Terug naar het overzicht

5 voordelen van Google Grants voor Musea in Nederland

Het online aantrekken van bezoekers, het vergroten van de bekendheid en de missie effectief vervullen is voor veel musea een uitdaging – zeker als het marketingbudget beperkt is. Gelukkig is er een oplossing die musea in Nederland kunnen benutten: gratis mediabudget via Google Grants. In dit blog vertellen we welke voordelen Google Grants biedt voor musea en hoe je hier als museum van profiteert. 

Dit is Google Grants

Via Google Grants steunt Google goede doelen en non-profit organisaties – zoals musea – door hun mediabudget aan te bieden. Met dat mediabudget kun je als museum gratis adverteren in Google Ads. 

Voorwaarden voor Google Grants

Om in aanmerking te komen voor zo’n gratis mediabudget, is het belangrijk dat je als organisatie een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) of een SBBI-status (Sociaal Belang Behartigende Instelling) hebt. Voldoet jouw museum hieraan? Dan kun je jouw museum aanmelden bij Google Grants en maandelijks 10.000 dollar aan gratis mediabudget ontvangen. 

Voordelen van Google Grants voor musea

1. Toename van de online zichtbaarheid

Met dit gratis mediabudget maak je Google Ads-campagnes met advertenties specifiek voor jouw museum. Zo vergroot je met Google Grants de zichtbaarheid van jouw museum in de zoekresultaten van Google. Dit betekent dat mensen die op zoek zijn naar gerelateerde onderwerpen of activiteiten, jouw museum gemakkelijker vinden. Dit vergroot de kans dat potentiële bezoekers het museum ontdekken, de website bezoeken en een kaartje kopen. 

2. Meer ruimte in het marketingbudget

Net als andere non-profitorganisaties hebben musea vaak beperkte budgetten voor marketingactiviteiten. Met Google Grants plaats je voor maar liefst €10.000 dollar per maand online advertenties zonder dat dit ten koste gaat van het budget. Hierdoor hou je meer geld over voor andere marketingactiviteiten voor jouw museum.

3. Targeting van relevante doelgroepen

Het budget van Google Grants zet je in via het Google Ads-platform. Dit platform biedt uitgebreide targeting mogelijkheden, waardoor je specifieke doelgroepen van jouw museum bereikt. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties weergeven aan mensen die in de buurt van het museum wonen of aan personen die geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur of in een specifiek onderwerp waar jouw museum een tentoonstelling over heeft.

4. Meer bezoekers trekken 

Door gebruik te maken van Google Grants trek je als museum meer bezoekers naar je website. Dit kan leiden tot een groter aantal museumbezoeken en een grotere betrokkenheid van het publiek bij de tentoonstellingen en activiteiten van jouw museum.

5. Continu je marketingstrategie verbeteren

Google Grants biedt toegang tot uitgebreide statistieken en meetgegevens. Hier kun je de prestaties van jouw advertenties en campagnes volgen, zoals het aantal vertoningen, klikken, click-through-ratio en conversies. Deze gegevens helpen je om de marketingstrategie van jouw museum continu te optimaliseren en nog betere resultaten te behalen.

Meer weten over hoe je optimaal gebruik kan maken van je Google Grants account? 
Of mail naar info@olifantmedia.nl. Hij helpt je graag bij de inrichting van jouw Google Grants account. 

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie