Terug naar het overzicht

Zo trek je meer bezoekers naar je evenement

Het succes van een evenement hangt vaak sterk samen met de opkomst. Of het nu gaat om een conferentie over de laatste trends binnen een vakgebied of een hardrockfestival in Overijssel: hoe meer bezoekers, hoe beter. Maar hoe trek je mensen naar jouw evenement? Waar liggen de kansen en hoe kun je daar het beste op inspelen? Wij geven je 4 praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt. 

1. Richt je pijlen op de juiste doelgroep

Voordat je aan de slag gaat met het uitgebreid voeren van campagnes is het van belang om te weten wie je doelgroep is. Wat zijn hun interesses? Waar komen ze vandaan? Waar werken ze? Zodra je dit in kaart hebt, weet je hoe je gericht kunt gaan targeten. Goed om te weten: hoe specifieker je de doelgroep hebt gedefinieerd, hoe specifieker je content op maat kunt maken. Breng dus voor je begint met het opmaken van content eerst je doelgroep goed in kaart. Daar boek je later winst mee omdat je beter weet met welke content je kunt gaan testen. 

2. Kies het platform waar jouw doelgroep zich bevindt

Met een online campagne kun je heel gericht en efficiënt targetten op de doelgroepen die je hebt geformuleerd. Omdat elke doelgroep zich op een ander platform bevindt, kent elke doelgroep een andere aanpak. Zo vind je de meeste jongeren onder de 21 jaar bijvoorbeeld op TikTok en Instagram en vind je jouw doelgroep tussen de 21-50 jaar eerder op Facebook. Wil je bezoekers trekken naar jouw zakelijke event? Dan kom je al gauw uit bij LinkedIn. Niet alleen de leeftijd, maar ook de interesses van jouw doelgroep spelen een grote rol spelen bij de keuze voor een social platform. Hulp nodig bij de keuze? Wij denken graag met je mee!

3. Gebruik campagnes meer bereik en aandacht 

Nu je jouw doelgroep en platform(s) hebt gedefinieerd én geselecteerd, ga je SEA en social campagnes inzetten. Dit is een efficiënte manier om bezoekers naar je event te trekken. Je zorgt er namelijk voor dat je je doelgroep constant blijft aanspreken. Kies hierbij vooral voor betaalde campagnes. Organisch is natuurlijk goed, maar het effect is beperkt. Zo komt bijvoorbeeld slechts 3% van de organische posts die je plaatst op Facebook terecht op de tijdlijn van jouw volgers. Gebruik daarom betaalde campagnes om je bereik te vergroten en meer aandacht te genereren voor je evenement. Door meerdere contactmomenten met de doelgroep te creëren in de aanloop naar je evenement zorg je ervoor dat je top of mind blijft. Een overkill aan berichten is echter ook niet de bedoeling. Uiteindelijk geldt wel: kwaliteit boven kwantiteit. Dus vraag jezelf geregeld af of de post die je aan het inplannen bent écht meerwaarde heeft voor je doelgroep.  

4. Zet aantrekkelijke content in om bezoekers te trekken naar je evenement

De content die je je doelgroep voorschotelt is misschien wel het belangrijkste middel om bezoekers te trekken. Zorg daarom dat de posts zowel voldoende aantrekkelijk als informatief zijn. Een aantrekkelijke afbeelding zorgt ervoor dat jouw doelgroep stopt met scrollen. De copy moet de rest doen en mensen laten doorklikken. Test welke afbeeldingen en copy het beste werken bij jouw potentiële bezoekers! 

We zien in de praktijk dat afbeeldingen over het algemeen beter presteren dan video’s. Hou het dus simpel, maar zorg wel dat alle informatie te vinden is in de copy of op de landingspagina. Waar en wanneer vindt het evenement plaats? Wat kunnen de bezoekers verwachten? Welke sprekers of artiesten komen er? 

De ervaring leert dat hoe persoonlijker jouw post is, hoe aantrekkelijker deze is voor jouw doelgroep. Door in te spelen op de interesses of demografie van de doelgroep maak je het verhaal van jouw post aantrekkelijker en vergroot je de kans dat mensen doorklikken naar jouw website. 

De tijdlijnen van jouw doelgroep zijn overvol. Een van de manieren om extra op te vallen is door het creëren van urgentie in je copy. Door bijvoorbeeld in je posts te vermelden dat het evenement binnenkort begint, besteedt je doelgroep meer aandacht aan je posts. We zagen in meerdere campagnes die wij voerden voor klanten dat het toevoegen van woorden als ‘vandaag’, ‘morgen’ of ‘dit weekend’ ervoor zorgde dat het verkeer kwalitatief beter werd. De gemiddelde sessieduur van het verkeer steeg van 1 minuut naar meer dan 2 minuten! Dit geeft aan dat deze mensen overwegen om naar het evenement te gaan en de informatie meer tot zich nemen. En dat is precies waar het je om te doen is: meer bezoekers naar jouw evenement trekken!

Weten hoe je jouw social media beheer kunt inrichten? Download onze whitepaper om meer bezoekers naar jouw museum te trekken.

Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over het trekken van bezoekers naar je evenement? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog