Terug naar het overzicht

De vele voordelen van Optmyzr

Bij Olifant Media werken we graag met Optmyzr. Deze optimalisatietool is erg interessant voor organisaties met veel campagnes of eigen accounts. Wij gebruiken het om de tijd die wij van onze opdrachtgevers krijgen zo effectief mogelijk in te zetten. Zo laten we het handwerk en het maken van kruislinkse analyses deels over aan Optmyzr. Hierdoor houden wij tijd over om ons meer bezig te houden met strategie en vernieuwing.

Wat is Optmyzr?

Optmyzr is een betaalde analysetool die je koppelt aan jouw Google Ads-account. Deze tool biedt je diverse inzichten over jouw Google Ads-campagnes. Denk hierbij aan de kwaliteitsscore van je campagnes, de prestaties van je landingspagina’s of een woordwolk van zoekwoorden. Optmyzr is erg interessant voor middelgrote tot grote bedrijven die veel verschillende campagnes voeren, maar ook voor bureauzijde bij het beheren en optimaliseren van diverse campagnes van klanten.

Ook is het mogelijk om vanuit Optmyzr optimizations door te voeren die vervolgens direct zichtbaar zijn in het desbetreffende Google Ads-account. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden, biedingen, advertentie-optimalisaties en budgetten. Super handig! Daarnaast zijn er tools als workflows, scripts en reports. In deze pinda zullen we ons beperken tot een aantal features van de tools Insight en Optimization. We lichten drie gave features uit die we zelf regelmatig gebruiken.

PPC Investigator

De PPC Investigator is een handige feature waarmee je de ‘waarom’ van je resultaten in kaart brengt. Je kan bijvoorbeeld goed zien waarom het aantal conversies in een bepaalde periode toe- of afgenomen is. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: “Waarom zijn het aantal conversies in de afgelopen 30 dagen veranderd ten opzichte van de vorige periode?”

Hiermee is in één oogopslag duidelijk hoe de prestaties, in dit geval conversies, ten opzichte van de vorige periode waren en geeft het inzicht wat de reden hiervan kan zijn. Denk aan een te laag budget, aantal clicks gedaald of een stijging in het aantal impressies. Erg fijn is dat je vervolgens ook de root cause analysis kan bekijken om te achterhalen welke campagnes of advertentiegroepen goed of slecht hebben gepresteerd. Zo weten we welke campagnes de oorzaak hiervan zijn.

Quality Score Tracker

De Quality Score Tracker is een uitstekende feature om overzichtelijk in kaart te brengen welke campagnes en advertentiegroepen goed of slecht presteren.

Als er een oranje (of rood) bolletje verschijnt, is dit een indicatie dat er bij deze advertentiegroep optimalisatiemogelijkheden liggen.

Door hierop te klikken geeft Optmyzr vervolgens aan wat de Overall Quality Score is. Deze wordt bepaald door drie aspecten: de verwachte CTR, relevantie van de advertentie en hoe de ervaring op de landingspagina is. Hiermee is het direct duidelijk wat er moet worden verbeterd om de Quality Score van onze campagnes omhoog te krijgen en het Google Ads-account naar een hoger niveau te tillen.

Negative Keyword Ideas

Het laatste dat we in deze pinda uitlichten, is de feature Negative Keyword Ideas. Met deze optimization tool geeft Optmyzr suggesties van slecht presterende keywords zijn. Neem dit nooit zomaar blindelings over, maar kijk er altijd met een kritische blik naar of dit inderdaad zoekwoorden zijn die niet relevant zijn om op te worden gevonden.

Indien we de suggesties goed vinden, vinken we de zoekwoorden die irrelevant zijn aan en voegen we ze vanuit Optmyzr toe aan een uitsluitingslijst door op Review and upload te klikken. Ook erg handig: Optmyzr geeft een schatting hoeveel geld we met deze irrelevante zoekwoorden mislopen.

Dit waren een paar handige tips, maar er kan nog veel meer. Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen doen? Neem contact met ons op! We staan te trappelen om samen te werken.

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie