Terug naar het overzicht

Member branding voor ledenorganisaties; met deze tips houd je je leden betrokken

Waar het bij employer branding draait om positionering van een merk als werkgever en het aantrekken van talent, is voor ledenorganisaties member branding van belang. Hierbij zet je marketing en communicatie in om je bestaande leden te behouden en nieuwe leden aan te trekken. Of omdat je meer ledenactivatie of meer ledenbetrokkenheid wilt. We geven je graag tips om dit goed aan te pakken. 

Member branding

Net als ieder merk bouw je als ledenorganisatie een reputatie op aan de hand van datgene waar je voor staat, de mensen die er werken, je historie, de campagnes die je voert en hoe er over je wordt gesproken. Echter, je hebt ook een tweede merkreputatie, namelijk die bij je leden. Hoe zij jouw organisatie ervaren is bepalend voor:

In deze blog over member branding delen we tips over hoe jouw ledenorganisatie hier invloed op kan uitoefenen en leggen we de focus op het behouden en aantrekken van leden.

Kijk eerst naar jezelf

Het liefst wil je natuurlijk dat jouw leden ware ambassadeurs zijn van jouw organisatie. Voordat je van je leden verlangt dat zij jouw verhaal verkondigen, moet je scherp hebben of jouw verhaal wel klopt en bekend is. Zijn de diensten, visie, missie, waarden en cultuur van jouw ledenorganisatie duidelijk voor jou, je collega’s en leden? Waar zit de eigenheid van jouw organisatie? Om dat helder te krijgen, is het een overweging waard om een audit uit te voeren en je leden via een enquête te bevragen. Je ontdekt dan welke onderdelen aandacht behoeven en je haalt vaak nieuwe, interessante input op waarmee je je eigen verhaal kunt aanscherpen.

Marketingstrategie van een ledenorganisatie

Pas als jouw verhaal klopt, ben je klaar voor de volgende stap: het bepalen van je doel en het bedenken van een bijpassende marketingstrategie. Doelen die wij veel horen bij onze opdrachtgevers zijn:

De exacte aanpak is afhankelijk van je doelstelling.  Maar de volgende tips zul je altijd kunnen gebruiken.

Tip 1: Close the gap

Als je een onderzoek onder je leden hebt gedaan, weet je wat er speelt onder jouw leden en waarom ze lid zijn van jouw organisatie. Ga nu eens onderwerpen definiëren waarop jij gevonden wilt worden. Matcht jouw lijst met de uitkomsten van het onderzoek? Toets deze inzichten en breidt ze uit met relevante onderwerpen middels een zoekwoordenonderzoek. De informatie die je hier ophaalt is goud waard. Bouw vervolgens voor de meest relevante onderwerpen aparte landingspagina’s op je website en vul deze met goede content. Deel dezelfde content via e-mailmarketing en social media marketing en -promoties. Daarmee wek je de interesse van de juiste doelgroepen. Wil je een autoriteitspositie claimen en vasthouden? Blijf dan in een SEO traject werken aan het vullen van ‘content gaps’ en bouw verder aan je thought leadership positie.

Tip 2: Trek geïnteresseerden slim naar je toe

Voor het werven van nieuwe leden liggen er kansen om de vergaarde informatie slim te bundelen in bijvoorbeeld aantrekkelijke whitepapers. Daarmee kun je handige leadgeneration campagnes voeren: deel jouw inzichten in ruil voor contactgegevens en kom zo in contact met nieuwe, potentiële leden. Met diverse tools, zoals AdCalls en Qookie, kun je ook bedrijfsgegevens verzamelen van bezoekers van je website of personen die telefonisch contact hebben gezocht. Daarmee kun je de effectiviteit van je campagnes goed doormeten én data verzamelen waarmee bijvoorbeeld je salesafdeling gericht aan de slag kan. Een extra tip: vertegenwoordigt jouw organisatie verschillende soorten leden? Spreek hen dan stuk voor stuk aan met op maat gemaakte campagnes.

Tip 3: Betrek je leden erbij

De bovenstaande adviezen kun je zelf uitvoeren om nieuwe leden aan te trekken. Wil je dat jouw marketing een nog krachtiger effect sorteert? Schakel dan de hulp van je huidige leden in. Zij zijn immers jouw beste ambassadeurs! Leg hun uit waarom hun input voor jou van belang is en laat zien hoe ze kunnen bijdragen:

  1. Interactie: vraag ’jouw leden of ze een Google review willen schrijven en/of interactie aan willen gaan met jouw social content in de vorm van een like, comment of share. Het is hierbij belangrijk dat de directie, managers en andere gezichten van je organisatie zelf ook het goede voorbeeld geven.
  2. Content ophalen: ga in gesprek met je leden en plan structureel momenten in om feedback, ideeën, cases, trends, ontwikkelingen en andere onderwerpen te vergaren die interessant zijn voor jouw marketing.
  3. Content delegeren: ontdek welke leden actief betrokken zijn en zelf ‘in the spotlight’ willen staan. Geef ze dat podium in woord en beeld; laat jouw leden vertellen over cases, trends en events. Het is zoveel krachtiger als niet de organisaties beweren, maar leden demonstreren welke voordelen ze aan hun lidmaatschap overhouden.

Tot slot: ga voor duurzaam

Leden werven en behouden en het creëren van ledenbetrokkenheid: member branding is een continu proces. Er zijn uiteraard ook manieren om ledenactivatie te stimuleren waarbij online marketing ondergeschikt is, zoals een programma waarbij je een beloning ontvangt wanneer je een nieuw lid aanbrengt. Echter, met de inzet van een online marketingstrategie waarin content in relatie tot je leden een centrale rol speelt, werk je met member branding aan een duurzame oplossing voor de lange termijn.

Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met member branding? Neem contact met ons op. 

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie