Terug naar het overzicht

“TikTok, daar moeten we wat mee!” Of toch niet?

Het is je vast niet ontgaan – TikTok is booming. Te pas en te onpas pakken jongeren hun smartphone erbij om een korte video op te nemen. Dit is hét moment om als bedrijf te adverteren op dit platform, toch?

Ja, als jouw doelgroep uit 9 tot en met 14-jarige meisjes bestaat kun je er niet snel genoeg bij zijn. Heb je een andere doelgroep? Dan verwachten we dat je als bedrijf minder succes zal halen uit jouw TikTok-advertentie. Dat betekent natuurlijk niet dat je het platform dan maar volledig moet negeren. Wij zijn groot voorstander van trends spotten en hier tijdig op inspelen – de groei van TikTok is zo’n trend die we niet kunnen en niet wíllen negeren. De komst van dit kanaal vraagt om een kritische blik op jouw social mediastrategie, met name op Instagram.

Later, een vooraanstaand Instagram marketingplatform, heeft de belangrijkste Instagram trends voor 2020 gepubliceerd. Zij verwachten dat TikTok een grote impact zal hebben op de Instagram-content en dáár moet je als bedrijf zeker wat mee. Uit het NewCom Nationaal Social Media Onderzoek 2020 is namelijk gebleken dat Instagram groeit – en hoe! Alle leeftijdscategorieën maken er steeds vaker gebruik van. Het dagelijks gebruik van Instagram is het afgelopen jaar zelfs met 29% is gestegen – dat is meer dan ieder ander social mediakanaal.

Oké, dus TikTok beïnvloedt de Instagram-content. Hoe spelen we hierop in?

Authenticiteit staat voorop

Waar we voorheen nog moeite deden voor het perfecte grammable shot, zien we dat de content op TikTok juist heel authentiek is. De juiste compositie, belichting en filters doen er niet toe, het gaat erom dat de content echt is. Een trend die we steeds meer terugzien op Instagram! Kijk maar naar het vertrouwen in influencers dat langzaam maar zeker afneemt.

Van #photooftheday naar #videooftheday

Video werkt – zowel voor de interactie met je publiek als voor je bereik. Op Facebook zien we dit contenttype al regelmatig voorbij komen en ook op Instagram neemt dit toe. Deze verschuiving is al versterkt met de komst van IGTV en we verwachten dat TikTok dit nog verder zal beïnvloeden. Pssst… wist je dat de TikTok editor een perfecte tool is om video’s mee te maken voor op Instagram? Life hack!

Past jouw doelgroep toch beter bij TikTok dan bij Instagram? Zorg er dan voor dat jouw content goed aansluit op het platform – je komt hier niet weg met dezelfde story die je op Instagram hebt geplaatst. Creativiteit was nog nooit zo belangrijk! Werk samen met de juiste creators, speel in op trends en maak gebruik van challenges. Houd er ook rekening mee dat er nog weinig Nederlandse statistieken bekend zijn en dat de targetmogelijkheden beperkter zijn dan op Facebook en Instagram. Dit zorgt er echter wél voor dat er momenteel weinig concurrentie is, waardoor jij de TikTok-tieners relatief goedkoop kunt bereiken. Bonus!

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie