Terug naar het overzicht

Moet je overstappen op Threads als bedrijf, organisatie of merk?

Je hebt er vast al veel over gelezen: Threads. Een nieuw social media platform en het antwoord van Meta op X, het voormalige Twitter. We hebben de ontwikkelingen met veel nieuwsgierigheid gevolgd, de mogelijkheden getest en eerlijk, ook even de kat uit de boom gekeken. Moet je als bedrijf, organisatie of merk overstappen op Threads? Dat vertellen we je in dit artikel. 

Wat is Threads?

Op Threads plaats je korte berichten van max. 500 tekens. Dat kan alleen tekst zijn, maar ook foto of video. Je kunt zelf kiezen wie je volgt en of je een openbaar of privé profiel hebt. Naast zelf berichten plaatsen kun je ook onder berichten van anderen reageren en opmerkingen ‘aaneenrijgen’. Zo maak je threads (draadjes). Hey, waar kennen we dat ook alweer van? Juist, van X.

Als je de app of website van Threads opent, zie je een automatische tijdlijn die het algoritme voor jou maakt. Hierin staan ook berichten van mensen die je niet volgt, maar waarvan Threads denkt dat je het interessant kan vinden. Is dit niets voor jou? Dan kun je ook kiezen voor een chronologische volgorde met alleen berichten van mensen die je volgt. 

Threads is onderdeel van de Meta-familie, waar Facebook, Instagram en WhatsApp ook onder vallen. Je kunt Threads alleen gebruiken met een Instagram profiel. Daar is goed over nagedacht door Meta, want door deze lage drempel is instappen op een nieuw platform natuurlijk extra makkelijk. Heb je geen Instagram profiel? Dan kun je wel rondkijken op Threads, maar je kunt geen berichten plaatsen of interactie hebben met anderen. 

Opvallend: Threads is voor nu nog reclamevrij. Het is dus nog niet mogelijk om te adverteren. 

Vliegende start voor Threads wereldwijd

Threads werd in juli 2023 gelanceerd in de VS en het VK en trok in recordtijd 100 miljoen gebruikers. Daar werd flink over geschreven, want het is nog nooit voorgekomen dat een sociaal netwerk in slechts 5 dagen 100 miljoen gebruikers trok. Let wel: in de VS en VK kregen alle mensen met een bestaand Instagram profiel automatisch toegang tot Threads. Dus eigenlijk was dit makkelijk scoren.

Het gebruik daalde echter al snel. Eind juli waren er van die 100 miljoen nog maar 12 miljoen dagelijkse gebruikers over. Vast herkenbaar: uit nieuwsgierigheid even kijken, wat proberen, maar daarna snel weer afhaken. Men stapt duidelijk nog niet definitief over van X of andere social media platformen naar Threads.

Eerste cijfers Threads in Nederland

Sinds half december is Threads ook beschikbaar in Nederland, nadat alle Europese privacy-issues door Meta zijn opgelost. We hebben er bij Olifant Media veel over gespeculeerd op kantoor: welke doelgroep past het beste bij dit platform? Is dit een platform voor Gen Z? Of juist meer voor de millenials die ‘het oude Twitter van vroeger’ missen? 

Gelukkig zijn de eerste cijfers vanuit GFK over het gebruik in Nederland al bekend. En wat valt op:

Uit deze eerste cijfers blijkt dus dat X in Nederland nog altijd groter is dan Threads, met 6,7 miljoen Nederlandse gebruikers versus nog geen miljoen gebruikers. 

Maar hoelang nog? Steeds meer mensen en organisaties nemen afstand van X wegens de haatdragende en racistische cultuur die hier steeds meer ontstaat. Onze klant KRO-NCRV besloot al om volledig met X te stoppen. Collega Steven schreef hier een opiniestuk over: waarom stoppen met X een goed idee is

Moet ik als merk, organisatie of bedrijf op Threads aanwezig zijn?

In de eerste weken van Threads in Nederland zagen we dat veel organisaties zichzelf aankondigden op het platform. Merken zoals Bol.com en Hema plaatsten ludieke inhakers die goed ontvangen werden. Echter maken de meeste organisaties nog te weinig onderscheid in content. Zij zetten Threads met name in als extra kanaal om dezelfde content op te pushen als op X, Instagram en Facebook. Dat vinden wij zonde, want wij geloven niet in een one-size-fits-all contentstrategie voor alle platformen. 

En hoewel het ontzettend leuk is om tijdens de eerste hype in te stappen, is het even afwachten of jouw doelgroep zich ook verplaatst naar Threads. De eerste cijfers zijn natuurlijk bekend, maar hoe ontwikkelt dit zich in de komende maanden? Blijven deze mensen actief, of kwamen ze alleen kijken en haken ze daarna af? 

Daarnaast zijn we ook sceptisch over het gebrek aan advertentiemogelijkheden. Als dit uitblijft en het platform dus alleen organisch te gebruiken is, betekent dit dat je flink moet investeren in tijd om relevante content te ontwikkelen én interactie op te zoeken met je doelgroep. 

Natuurlijk kun je gerust een account aanmaken en even experimenteren. Bonus: omdat je Threads profiel gekoppeld is aan je Instagram profiel, hoef je niet na te denken over je bedrijfsnaam. Zo hoef je je ook geen zorgen te maken dat je een bedrijfsnaam als eerste moet claimen. 

Maar vraag jezelf na deze testperiode kritisch af: zit mijn doelgroep momenteel op Threads en zo ja, heb ik de capaciteit om content te ontwikkelen voor dit platform en interactie aan te gaan? Alleen dan lijkt Threads ons een succesvolle toevoeging aan jouw online marketingmix. 

Time will tell. Natuurlijk houden wij de ontwikkelingen van Threads nauwlettend in de gaten. Zodra er nieuwe mogelijkheden zijn, hoor je van ons. 

Dit artikel is geschreven door Larissa. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Larissa op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog