Terug naar het overzicht

Waarom Spotify Ads een must zijn in jouw marketingmix

Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt Spotify. En de streamingdienst wordt alleen maar groter. Dat maakt Spotify niet alleen interessant om naar muziek of podcasts te luisteren, maar ook om op te adverteren. Het platform is volwassen geworden en is daarmee een must in jouw marketingmix. Wij leggen je uit waarom. 

Wat zijn Spotify ads?

In Nederland zijn er zo’n 1,7 miljoen Spotify-gebruikers die een gratis account hebben. Dat betekent dat zij advertenties te horen én te zien krijgen tijdens hun luistersessies. Met Spotify ads bereik je jouw doelgroep door middel van audio- en videocampagnes. Maar hoe vind je jouw doelgroep tussen deze 1,7 miljoen gebruikers? Je wilt immers niet met hagel schieten. Daar zit gelijk één van de grote voordelen van Spotify ads: je kunt het moment bepalen waarop je mensen kunt targeten. 

Realtime targeting, meer betrokkenheid

Net als bij andere social platformen heb je bij Spotify targetmogelijkheden zoals leeftijd, locatie en interesses. Wat Spotify ads bijzonder maakt, is dat je daarnaast kunt kiezen voor realtime targeting. Dit helpt je bij het vinden van het juiste moment om jouw gewenste doelgroep te bereiken. Luistert iemand bijvoorbeeld naar een podcast over koken? Dan is dat het perfecte moment voor bedrijven als HelloFresh om afgespeeld te worden. Zo matcht jouw advertentie met de voorkeuren en behoeftes van de gebruiker. Zeker in tijden dat personalisatie steeds belangrijk wordt, is dit een mooie mogelijkheid. Door deze specifieke en persoonlijke targeting is de kans ook groter dat jouw boodschap blijft hangen bij de doelgroep. Dat blijkt ook in de praktijk: Spotify ads zorgen namelijk voor een hogere betrokkenheid dan advertenties op andere social kanalen zoals Facebook en Instagram. Zo zorgt de audio voor 15% meer betrokkenheid en video voor 14%. 

Het prijskaartje

Spotify rekent een startbedrag van €250 euro. Dat betekent dat elke campagne die je draait minimaal €250 kost, ook als deze slechts 1 of 2 dagen aanstaat. Het voordeel is wel dat je gelijk inzichtelijk krijgt wat de CPM (de kosten per 1.000 bereikte personen) is van de campagne. Zo weet je precies hoeveel mensen je bereikt met het advertentiebudget. Dit budget kun je inzetten aan de hand van een aantal uitingen. 

De mogelijke uitingen op Spotify ads

1. Audio ads

Audio ads zijn het beste te vergelijken met de traditionele radiocommercials. Met de Audio Everywhere campagnes speelt jouw Spotify advertentie af tussen twee nummers door. Alleen mensen met een gratis account krijgen jouw ad te horen/zien. Je kunt ervoor kiezen om zelf audio te uploaden óf om een voice-over de tekst te laten inspreken. Dat laatste is een uitkomst als je zelf niet de beschikking hebt over een goede opnamestudio. Daarnaast is er ook nog de optie om een gesponsorde afspeellijst te maken. Je kiest zelf nummers die het beste bij jouw merk passen en zet deze in een playlist. Deze audio ads kun je combineren met display advertenties. Hiermee toon je een afbeelding aan je doelgroep op de homepagina of in de app. Deze Homepage Takeovers zetten 24 uur lang jouw display ad op de – je raadt het al – homepagina. 

2. Video ads

Met de video takeover laat je tussen nummers door niet alleen een geluidsfragment horen, maar ga je meer richting een TV commercial. Jouw doelgroep krijgt een video van maximaal 30 seconden te zien waarin ze kennismaken met jouw merk of boodschap. 

3. Podcast ads

Met de Streaming Ad Insertions zorgt Spotify ervoor dat jouw advertenties tijdens podcast uitzendingen te horen zijn. Het grootste voordeel van podcast ads is dat ook de premium gebruikers van Spotify de advertenties te horen krijgen. Ideaal om je doelgroep te vergroten en een maximaal bereik te realiseren. 

Tips voor het opzetten van jouw Spotify ads campagne

Impact meten van jouw campagne

Sinds kort biedt Spotify adverteerders een tool om de resultaten en impact van de campagne beter te meten. Met de Spotify Brand Lift krijg je gemakkelijk inzicht in hoe gebruikers reageren op jouw audio-, video- en display advertenties. Met behulp van korte enquêtes wordt er gemeten hoeveel van jouw ads is blijven hangen bij de doelgroep. Zo zie je van elke campagne precies wat het oplevert.

Met Spotify ads kun je gericht je doelgroep targeten, tegen heldere kosten en met goed inzicht in de effecten van je campagne. En omdat dit platform mooie kansen biedt voor gepersonaliseerde online marketing, mag Spotify ads volgens ons niet ontbreken in jouw marketingmix.  

Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie