Terug naar het overzicht

Een daling in organisch verkeer! Wat nu?

Je wilde meer online conversies. Dus je bent aan de slag gegaan en je hebt veel tijd en energie gestoken in een prachtige website die jouw klanten op en top bedient. Vervolgens blijkt tot je schrik dat jouw website helemaal niet die vurig gewenste hoeveelheid verkeer aantrekt. Tijd voor actie op het gebied van SEO! Hieronder vind je 5 punten die ervoor zorgen dat het verkeer naar jouw (bestaande of nieuwe) website weer toeneemt.

1. Waar je over schrijft, kun je op gevonden worden

Het klinkt zo simpel, maar de praktijk wijst uit dat lang niet elk bedrijf écht content aanbiedt over onderwerpen die hun klanten interessant en relevant vinden. Vraag jezelf als bedrijf dus af “waar wil ik op gevonden worden?” en “hoe kan ik waarde toevoegen voor mijn doelgroep?” Wanneer je schrijft over die belangrijke onderwerpen, dan zal jouw doelgroep sneller bij jou terechtkomen.

2. Doe een technische check!

Techniek en content gaan hand-in-hand. Je content kan nog zo goed zijn maar als je techniek niet op orde is, wordt jouw website alsnog niet goed gevonden in de zoekmachine. Zorg er dus voor dat je techniek goed en foutloos is ingericht. Controleer hierbij de robots.txt, de xml-sitemap en de statuscodes van de pagina’s op jouw website. 

3. Ben je al aan de slag gegaan met structured data?

Structured data is een vorm van code waarmee je aan de zoekmachines aangeeft wat er te vinden is op jouw website. Deze code is onmisbaar voor een goede SEO-strategie. Verdiep je in de verschillende soorten structured data voordat je ermee aan de slag gaat. Zo weet je precies welke bij de content van jouw website past. Structured data kun je namelijk implementeren op specifieke elementen op je website. Zo kun je het bijvoorbeeld toevoegen voor je blogs, evenementen, recepten, vacatures, reviews of producten. Als je wilt weten of er al structured data op jouw website staat en of die goed geïmplementeerd is, kun je deze tool van Google gebruiken: https://search.google.com/test/rich-results. 

4. Sneller, sneller, sneller

Onderschat nooit de kracht van snelheid! Google heeft aangegeven dat de snelheid van je website inmiddels wordt gezien als rankingfactor. Doe dus een uitgebreide check op de laadsnelheid van jouw website en zorg dat je altijd net ietsje sneller bent dan je concurrenten. Google biedt jou ook een tool aan waarmee je kunt peilen hoe snel jouw website is: https://pagespeed.web.dev/. Aan de hand van de uitkomst kun je precies zien waar je je snelheid kunt laten verbeteren door een webbouwer. 

5. Zullen we linken?

Een hele belangrijke: je linkbuilding-strategie. Hoe meer andere websites naar jouw website verwijzen, hoe sterker Google jouw website als betrouwbaar en van goede kwaliteit beschouwt. En dat komt de ranking van jouw site weer ten goede. Je kunt dus een hogere autoriteit opbouwen door linkjes te verzamelen naar jouw website. Niet iedere link heeft evenveel waarde. Een kwalitatief linkje is relevant en heeft autoriteit. Maar hoe beoordeel je of de desbetreffende website relevant en autoriteit heeft? 

Voor wat betreft de autoriteit is het goed om jezelf af te vragen of de partij die naar jouw website linkt een echte leider is op een bepaald onderwerp. Wie heeft het meeste verstand van Leiden? Dat is gemeente Leiden zelf. Wie heeft het meeste verstand van opleidingen voor artsen? Dat zijn de opleidingen zelf. 

Verder zijn er verschillende tools die de kwantitatieve autoriteit kunnen bepalen. Die tools kijken naar het aantal linkjes dat de websites – die naar jou linken – zelf hebben gekregen. Zo geven ze dus een cijfer per linkje naar jouw pagina, dit cijfer geeft de kwantitatieve autoriteit van een domein aan. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Ahrefs, Semrush en Moz.

Of een linkje relevant is bepaal je eenvoudig zelf door te kijken naar het hoofdonderwerp van de website die naar jou linkt. Komt dit hoofdonderwerp overeen met jouw pagina waarnaar gelinkt wordt? Dan kunnen we zeggen dat dit linkje relevant is. Komt het niet met elkaar overeen, ga dan voor een linkje dat wel gerelateerd is aan de inhoud van jouw website. 

Alle SEO-acties beginnen met een doel en een plan

Er komt best wat kijken bij het creëren van een betere organische positie of meer organisch verkeer. Vraag jezelf dan ook goed af wat jouw uiteindelijke doel is van een hogere ranking in de zoekmachine. Bekijk wat je wilt en wat er nodig is om daar te komen. 

Om een goed aanvalsplan te maken, doen wij voor onze klanten voorafgaand aan een SEO-traject altijd eerst een SEO-audit. In zo’n SEO-audit spotten we kansen en pijnpunten en bekijken we hoe de huidige organische vindbaarheid is. We doen dan een uitgebreide check op de content van de website, de techniek, de sitestructuur en de autoriteit van de website van onze klant. Daaruit volgt dan een concreet en praktisch advies dat de blauwdruk vormt voor een SEO-strategie die ervoor zorgt dat deze klant ook daadwerkelijk meer organisch en relevant verkeer op de website krijgt.

Wil je ook een SEO-audit om te zien hoe jij meer verkeer en uiteindelijk meer conversie kunt krijgen op jouw website?  

Dit artikel is geschreven door Veerle. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Veerle op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie