Terug naar het overzicht

De privacy vriendelijke alternatieven voor Google Analytics (AVG-proof)

Het is belangrijk om acties van bezoekers op je website te meten. Dit geeft inzicht in het online gedrag van jouw (potentiële) klanten en in hoe de marketingstrategie van jouw bedrijf presteert. Verreweg de meeste bedrijven gebruiken hiervoor Google Analytics. Toch krijgen wij steeds vaker de vraag of er ook alternatieven zijn voor Google Analytics. Dat heeft alles te maken met privacy en wie nou de eigenaar is van de verzamelde data. In deze pinda lichten we twee goede alternatieven voor Analytics toe en leggen uit waarom die voor jouw bedrijf extra interessant kunnen zijn.

Google en privacy gevoeligheid 

De data die op dit moment verzameld wordt via Google Analytics is niet AVG-proof. Dat komt omdat de informatie buiten Nederland wordt opgeslagen, namelijk in de Verenigde Staten. En dat is tegen de richtlijnen van de Europese en Nederlandse wet. Daarom heeft Google iets nieuws op de markt gebracht: Google Analytics 4 (GA4). GA4 vervangt vanaf 1 juli 2023 de huidige Analytics.

GA4 blijkt niet zaligmakend 

GA4 werkt met een volledig nieuwe manier van datametingen. GA4 verzamelt data op basis van betrokkenheid terwijl Analytics dit veelal doet op basis van gebeurtenissen. Hoewel GA4 voldoet aan de privacywetgeving, hebben veel bedrijven toch bezwaren tegen de werkwijze van het platform. Het voornaamste bezwaar is dat GA4 gegevens van bezoekers van websites opslaat en deze gebruikt voor hun eigen advertentieplatform. Steeds meer bedrijven willen graag 100% over hun eigen data kunnen beschikken zonder dat een derde partij, zoals Google, hier gebruik van kan maken.

Alternatieven voor Google Analytics en GA4 

Er zijn gelukkig verschillende alternatieve tools waarmee je data op je site kunt meten. In deze pinda gaan we Matomo en Plausible bespreken, die wij uitstekende alternatieven vinden voor Analytics en GA4. Het grootste voordeel is dat beide tools focussen op privacy en data ownership. Dat houdt in dat de tools privacy-proof zijn en dat je 100% eigenaar bent van de data die je verzamelt van je gebruikers. Matomo en Plausible zorgen ervoor dat de privacy van je bezoekers gerespecteerd wordt volgens de meest recente wetgevingen. Ook is de data op deze platformen alleen toegankelijk voor jouw bedrijf en kan je deze zelfs hosten op je eigen cloud.

Cookie-loos Matomo

Matomo, voorheen onderdeel van Piwik, wordt gezien als een van de betere alternatieven voor Google Analytics. Het platform wordt momenteel gebruikt voor 1.9 miljoen websites in 190 verschillenden landen. Dit is ongeveer 1,2% van alle websites wereldwijd. Ter vergelijking: Google Analytics wordt op dit moment gebruikt voor ongeveer 55,7% van alle websites. Voor Matomo ligt er dus nog voldoende groei in het verschiet.

Het grootste voordeel van Matomo is dat je hier geen cookies nodig hebt om de gebruikers van je website te volgen. Dat betekent dat de gebruikers van jouw website geen vervelende pop-ups voorgeschoteld krijgen waarmee je hen vraagt om cookies te accepteren. Daarnaast ben je 100% eigenaar van de data die opgeslagen wordt op de Matomo Cloud. Ook kun je ervoor kiezen om je data zelf te hosten waardoor je nog meer controle hebt over welke data wordt verzameld en hoe die gebruikt wordt.

Ook handig: Matomo is open source, waardoor het platform continu verbeterd wordt aan de hand van real-time feedback van gebruikers. Als laatste maakt Matomo geen gebruik van data sampling waardoor het 100% accurate data vertoont. De tag manager is ingebouwd in het platform wat het aanmaken van deze gebeurtenissen versimpeld. Ook kun je in het platform gebruik maken van heatmaps, sessie opnames, formulier- en media-analyses.

Voordelen van Matomo 

Piwik als alternatief

Piwik en Matomo hebben veel overeenkomsten, dat is niet zo gek want de twee partijen zijn ooit samen begonnen. Piwik is een eigen organisatie en Matomo is onderdeel van de Piwik Association. Bij Piwik ben je, net zoals bij Matomo, 100% eigenaar van jouw data en heb je geen cookies nodig hebt om de gebruikers van je website te volgen. Bij Piwik dus ook geen banners of pop ups die jouw bezoekers vragen voor cookie-voorkeuren. Piwik biedt alles wat Matomo biedt en meer. Denk aan een koppeling met programma’s als Mailchimp en Microsoft Teams om een dataflow te creëren en andere aanvullende diensten. 

Voordelen van Piwik

Plausible: simpel en efficiënt 

Naast Matomo kun je ook kiezen voor Plausible. Ook dit platform is open source, en ook hier heb je volledig eigenaarschap over je data en ook bij Plausible hoeven er geen cookies geaccepteerd te worden. Het verschil zit met name in het dashboard. De dashboards van Matomo en Analytics zijn nagenoeg hetzelfde en geven sommige gebruikers onnodig veel informatie. Plausible houdt het daarentegen vooral simpel.

Het dashboard van Plausible is gebouwd met een focus op gebruiksgemak en efficiëntie. Daarmee is het perfect voor iedereen die Analytics te ingewikkeld vindt. Een andere USP van Plausible is dat het webscript veel minder gewicht (22.8kb vs <1 kb) toevoegt aan je website. Hierdoor laadt je website erg goed waardoor gebruikers er snel gebruik van kunnen maken. Ook verhoogt het de betrokkenheids ratio van je website. Daarnaast draagt het lichtgewicht webscript positief bij aan het milieu doordat er minder processen nodig zijn om het webscript te runnen. Het nadeel van dit kleinere webscript is wel dat er hierdoor minder data worden doorgemeten. Voor bedrijven die niet zoveel data nodig hebben is dit juist weer een groot voordeel.

Voordelen van Plausible 

Simple Analytics: 1 dashboard maar tientallen voordelen

Tot slot kun je gebruik maken van Simple Analytics. Simpel Analytics wil zich onderscheiden door de tool begrijpbaar te maken voor de gebruikers van de tool. Zoals je in de afbeelding hieronder kan zien kun je binnen deze tool niet klikken op allerlei andere rapporten. Nee, what you see is what you get. Wat wij handig vonden is dat je op de website alvast gebruik kan maken van het dashboard. Je kan de tool echt gebruiken zoals jij dat zelf zou doen voor jouw eigen bedrijf.

Net zoals bij de andere Google Analytics alternatieven is het script van Simple Analytics klein qua grootte, namelijk 3 kb. Dit script is vele malen kleiner dan het alternatief wat we eerder hadden benoemd van Matomo. Volgens Simple Analytics komt dit omdat Matomo veel meer gebruikersdata doormeet zoals, bounceratio en sessies. Iets waarvan Simple Analytics van mening is dat dit ook het verzamelen is van persoonlijke data.

Voordelen van Simple Analytics:

Als privacy je lief is

Als je voor jouw bedrijf hecht aan privacy en je graag eigenaar wilt zijn van de verzamelde data, dan zijn Matomo en Plausible zeker een overweging waard. Ja, het is even wennen om te werken met een ander dashboard dan die van Google Analytics. Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden om te starten met Matomo of Plausible. Bij Olifant Media zijn we gewend om alternatieven voor Analytics op te zetten voor onze klanten, dus we helpen je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op om te brainstormen over de mogelijkheden.

Vond je dit een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel ons op 071-302 00 77 of stuur ons een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Olifant Media krijgt B Corp certificering en verwerft daarmee een imposante positie

Het Leidse online marketing bureau Olifant Media heeft de B Corp certificering gekregen. Daarmee voldoet dit bedrijf aan hoge normen...
Blog

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog