Destinatiemarketing-organisaties willen niet alleen mensen naar de toeristische trekpleisters sturen, maar hen juist ook laten genieten van de onontdekte plekken. Nederland heeft genoeg moois te bieden, maar hoe presenteer je die verborgen schatten en hoe verleid je mensen online om een bezoek te brengen aan Twente en Overijssel? 

Strategie: Retarget bezoekers en verbreed hun horizon

Voor het binden én boeien van de doelgroep aan Overijssel en Twente kozen we voor een mix van search en social. Een complete marketingmix waarin alles op elkaar aansluit en die ervoor zorgt dat de regio zichtbaar is voor het grootste gedeelte van Nederland. Van Facebook- tot zoekmachinemarketing en van Pinterest- tot YouTubecampagnes. 

Hoe pak je dat nu efficiënt aan én zorg je ervoor dat je mensen naar die onontdekte bestemmingen stuurt? Daarvoor bouwden we een funnel op waarin de retargeting van websiteverkeer een cruciale rol speelde. In de always on campagne werd continu aan branding en performance doelstellingen gewerkt via Facebook, Instagram, YouTube en zoekmachines. Met deze advertenties én content bereikten we diverse doelgroepen die we stimuleerden om de websites Visit Oost en Visit Twente te bezoeken. Met behulp van de Facebook pixel hielden we bij welk type content zij bezochten en hoe we die bezoekers konden retargeten met gerelateerde, maar minder populaire of minder bekende plekken in Overijssel en Twente. Hebben mensen doorgeklikt op landingspagina’s van musea? Dan laten we ze met behulp van remarketing een advertentie zien met een minder bekende kunstgalerie. 

Resultaat

In het afgelopen jaar wisten we op Visit Oost een betrokkenheid van gemiddeld 6,6% vast te houden (de benchmark in NL is 3%), zorgden we voor meer dan 10.000.000 weergaven, stuurden we 265.000 mensen door naar de website en 80.000 mensen naar partners en ondernemers. Bij Visit Twente lag de betrokkenheid met 9,2% nog aanzienlijk hoger. Hier stuurden we 240.000 mensen door naar de website en 145.000 naar partners en ondernemers. Een positieve score die we al meerdere jaren op rij weten vast te houden.   

De succesfactoren

Het succes van de campagnes is voornamelijk te danken aan twee factoren. De eerste is de inzet van een brede marketingmix. Alle elementen ondersteunen elkaar en sturen de doelgroep steeds dieper in de funnel. Met de ‘see, think, do en care-fasen’ missen we geen enkel contactmoment met de potentiële bezoekers en houden we hun aandacht vast met activerende content. 

De tweede factor is het retargeten van de doelgroep om hen zo juist te attenderen op de onontdekte plekken van Overijssel en Twente. Zo geven we deze minder bekende plekken de juiste aandacht en presenteren we die aan een publiek dat op grond van eerdere gedragingen op de website sneller geneigd is om deze bestemmingen te overwegen. We maken de hogere interesse op uit soft conversies, zoals sessieduur, bounceratio, aantal bezochte pagina’s en outbound clicks naar de desbetreffende bestemming.

Wil jij jouw destinatiemarketing ook een boost geven met een doordachte campagne? Neem dan contact met ons op.

Bekijk ook