Online nieuwe leden werven: een stappenplan
Wil jij nieuwe leden werven voor jouw organisatie? Begin niet meteen met je campagne, maar zorg dat je eerst je basis goed op orde hebt met onderstaand stappenplan. Dan haal je daarna nóg meer uit je campagne!
Stap 1: kijk naar je eigen branding
Ook als ledenorganisatie heb je te maken met ‘branding’. Het gaat daarbij om het gevoel dat mensen hebben bij jouw organisatie en om de uitstraling van jouw merk. Het is belangrijk dat je daar aandacht aan besteedt. Altijd wel, maar zeker voordat je start met een ledenwervingscampagne. Is duidelijk waar jouw organisatie voor staat? Weten leden en aspirant-leden wat ze krijgen voor hun lidmaatschap? Laat je zien welke resultaten je boekt en wat je voor elkaar gekregen hebt voor je leden? Het klinkt allemaal voor de hand liggend, maar wij zien in de praktijk dat ledenorganisaties zélf wel overtuigd zijn van hun relevantie, maar nog wel eens vergeten om dat ook aan te tonen aan hun (aspirant-)leden.
Stap 2: activeer je bestaande leden om ambassadeur te zijn
Alleen als je stap 1 goed voor elkaar hebt, zullen jouw bestaande leden als ambassadeur willen optreden voor jouw organisatie. En die ambassadeurs heb je hard nodig! Je kunt hierbij op zoek gaan naar leden die al actief zijn op social media met berichten over jouw organisatie of over de thema’s van jouw ledenorganisatie. Door deze leden bij jouw online activiteiten te betrekken, maak je je eigen verhaal sterker en heb je een groter bereik. Immers: mensen geloven mensen. Dus als jouw leden positief zijn over het lidmaatschap, wordt dat eerder gewaardeerd dan wanneer je dat als organisatie zelf verkondigt.
Stap 3: specificeer je doelgroep
Ledenorganisaties hebben vaak een brede doelgroep. Neem bijvoorbeeld LTO Noord, een vereniging die opkomt voor de belangen van boeren en tuinders. Vroeger was het haast vanzelfsprekend dat je lid was van deze vereniging. Een groot deel van het ledenbestand is dan ook gemiddeld genomen wat ouder. Jonge boeren en tuinders zien dat anders, die willen weten wat de toegevoegde waarde is van het lidmaatschap van LTO Noord. Ook hebben jonge boeren en tuinders andere redenen om lid te worden. Zij zijn bijvoorbeeld bezig met verduurzaming of willen dat LTO Noord zich hard maakt voor de toekomst van hun bedrijf. Voor oudere leden kunnen thema’s als bedrijfsoverdracht weer actueler zijn. Zorg dat je goed in beeld hebt wat relevant is voor welke groep. Door daar op in te spelen in je campagne, kun je laten zien dat leden waar krijgen voor hun geld.
Voorbeeld lead-advertenties
Stap 4: online leden werven!
Als je je branding op orde hebt, je leden gemobiliseerd hebt en je doelgroep scherp hebt, kun je gericht leden gaan werven. Maak speciale landingspagina’s voor de thema’s die belangrijk zijn voor (aspirant-)leden. In het geval van LTO Noord maken we gebruik van verschillende landingspagina’s voor (jonge) boeren. Onderzoek vervolgens waar de niches binnen jouw doelgroep actief zijn op sociale media zodat je weet op welke kanalen je effectief kunt werven met de tone of voice die past bij die doelgroep. Zit jouw doelgroep op Facebook? Probeer dan eens de lead advertenties daar. Klikken geïnteresseerden op jouw advertentie, dan vult Facebook automatisch hun gegevens in. Doorklikken naar jouw website is dan niet meer nodig. De praktijk leert dat dat echt drempelverlagend werkt voor veel mensen.
Slottip!
Mensen die jouw website bezoeken laten zien dat ze interesse hebben in jouw organisatie. Wellicht dat ze ook wel interesse hebben in een lidmaatschap! Met de betaalde tool ‘Leadinfo’ kun je websitebezoekers herkennen. Je ziet bijvoorbeeld dat iemand van bedrijf X op jouw website is geweest, welke pagina’s deze persoon bezocht heeft en hoe lang hij of zij op jouw site is geweest. Dat is waardevolle info waar je handig mee aan de slag kunt om mensen te benaderen en te verleiden tot een lidmaatschap van jouw organisatie. Wij gebruiken Leadinfo standaard bij de online ledenwervingscampagnes die wij voor onze klanten uitvoeren.
Wil je meer informatie over een ledenwervingscampagne voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op.
Dit artikel is geschreven door Brenda. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Brenda op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl.