Terug naar het overzicht

Meer bekendheid voor een duurzame reisaanbieder

Het zijn voor Riksja interessante tijden wanneer woorden als ‘vliegschaamte’ worden verkozen tot het woord van het jaar en de consument zich steeds bewuster en kritischer opstelt jegens langeafstand reizen. Want Riksja is al sinds jaar en dag de meest duurzame reisorganisatie van Nederland, die standaard de CO2 compensatie meerekent in iedere reis en altijd werkt met lokale partijen die profiteren van het toerisme. Riksja weet de weg naar duurzame reizen, maar weet de rest van Nederland ook de weg naar Riksja? 

De uitdaging: Geef meer bekendheid aan ons duurzame reisaanbod

Riksja Travel biedt individuele rondreizen op maat. Riksja Family doet hetzelfde, maar dan voor gezinnen. Beide doelgroepen vinden elkaar op het thema duurzaamheid. Want een Riksja reiziger is zich bewust(er) van de impact die reizen heeft op mens en milieu. Er zijn in Nederland veel mensen die duurzaam reizen belangrijk vinden, maar die nog niet bekend zijn met de duurzame aanpak van Riksja. Aan ons de uitdaging om al deze reislustige types met een duurzame inslag te attenderen op het merk Riksja en hun rijke aanbod. 

Strategie: Branding van een reisorganisatie

Bij een reisorganisatie draait het om het verkopen van reizen. Die verantwoordelijkheid lag bij de performance gedreven SEA campagnes. Maar branding is de brandstof voor performance, zoals marketing dat is voor sales. Het startpunt was daarom een social media strategie, waaruit een aanpak kwam om Riksja te presenteren aan het Nederlandse reispubliek. 

Voor het social media management werden voor zowel Riksja Travel als Riksja Family huisstijlen, thema’s en contentplannen opgemaakt. Verhalen werden in een rijke variatie van visuals en formats gepubliceerd en hierbij werd met vaste regelmaat ook het duurzame karakter van de organisatie benadrukt. Het social advertising plan werkte toe naar de twee pieken in het jaar waarin de meeste reizen werden verkocht. Richting die piekmomenten bouwden we met behulp van pixels en data waardevolle doelgroepen op. In leadgeneration campagnes activeerden we hen om meer informatie of reisbrochures aan te vragen. Zo droegen we toch actief bij aan de verkoop van reizen. Daarnaast zorgden we ook voor actieve webcare en beantwoordden we dagelijks tientallen reizigersvragen, uiteraard met ondersteuning van de reisagenten van Riksja. 

Resultaat

Door de nieuwe aanpak nam het bereik van Riksja Travel en Riksja Family toe met 99% naar een gemiddelde van 300.000 tot 450.000 unieke personen per maand. Het verkeer naar de website steeg met 146% en ook de social communities groeiden met 116%. De nieuwe aanpak viel duidelijk ook in de smaak bij de volgers van Riksja op Facebook en Instagram: het engagement zat maandelijks met 4 tot 6% ver boven het Nederlands gemiddelde van 3%. Daarnaast was er een aantoonbare correlatie tussen het uitgegeven social budget en het aantal boekingen.

De succesfactoren

Het succes is vooral te herleiden naar twee punten. Allereerst, de consequente en herkenbare berichtgeving waarmee we het verhaal sterk naar buiten brachten en interactie uitlokten. Onderzoek de data en leer je achterban kennen. Begrijp welke content voor welke doelgroep geschikt is en gebruik die inzichten voor je volgende contentplan. Zo werkten we via de social kanalen toe naar een duidelijke merkpositionering. 

Het tweede punt is adverteren. Niet alleen de campagnes, maar alle content die je plaatst op je kanalen heeft een boost nodig. Met kleine, slim ingerichte promoties spraken we met ieder bericht de doelgroepen aan waarvan we wisten dat die hierop interactie toonden. Hierdoor steeg het engagement en groeide het bereik met ieder bericht veel verder dan het organisch ooit had kunnen doen.  

Heb jij ook behoefte aan een op maat gemaakte online brandingcampagne voor jouw destinatie marketing organisatie? Neem dan contact op! 

Bekijk ook