Terug naar het overzicht

Zo voer je influencer marketing binnen de zorg

Het concept van influencer marketing is simpel: je stuurt een product op of nodigt iemand uit om op bezoek te komen. De influencer deelt deze (positieve) ervaring op zijn of haar social media kanalen en jouw verhaal of product gaat de wereld in. In de zorg is influencer marketing echter nog geen gemeengoed. Een gemiste kans, want het levert meer op dan je denkt! In deze pinda laten we zien hoe je influencer marketing kunt inzetten in de zorg en bij thema’s rond gezondheid. 

Wat kunnen influencers voor jou betekenen?

Of je nu bij de overheid werkzaam bent en jongeren bewust wilt maken van de risico’s die corona met zich meebrengt of juist de reputatie van jouw praktijk of ziekenhuis een boost wilt geven: influencers kunnen jou helpen om grote stappen te zetten richting jouw doelen. Juist in de zorg. 

Influencers maken de zorg toegankelijk

Influencers hebben een groot bereik, zéker onder jongeren. Jongeren zijn beïnvloedbaar en kijken op tegen de Monica Geuzes en Kalvijns van deze wereld. Dat maakt dat deze influencers daadwerkelijk een verschil kunnen maken in het gedrag van hun volgers door hun eigen ervaringen te delen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde thema’s die je bespreekbaar wilt maken? Door jouw doelgroep aan te spreken via mensen waar ze tegenop kijken, maak je echte impact en geef je de issues een menselijk gezicht. 

Verschillende perspectieven

Met de hulp van influencers kun je ook meerdere perspectieven belichten. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van iemand die werkzaam is in de zorg. Of juist het verhaal van mensen die zorg krijgen of hebben gehad. Omdat anderen jouw verhaal vertellen, voorkom je het ‘wij van wc-eend’-effect. Focus je dus op de verschillende perspectieven en maak de taboe- of privé-onderwerpen bespreekbaar. 

Een uniek en persoonlijk verhaal

Vraag je mensen die zorg hebben ondergaan om hun verhaal te vertellen? Laat ze vooral hun eigen, persoonlijke ervaringen delen met de buitenwereld. Zo houd je het authentiek. Mensen waarderen eerlijkheid en zullen hierdoor eerder het gesprek met je aangaan over de zorg die ze zelf nodig hebben. 

Help je doelgroep een handje

Zorg ervoor dat je betrokken blijft ná het posten van de berichten op de kanalen van de influencers. Door webcare te voeren op de berichten kun je klaarstaan voor eventuele vragen vanuit je doelgroep. Zo maak je gelijk kenbaar dat je er voor ze bent én haal je meer uit de samenwerking. 

Impact van influencers in de zorg

Influencers doorbreken taboe op borstimplantaten 

Ex-Playboy model Zimra Geurts verdween in 2017 van social media met een flinke burn-out. Maar dat bleek niet alles te zijn. Drie jaar later deelde ze via Instagram dat ze al tijden ernstig ziek was door borstimplantaten. Dit leverde haar niet alleen veel sympathie op, maar zorgde ook voor een stortvloed aan reacties. Steeds meer mensen deelden hun eigen verhaal, waardoor de gevaren van borstimplantaten bespreekbaar werden. Zo maakte ook Dionne Slagter indruk met haar documentaire Moordtieten, waarin ze haar persoonlijke verhaal vertelt over borstimplantaten. Zo geef je medische taboes een echt podium en maak je met behulp van influencers impact op jouw doelgroep. 

Rolmodellen jongeren roepen op tot anderhalve meter afstand

In 2020 zette het kabinet o.a. Rutger Vink en Didi Shanna in om jongeren te overtuigen van het nut van de anderhalve meter-regel. Jongeren lapten nog vaak de regel aan hun laars en het kabinet wilde daar verandering in brengen met behulp van Instagrammers en YouTubers. Daarbij werden mensen ingezet die zelf achter de maatregelen stonden, zodat ze hun verhaal overtuigd konden overbrengen.  

Rond zorg en gezondheid heb je dus verschillende mogelijkheden om aan de slag te gaan met influencer marketing. Bedenk voordat je begint wel goed welke influencers het dichtst bij jouw idealen staan en welke doelgroepen je wilt bereiken. Laat de influencers hun eigen ervaring delen en sta daarna met je eigen webcare klaar voor je doelgroep. Zo maak je een echt verschil. 

Hulp nodig bij het meedenken en uitvoeren van jouw campagne binnen de zorg

Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog