Terug naar het overzicht

Lesmateriaal onder de aandacht brengen bij de juiste docenten

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid speelt een cruciale rol in het behoud en de presentatie van het Nederlandse audiovisuele erfgoed. Dit instituut archiveert een uitgebreide collectie van historische en moderne televisie- en radioprogramma’s, films en muziek. Bezoekers kunnen de rijke geschiedenis van Nederlandse media ontdekken via interactieve tentoonstellingen en educatieve programma’s. Bovendien biedt het instituut waardevolle hulpbronnen voor docenten in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Zij kunnen gebruikmaken van specifiek ontwikkeld lesmateriaal, waarmee zij audiovisuele content op een boeiende manier in hun lessen kunnen integreren.

De uitdaging: Het lesmateriaal bij de juiste docenten krijgen

Docenten in het middelbaar onderwijs krijgen het steeds drukker. Dan is het fijn als ze een handje geholpen kunnen worden met kant en klaar lesmateriaal. Beeld & Geluid Onderwijs is er voor leerkrachten en docenten die voorop willen lopen in digitale geletterdheid en burgerschap. Het kant-en-klare online audio- en videomateriaal sluit aan op de belevingswereld van de leerlingen of studenten en bespaart de docent tijd.

Maar hoe krijgt Beeld & Geluid Onderwijs dit lesmateriaal bij de juiste docenten en zorg je voor een toename in het verkeer en in streams van de mediafragmentenlijsten? Daarvoor maakten we een diepgaande analyse en formuleerden vervolgens een strategie. Met behulp van Facebook, Instagram en TikTok campagnes én het juiste beeldmateriaal gingen we aan de slag. 

Strategie: Personalisaties in advertenties

In onze online aanpak hielden we rekening met de verscheidenheid aan docenten en de vakken die zij geven. Door personalisaties in de targeting én advertenties aan te maken, konden we de docenten gerichter activeren en oproepen om door te klikken voor verrijkende content. Focus aanbrengen betekent: doelgerichter campagne voeren. We zagen de grootste kansen in het bereiken van onze doelgroep via META (Facebook en Instagram).  Daarnaast is onze ervaring dat docenten in de zomer niet of nauwelijks te bereiken zijn, waardoor we de campagneperiode in twee delen hebben opgesplitst, een voor en een na de zomervakantie. Met de inzichten van de eerste periode konden we direct optimalisaties doorvoeren voor de tweede periode en zo het sterkst presteren. 

Het resultaat

In een tijdsbestek van drie maanden wisten we 310.000 unieke mensen te bereiken, waarvan we 1.510 klikken naar de website hebben weten te realiseren. In totaal schreven 516 mensen zich in voor de nieuwsbrief van Beeld & Geluid Onderwijs tijdens de campagneperiode. Ook werden er 19 directe leads gerealiseerd, waarbij docenten mediafragmentlijsten hebben gedownload. 

De succesfactoren

In onze online aanpak hielden we rekening met een verschillende aanpak per docentgroep en de vakken die ze geven. Dat was bepalend voor het succes. Zo konden we per doelgroep en vakgebied bijsturen en de advertentieteksten optimaliseren op basis van de specifieke media die ze kunnen gebruiken in hun lessen. Op Facebook en Instagram maakten we gebruik van interesses en naarmate we meer relevante bezoekers naar de website trokken, scherpten we de campagne aan met behulp van retargeting en look-a-like doelgroepen. En dat vertaalde zich in de mooie resultaten zoals hierboven weergegeven!

​​Heb jij ook behoefte aan een online strategie voor jouw organisatie die echt rendeert? Neem dan contact op!

Bekijk ook