Terug naar het overzicht

Een compleet nieuw Google Analytics: GA4 is uit!

Halverwege vorige maand is Google Analytics 4 uitgekomen. GA4 is een upgrade van het bestaande Analytics in een compleet nieuw inrichting. Verder presenteert GA4 een paar belangrijke nieuwe ontwikkelingen. Zo biedt het voorspellende inzichten, is het geïntegreerd met Google Ads en beter in staat is om cross-platform door te meten.

In dit blog over GA4 nemen we je mee met de nieuwe mogelijkheden op volgorde van impact op onze klanten.

Compleet andere interface

De rapporten zijn opnieuw gerangschikt en door de komst van nieuwe rapporten en het verschuiven van oude rapporten kan dit op eerste gezicht overweldigend overkomen. Gelukkig wordt er – bij keus om GA4 te gebruiken – een kopieweergave gemaakt.De gedachte achter deze opbouw is om in te zoomen op verschillende fases van de customer Journey. Je kunt bijvoorbeeld zien welke kanalen nieuwe klanten aanbrengen maar daarnaast ook zien welke acties zij ondernemen na de conversie.

Gebeurtenissen doormeten zonder extra tagging

Vaak komen we hier accounts tegen die niet standaard voorzien zijn van basis tagging regels in de Google Tag Manager. Zaken als outbound klikken, scroll diepte en het doormeten van ingevulde formulieren of klikken op telefoonnummers. Met de komst van GA4 wordt het standaard mogelijk om gebeurtenissen die niet perse een pageview genereren door te meten. Meer inzicht voor gebruikers die niet onderlegd zijn met de Google Tag Manager dus!

Voorspellende dataweergaven 

De nieuwe Analytics 4 kan eigenaren of marketeers inseinen op het moment dat Google ziet dat er een grotere vraag is naar bepaalde producten op de webshop. Ideaal voor bijvoorbeeld webshops waarbij de inkoper rekening kan houden en de kans op uitverkochte producten net iets kleiner wordt. Afbeelding: Google Lees hier meer informatie van Google over Insights.

Doelgroepen delen tussen Web & App Website & App doelgroepen worden in elkaar geïntegreerd. Dat houdt in dat acties op de App, kunnen zorgen voor uitsluitingen van remarketing op het web of andersom. Door deze twee platformen met elkaar te laten praten zijn we beter in staat om relevante doelgroepen te maken voor onze klanten die actief zijn met een App.

Data van gebruikers verwijderen op aanvraag

Het wordt nu eenvoudig om verzoeken van individuele websitebezoekers om hun data te verwijderen ook in te willigen.

Nieuwsgierig geworden? Je kunt GA4 zelf implementeren met behulp van de Google Tag Manager of je webbouwer. Wil je dat wij het account direct goed inrichten dan kunnen we je hier natuurlijk bij helpen, neem contact met ons op!

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie