Terug naar het overzicht

Facebook maakt bereiken jongeren lastiger

Nadat de iOS 14-update bij iPhone-gebruikers al zorgde in een schrikreactie bij adverteerders, komt Facebook binnenkort zelf met nog een restrictie: vanaf 23 augustus is het bereiken van jongeren onder de 18 jaar moeilijker geworden. Hoe dat precies zit en wat dat betekent voor jouw campagnes leggen we uit in deze blog.

Wat ging er vooraf aan dit besluit?

Op 27 juli kondigde Facebook aan dat zij het targeten van kinderen jonger dan 18 jaar moeilijker zal maken. Het nieuws volgt na de controverse rondom Instagram Youth, een “kindvriendelijke versie van Instagram” gericht op kinderen jonger dan 13 jaar. Hoewel de app nog niet gereleased is, trokken veel pedagogische instellingen bij de aankondiging al aan de bel. Zij vonden dat kinderen van die leeftijd “niet oud genoeg zijn” voor dit soort apps en dat het voor meer ‘’depressies, eenzaamheid en angst’’ zorgt. Hierdoor kwam Facebook onder vuur te liggen.

Eerder waren er al twijfels toen Facebook Messenger Kids introduceerde. Deze versie van Facebook Messenger is ook gericht op kinderen onder 13 jaar, waarbij ouders wel volledige controle hebben over het account van hun kinderen. Sinds december 2017 is de app te downloaden in Amerika en heeft sinds vorig jaar ruim 7 miljoen gebruikers. In Nederland is de app (nog) niet beschikbaar.

Messenger Kids (bron: Facebook)

Wat houdt het precies in?

De controverse rondom deze kinderapps heeft Facebook er waarschijnlijk toe doen besluiten het adverteren op hun platforms voor minderjarigen moeilijker te maken. “Maar wat is er dan precies veranderd?”, horen we je denken? Leggen we uit. Sinds 23 augustus is het niet meer mogelijk om:

Ook kunnen minderjarige jongeren dus niet meer meegenomen worden in retargeting of lookalikes van je websiteverkeer en interacties op je posts.

Deze veranderingen gelden voor alle platformen van Facebook, dus ook voor Instagram en Messenger. Er valt hierbij wel een belangrijke aantekening te maken: het is nog wél mogelijk om jongeren onder de 18 te targeten op basis van hun leeftijdgeslacht of locatie.

Naast de veranderingen in de targeting van jongeren voerde Facebook recentelijk nóg een kindvriendelijke wijziging door: alle Instagram-accounts van jongeren onder de 16 jaar gaan standaard op privé. Dit betekent dat een profiel alleen nog gezien kan worden door je volgers. Hierdoor kunnen jongeren bijvoorbeeld ook geen berichten meer binnenkrijgen van profielen die hen niet volgen en worden ze dus beschermd tegen ‘vreemde’ accounts

Wat nu?

Als jongeren wel binnen jouw doelgroep vallen kan dit een flinke domper zijn. Hoewel je ze dus nog steeds kan bereiken, wordt dit een stuk lastiger. Je kan ze immers alleen nog globaal targeten.

Denk je nu daardoor dat je wel wat hulp kan gebruiken bij je campagnes? Of heb je andere vragen? Geen probleem, neem contact met ons op! Wij helpen je graag.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie