Terug naar het overzicht

Verdwijnen de Facebook fans echt?!

Recent heeft Facebook aangekondigd dat de Facebook fans verdwijnen. Maar ze worden vervangen door Facebook followers. Wij weten niet beter dan dat je op elke Facebookpagina het aantal fans en volgers gebroederlijk naast elkaar ziet staan. Als de nieuwe opzet van Facebook bedrijfspagina’s is uitgerold, verdwijnen de ‘Page Likes’ (fans) en worden alleen nog maar ‘Page Follows’ (volgers) getoond.

De keuze van Facebook roept vragen op, want wat betekent het als je fans verdwijnen? Waarom worden volgers behouden? Wie zijn die volgers en wat maakt hen beter dan fans? En wat voor invloed heeft deze verandering op mijn pagina en advertenties?

Fans worden volgers

Laten we de voornaamste zorg wegnemen. Jouw community met fans verdwijnt niet (in z’n geheel). Ze worden alleen verplaatst. Fans en volgers vormen straks één groep en we noemen ze vanaf dan allemaal followers/volgers. Echter, er is een uitzondering. De groep fans die ooit jouw pagina heeft geliked en er later voor hebben gekozen om je te ontvolgen, worden niet meeverhuisd. En voor de duidelijkheid; mensen die je pagina niet hebben geliked, maar wel hebben gevolgd, blijven in de groep volgers.Wat Facebook eigenlijk zegt, is dat mensen jouw pagina willen volgen omdat ze het onderwerp interessant vinden. Wie je pagina heeft ontvolgd, wil niet op de hoogte blijven van jouw laatste nieuwsupdates. En waarom zou je die “fans” dan willen behouden? Wat resteert is een kwalitatieve(re) community van betrokken followers.

Pagina autoriteit

Facebook followers gaan wel een minder prominente rol spelen. Dat zit zo … De nieuwe bedrijfspagina toont straks niet meer op de hoofdpagina het aantal followers. Nu is dat in één oogopslag zichtbaar en geeft het jouw pagina een mate van autoriteit. Een pagina met veel fans wekt meer vertrouwen op dan een vergelijkbaar merk met een handjevol fans. Fijn voor de gevestigde merken, maar voor nieuwkomers is het altijd een uitdaging om een community op te bouwen. Je herkent hier het sneeuwbaleffect, want voor honderd nieuwe fans moet je harder werken wanneer je een pagina met tien fans hebt dan een pagina met tienduizend fans.Wij kunnen ons goed vinden in de keuze om het aantal volgers minder prominent zichtbaar te maken. Het past in het beleid van Facebook dat het al een paar jaar voert, waarin het de focus legt op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Deze stap moedigt mensen aan om pagina’s te volgen, omdat ze prikkelende berichtgeving delen, die jou aanspreekt en jouw tijdlijn verrijkt, ongeacht de omvang van de community. De groei van je community is hierdoor minder afhankelijk van de omvang die je al hebt, terwijl de invloed van goede content groter wordt.

Pagina Like campagnes 

Wat betekent dit voor jouw Pagina Like campagnes? Facebook heeft geen wijzigingen aangekondigd over deze vorm van adverteren. We durven dus de voorlopige aanname te doen dat deze type campagne, die erop is gericht om je community te vergroten, vooralsnog blijft bestaan. Wel hebben wij er onze eigen gedachten over en zetten we grote vraagtekens bij de effectiviteit van Pagina Like campagnes in de toekomst.In alle veranderingen die Facebook doorvoert zien we de rode lijn die draait om kwaliteit. Zoals gezegd draagt het uitbreiden van je community niet meer bij aan de autoriteit van je pagina en verschuift de focus nog meer naar interactie met je volgers.Vanuit dit perspectief lijkt het ons zinniger om je advertentiebudget te investeren in content creatie en promoties gericht op interactie. Als je verhaal klopt, dan komen de volgers vanzelf.

Bron

Bekijk hier de aankondiging over Page Likes en Page Followers van Facebook zelf, maar let op … nog niet iedereen heeft toegang tot deze pagina’s en daardoor kan het zijn dat je nog even niets ziet: https://www.facebook.com/business/help/2683010948601738

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie