Terug naar het overzicht

Deze cijfers zijn onmisbaar bij het beoordelen van jouw campagneresultaten

Leads, leads, leads, wie wil ze niet?! Je hebt al je campagnes optimaal ingericht, wervende copy geschreven en op je splinternieuwe website heb je alles tot in de puntjes geoptimaliseerd. Vol verwachting kijk je naar je inbox, maar helaas: geen lead te bekennen. En nu? De oplossing schuilt vaak in de cijfers. Die vertellen je veel over het gedrag van jouw potentiële klant – en over hoe jij daar handig op in kunt spelen.
 
Als het gaat om leads (personen of organisaties die geïnteresseerd zijn in je product of dienst), ligt de focus vaak op informatie zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Maar vergeet ook de secundaire data niet, zoals het aantal bekeken pagina’s op de site, het bouncepercentage en de sessieduur. Het zijn vooral die laatste metrics die waanzinnig interessant zijn. Die wil je doormeten om te analyseren of het verkeer dat vanuit jouw campagnes op je site terecht komt ook echt geïnteresseerd is in je product of dienst en bereid is om contactgegevens achter te laten.

Dus: draaien de campagnes op volle toeren en is je site helemaal optimaal ingericht? Dan is het zaak om in de Google Analytics omgeving te duiken en te onderzoeken hoe het verkeer zich over je site begeeft.

Tip: per 1 juli 2023 wordt de huidige Google Analytics vervangen door Google Analytics 4? Geen zin om dit zelf in te stellen? Stuur ons een berichtje!

Wij hebben de drie belangrijkste metrics voor je op een rij gezet.

Pagina’s per sessie

Bezoekers laten pas hun contactgegevens achter als ze een goed beeld hebben van wat jouw bedrijf doet en te bieden heeft. Geïnteresseerde bezoekers bekijken daarom vaak meerdere pagina’s en klikken lekker door je website heen. Wij zien bij onze klanten dat gemiddeld 6 pagina’s worden bezocht voordat bezoekers hun gegevens achterlaten. Het is ook van belang waar de bezoeker vandaan komt. Verkeer dat uit social campagnes op je site komt heeft gemiddeld 5 pagina’s nodig en betaald zoekverkeer heeft zelfs bijna 7 pagina’s nodig! Deze cijfers zijn heel waardevol om mee te nemen. Zorg er dus voor dat je site voldoende content bevat om de bezoeker een goed beeld te geven van de diensten of producten die je aanbiedt. En: help je bezoeker een handje bij het doorklikken naar andere pagina’s.
  
Twee tips om het aantal pagina’s per sessie te verhogen: 

  1. Gebruikt actieknoppen om bezoekers te navigeren door jouw website naar de gewenste pagina’s. 
  2. Voeg interne links toe die verwijzen naar andere pagina’s op de website. 

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde sessieduur geeft aan hoe lang een gebruiker op jouw website aanwezig is. Uit de gemiddelde sessieduur kan je de kwaliteit van je websiteverkeer afleiden: als iemand langer op je site blijft en meer pagina’s bezoekt, dan zegt dat iets over hoe interessant deze bezoeker de content op jouw website vindt.
 
Maar wanneer is jouw verkeer kwalitatief goed of niet? We helpen je graag met onze benchmarks over de gemiddelde sessieduur: 

  1.  5 tot 7 minuten is een waardevolle bezoeker met grote bereidheid om te converteren.
  2.  3 tot 5 minuten is een bezoeker die bovenmatig geïnteresseerd is maar nog niet over gaat tot een conversie. 
  3.  < 3 minuten is een bezoeker die nog lang niet bereid is om te converteren. 

Kan de gemiddelde sessieduur op jouw website wel wat omhoog? Zorg er dan voor dat er een duidelijke navigatie op je site zit, voeg actieknoppen toe en laat relevante en waardevolle informatie zien. Kortom, maak het voor je websitebezoeker zo makkelijk en interessant mogelijk!

Bouncepercentage

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van de bezoekers jouw site verlaat zonder op iets geklikt te hebben of zonder naar een andere pagina te zijn gegaan. Kent jouw site een hoog bouncepercentage, dan is dat reden voor extra aandacht. Kijk goed naar de sessieduur op deze pagina. Misschien is de pagina wel goed ingericht en waardevol, maar mist er alleen een goede call to action.
 
Wij zien bij de campagnes van onze klanten een gemiddeld bouncepercentage van 13%. Dit toont aan dat de advertenties goed aansluiten bij de content op de website. Dat is noodzakelijk om de bezoekers op je website te behouden. Want je herkent het zelf ook wel: niets is zo vervelend dan er achter te komen dat de advertentie waar je op geklikt hebt niet overeenkomt met de pagina die je bezoekt. 

Uitstappagina

Dit is de pagina waarop de potentiële lead de website verlaat. Kijk goed naar deze pagina’s. Zie je dat er specifieke pagina’s zijn met een hoog uitstappercentage, dan is het goed om deze pagina’s te bekijken en jezelf af te vragen: wat wil ik uit deze pagina halen? 

Om te bewaren!

MediumPagina’s per sessieGem. sessieduurBouncepercentage
Social5,205:0111%
SEA6,606:3415%

Een handig overzicht om er zo nu en dan bij te pakken en te bekijken hoe jouw website scoort ten opzichte van de benchmarks.

Zoals je ziet is er veel om naar te kijken als je het succes van je campagnes wilt beoordelen. Het kan dan ook vrij overweldigend zijn om dit allemaal te monitoren. Maar oefening baart kunst: hoe vaker je een kijkje neemt in de Google Analytics omgeving, hoe vertrouwder het wordt. 
 
Houd daarnaast rekening met de omvang van je site en op welke conversies je aanstuurt. Heb je een mindere uitgebreide site met minder content? Bedenk dan dat een korte sessieduur en minder pagina’s per sessie niet vreemd is. Heb je echter een hele uitgebreide site en vallen de cijfers tegen? Dan is het tijd om aan de slag te gaan.

Dit artikel is geschreven door Michiel, hij kijkt graag met je mee. Vind je dit een leuk artikel en wil je nog even sparren? Bel Michiel op 071-302 00 77 of stuur een mailtje naar info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie