Terug naar het overzicht

Zit data al in jouw DNA?

Dénk je dat je op de goede manier leads genereert of je weet je het zeker? Overtuig je je klant met mooie woorden dat je de doelstellingen hebt behaald of laat je dat zien aan de hand van keiharde cijfers? Datagedreven werken biedt je de mogelijkheid om te sturen en beslissingen te nemen op basis van feiten. Je kunt zaken in je organisatie structureel verbeteren en sneller innoveren. Hoe realiseer je zo’n datagedreven organisatie waarin je veel vaker dan voorheen rationele beslissingen neemt en niet meer alleen stuurt op basis van een onderbuikgevoel of meningen?

Kies de juiste tools

Om datagedreven besluiten te kunnen nemen, heb je natuurlijk allereerst data nodig. Vraag is: welke data heb je nodig om beter te kunnen presteren? Wij zijn een online marketing bureau en maken veel gebruik van tools als Google Analytics, Facebook Insights en Google Ads. Daarmee laten we zien welke resultaten we boeken voor onze klanten. De salesafdeling haalt haar data juist weer uit Salesforce en Pipedrive. Die geven inzicht in acties rond verkoop en focus op groei. Gebruik van de juiste tools is van essentieel belang voor het nemen van de juiste beslissingen. 

Ga anders (en sneller!) vergaderen

Kijk eens kritisch naar de manier waarop je binnen jouw organisatie vergadert. Ligt de focus bij deze vergaderingen op data? Discussiëren jullie over feiten of hebben aannames en meningen vrij spel? Als het laatste het geval is, probeer dan te bedenken welke tool je zou kunnen gebruiken om de beslissingen wél te kunnen nemen op basis van data. Dat vergadert ook nog eens veel sneller! Het kan zijn dat de tool die het beste bij jullie past, nog niet gebruikt wordt in jouw organisatie. In dat geval zul je je collega’s moeten overtuigen van de meerwaarde van het inzetten van die nieuwe tool. Maar in een vooruitstrevende organisatie die efficiënt wil werken zal dit waarschijnlijk geen probleem zijn.

Een praktijkvoorbeeld

Hoe ga je merken dat datagedreven werken je iets oplevert? Dat lichten we graag toe aan de hand van onze eigen ervaringen. Voorheen hadden wij iedere week een meeting waarin we elke klant met elkaar bespraken. We deelden de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen week en besloten wat we in de aankomende week gingen doen. En ja, dat ging ook bij ons soms op basis van onderbuikgevoelens. Toen we overschakelden op het evalueren van elke klant op basis van data, kregen we heel andere inzichten. Voortaan gingen we per klant het volgende checken met behulp van data (en wisselden we daarna pas de belangrijkste updates uit):

De gewerkte uren versus de gefactureerde uren

Matchen onze inspanningen met wat we factureren aan onze klanten? Een belangrijk gegeven voor onze klantrelaties en voor onze rentabiliteit! Dit hebben wij inzichtelijk gemaakt met PowerBI. Hierin koppelen we de tool waarin wij onze uren klokken (Teamwork) aan de tool waarmee we facturen versturen (Exact). Zo kunnen we aan de hand van data achterhalen of we een klant voldoende, te veel of juist te weinig aandacht gaven t.o.v. van wat we gefactureerd hebben.

Voortgang van de doelstelling die geformuleerd is samen met de klant

De doelstellingen die wij overeenkomen met onze klanten willen we natuurlijk waarmaken. En lukt dat onverhoopt niet, dan willen we tijdig kunnen communiceren hierover en bij kunnen sturen. Daar hebben we met onze rapportagedocumenten realtime inzicht in. Die laten zien of wij op koers liggen. Zijn of dreigen er afwijkingen, dan brainstormen we met het hele team hoe we de doelstellingen wel kunnen halen. Zo zorgen we ervoor dat we niet verrast worden en dat onze klanten tevreden blijven. Beter voor onze klanten en beter voor ons! 

Nieuw idee? Meten is weten

Met data kun je ook uitzoeken of een idee dat je hebt wel het gewenste resultaat gaat opleveren. Stel dat binnen jouw organisatie het aantal nieuwe leads achterblijft. Tijdens een vergadering waarin wordt gebrainstormd over nieuwe ideeën om leads te genereren, oppert iemand om weer aan de slag te gaan met het schrijven van blogs. Sinds een half jaar is er namelijk geen een nieuw blogartikel geschreven. En blogs werken toch goed bij het werven van nieuwe leads? Ja, dat kan inderdaad. Maar het is geen garantie. Dus wil je checken hoe dat bij jouw doelgroep zit. Bijvoorbeeld door met Google Analytics in de historische data van je website te kijken. Hier zie je welke webpagina’s vaak worden bekeken en hoe lang men op een bepaalde pagina blijft. Test dit eens voor je blogpagina’s. Als je ziet dat slechts 5% van je websitebezoekers de blogpagina’s bezoekt en lang genoeg op de pagina blijft om ze ook daadwerkelijk te lezen, dan weet je dat het schrijven van extra blogs waarschijnlijk niet zal leiden tot nieuwe leads. Goed om te weten, want anders was al je schrijfwerk voor nieuwe blogs voor niets geweest. Nu weet je dat je je tijd en geld beter aan iets anders kunt besteden. 

Breng data in je DNA

Wat eigenlijk het belangrijkste om te doen is, is je mindset veranderen. Vraag je bij elke  beslissing af of je je aannames kunt toetsen of verklaren aan de hand van data. Dit moet een vanzelfsprekendheid zijn, als het ware in jullie DNA komen. Probeer bij moeilijke vraagstukken waarbij je denkt niet te kunnen sturen op data, toch op zoek te gaan naar een manier om dit te verklaren aan de hand van data. Op die manier blijf je als organisatie scherp en verbeter je jezelf voortdurend. De mogelijkheden zijn legio.

Meer weten over datagedreven marketing

Dit artikel is geschreven door Veerle. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Veerle op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie