Terug naar het overzicht

Hoe effectieve marketing kan helpen om inwoners te bereiken

Voor een gemeente is het van groot belang om inwoners te ondersteunen die in financiële moeilijkheden verkeren. Daar bestaan verschillende regelingen voor, maar veel mensen weten de weg naar hulp niet goed te vinden. Daarom is het essentieel om hier goed over te communiceren. In dit artikel bespreken we de verschillende stappen die gemeenten kunnen nemen om inwoners via effectieve marketing te wijzen op de ondersteuning die mogelijk is.

1. Doelgroepidentificatie

Een cruciale eerste stap bij het verbeteren van de communicatie over de regelingen die er zijn, is het identificeren van de doelgroep.

Onderzoek de mensen die in aanmerking komen voor subsidies

Door het uitvoeren van een grondig onderzoek krijgen gemeenten een beter beeld van de mensen die in aanmerking komen voor hulp. Dit kan onder andere door middel van enquêtes en interviews. Door het verzamelen van deze gegevens kun je als gemeente de informatie over de mogelijke ondersteuning beter afstemmen op de behoeften van de doelgroep.

Analyseer de informatiekanalen die ze gebruiken

Als je weet wie er in je doelgroep zit, is het van belang om te weten welke informatiekanalen deze mensen gebruiken. Dit kan variëren van sociale media tot lokale kranten en televisiezenders. Met deze kennis ontwikkel je vervolgens een strategie waarmee je de doelgroep op de juiste manier bereikt.

2. Kies de juiste communicatiekanalen

Nu de doelgroep en de informatiekanalen bekend zijn, is het tijd om de juiste communicatiekanalen te kiezen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden daarvan, met tips over hoe je deze kanalen het beste kunt gebruiken.

Socialmediakanalen

Bij het bepalen van welk socialmediakanaal je in wilt zetten, is het belangrijk om te kijken naar de doelgroep die je wilt bereiken. Zo is Facebook geschikt voor een breed publiek, terwijl Instagram meer gericht is op jongeren en millennials. Twitter leent zich goed om in het kort informatie te delen, en voor het bereiken van specifieke doelgroepen via hashtags en mentions. LinkedIn is vanwege het zakelijke karakter geschikt voor hulp aan bedrijven en ondernemers.

Sociaal Media KanaalDoelgroepWanneer Kiezen?
FacebookBreed publiek, voornamelijk ouderenGeschikt voor algemene informatie over subsidies en gericht op specifieke doelgroepen
TwitterBreed publiek, voornamelijk jongerenGeschikt voor snelle informatie en gericht op specifieke doelgroepen via hashtags en mentions
InstagramVoornamelijk jongeren en millennialsGeschikt voor visuele content en gericht op een jongere doelgroep
LinkedInZakelijke doelgroep, voornamelijk professionalsGeschikt voor subsidies gericht op bedrijven en ondernemers

Nieuwsartikelen en lokale kranten

Om informatie over financiële ondersteuning breed te verspreiden, is het plaatsen van artikelen in lokale kranten vaak een goed middel. Dat kan via het sturen van persberichten, maar soms hebben gemeenten ook een eigen katern in de lokale kranten. Allemaal goede informatiekanalen! Deelname aan interviews voor lokale radio- en televisiezenders over hetzelfde onderwerp vergroot het bereik en zorgt voor een breder publiek. Bij persberichten is het belangrijk dat de boodschap begrijpelijk en duidelijk is, en dat het persbericht interessant en nieuwswaardig is. Meer informatie over het schrijven van een nieuwsartikel is te vinden in ons artikel over de beste manier om een nieuwsartikel te schrijven.

Evenementen

Gemeenten kunnen de mogelijkheden van financiële hulp onder de aandacht brengen door evenementen te organiseren en deel te nemen aan lokale evenementen. Het organiseren van informatiebijeenkomsten helpt om de doelgroep persoonlijk te bereiken en te informeren over de mogelijkheden die er zijn.
 
Door deel te nemen aan lokale evenementen, zoals markten en braderieën, bereik je als gemeente een groot publiek. Het voordeel is dat je hier de mogelijkheid hebt om direct in gesprek te gaan met mensen en hen gericht verder te helpen.

3. Creëer een begrijpelijke boodschap

Naast het kiezen van de juiste communicatiekanalen is het belangrijk om een heldere boodschap te communiceren. Door het vermijden van jargon en het gebruik van duidelijke taal maak je de informatie begrijpelijk voor de doelgroep. Het toevoegen van afbeeldingen en/of grafieken kan de boodschap extra versterken.

4. Gebruik van sociale bewijskracht

Mensen die zelf zoekende zijn, laten hun gedrag vaak bepalen door het gedrag van anderen. Dat is het idee achter het overtuigingsprincipe sociale bewijskracht: mensen volgen vaak de beslissingen van anderen. Door het delen van succesverhalen van mensen die hulp hebben ontvangen en er baat bij hebben gehad, kunnen gemeenten het vertrouwen in deze regelingen subsidies vergroten. Het gebruik van video’s of getuigenissen kan deze boodschap versterken.

5. Call-to-action

Een duidelijke call-to-action zorgt ervoor dat de doelgroep weet wat de volgende stap is. Door de boodschap af te sluiten met een duidelijke call-to-action weten mensen wat ze moeten doen om financiële hulp te zoeken. Denk daarbij aan “Vraag nu deze regeling aan!” of “Neem contact met ons op voor meer informatie.”

Tot slot

Het is van groot belang om ondersteunende regelingen onder de aandacht te brengen van inwoners die in financiële nood verkeren. Door de juiste communicatiekanalen te kiezen, een begrijpelijke boodschap te communiceren, gebruik te maken van sociale bewijskracht en een duidelijke call-to-action te formuleren, kunnen gemeenten deze mensen effectief bereiken. Dat begint ermee dat gemeenten zich bewust zijn van de behoeften van de doelgroep en daar met de juiste strategieën op inspelen.
 
Wil je meer weten over hoe je een effectief nieuwsartikel kunt schrijven om financiële regelingen onder de aandacht te brengen van inwoners van jouw gemeente? Bekijk dan onze handleiding voor het schrijven van een nieuwsartikel. Heb je nog vragen of wil je graag sparren over hoe jouw gemeente boodschappen effectief overbrengt op specifieke doelgroepen? Neem dan contact op met ons via 071-3020077 of stuur een mailtje naar info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Online Marketing Tips voor Scholen: Trek de Beste Omscholers aan voor het Docentschap

Lerarentekort aanpakken met omscholingstrajecten We zien bij veel van onze klanten hetzelfde probleem, het vinden van goed en kundig personeel....
Tips
SEO

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie