Terug naar het overzicht

5 redenen waarom Pinterest een ‘must’ is voor musea en andere bestemmingen voor een dagje uit

Waar zoeken mensen naar inspiratie voor een volgend uitstapje met vrienden of familie? Grote kans dat je nu ‘Google’ zegt. Maar heb je weleens nagedacht over Pinterest? Want dat is een heel aantrekkelijk platform, juist voor musea en andere toeristische bestemmingen voor een dagje uit. In deze blog geven we je 5 redenen waarom Pinterest voor deze partijen een uitgelezen kans is om gevonden te worden. 

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Pinterest eigenlijk geen social media platform. Het draait hier namelijk niet om likes, viral gaan met een toffe inhaker of het gesprek aangaan met je community. Pinterest is net als Google een zoekmachine, maar dan visueel. En dat biedt interessante mogelijkheden!

Reden 1: ‘Pinners’ denken vooruit

Bij Pinterest denk je misschien al gauw aan de crea bea’s die leuke huis-tuin en keuken knutsels delen. Maar niets is minder waar: pinners zijn creatief, maar vooral ook planmatig ingesteld. Zij gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen voor de toekomst. Of dat nu is voor een nieuw keukendesign, een vakantie of een leuk uitje met de kids, Pinterest is waar zij heen gaan om te vinden wat ze zoeken. Alleen al rondom het thema ‘dagje uit’ is er een doelgroep van 45 duizend personen die maandelijks actief op zoek is naar nieuwe ideeën. Een enorm waardevolle doelgroep die veel musea en bestemmingen nu nog links laten liggen. Maak hier dus gebruik van!

Reden 2: Je kunt vroegtijdig inspireren

Maar liefst 97 % van de zoekopdrachten op Pinterest bevatten geen merknaam. En dat is waar jij als marketeer van een museum of bestemming je slag kunt slaan. Door een doelgroep te bereiken die op zoek is naar iets nieuws, maar nog niet precies weet naar wat, kun je hen vroegtijdig inspireren. En zo heb je eerder hun aandacht getrokken dan je concurrenten. Met vroegtijdig inspireren bedoelen we ook echt vroeg. Zoals gezegd, zijn Pinners toekomstgericht. Zo zien we eind februari bijvoorbeeld alweer de eerste stijging in betrokkenheid in pins gerelateerd aan zomeractiviteiten. Hier kun je jouw marketingactiviteiten uitstekend op inrichten.

Reden 3: Jouw content is evergreen

Pinterest heeft een groot voordeel ten opzichte van andere social media platformen: jouw content is evergreen. Oftewel, niet tijdsgevoelig. Waar de organische verspreiding van een Facebook of Instagram post voor het einde van de dag alweer verdwenen is, kunnen jouw gemaakte pins jaren later alsnog bereik en traffic naar jouw website opleveren als het bericht relevant is voor de doelgroep. Mooi beeldmateriaal is hierbij cruciaal. Hoe je (nieuwe) bezoekers overtuigt om naar jouw bestemming of museum te komen? Als je het ons vraagt is het een gevalletje van ‘show, don’t tell.’ Je kunt mensen wel vertellen waarom ze moeten komen wandelen in gebied X omdat het er zo mooi is, maar het met eigen ogen laten zien, dát is wat overtuigt. De kwaliteit van de pins moet daarom on-point zijn. Niemand raakt tenslotte geïnspireerd door een onscherpe foto. En omdat je foto jarenlang voor traffic kan zorgen, is het de investering zeker waard.

Reden 4: Pinners zijn klaar om over te gaan op conversie

Pinterest is gebouwd rondom momenten. En er zijn bepaalde piekmomenten in het jaar, zoals de schoolvakanties, waar ieder museum op in wil spelen. De doelgroep die op Pinterest actief op zoek is naar uitjes, is op zo’n moment klaar om geïnspireerd te worden en over te gaan op conversie. Doordat zij al zo gericht op zoek zijn, zien we dat de koopintentie van Pinners hoger ligt dan bij welk ander platform dan ook. Zo is uit een onderzoek van Pinterest binnen de Amerikaanse markt gebleken dat 85 % van alle pinners weleens een aankoop heeft gedaan naar aanleiding van het zien van een Pin.

Reden 5: Adverteren is interessant én voordelig

Pins zijn evergreen content waar je nog jaren profijt van kunt hebben. Toch maak je pas echt het verschil met gesponsorde pins. Omdat je zelfs de breedste doelgroep uit de funnel niet koud benadert, zijn je advertenties hier écht van waarde. Sterker nog, pinners waarderen je advertenties zelfs, mits ze bijdragen uiteraard aan datgene waar ze naar zoeken. Ook niet vervelend: adverteren op Pinterest is vele malen goedkoper dan op andere social media platformen. Zo ligt de benchmark voor een kosten-op-klik tussen de € 0,05 en € 0,20. Dat is gemiddeld gezien 70 % lager dan op Facebook en Instagram!

Kortom, voor musea en andere bestemmingen van dagjes uit liggen de kansen op Pinterest voor het oprapen. 

Dit artikel is geschreven door Brenda. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Brenda op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie