Terug naar het overzicht

Waarom iedereen de overstap naar GA4 wil en gaat maken

Google Analytics 4 (GA4) gaat een enorme vlucht nemen en als marketeer wil je die boot niet missen. Want GA4 geeft niet alleen inzicht in de gebruikers van je website, maar ook van je apps. Dit levert je betrouwbare data op, zónder gebruik van cookies. Want die zijn binnenkort verleden tijd – en daar moet je nu handig op inspelen. 

Wat zijn third party cookies? 

Om (nog) beter het belang van GA4 te begrijpen, volgt eerst een spoedcursus over cookies en waarom het gebruik hiervan in omstreden is. Je komt ze voortdurend tegen: cookiemeldingen wanneer je een website bezoekt. Hierin wordt gevraagd of er bepaalde informatie mag worden opgeslagen en of gedeeld. Voor marketeers is dit waardevolle informatie, omdat zij daarmee o.a. het gebruikersgedrag kunnen volgen. Deze informatie maakt het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties en content weer te geven. Als deze opgeslagen informatie wordt gedeeld met partijen zoals Facebook, Apple en Google, betreft het een third party cookie. Wanneer deze informatie op de eigen cloud wordt opgeslagen, betreft het een first party cookie.  

Waarom zijn third party cookies in opspraak? 

Third party cookies zijn van een meer commerciële aard (ten opzichte van first party) en worden gebruikt om het surfgedrag van bezoekers in kaart te brengen. Steeds meer internetgebruikers pikken niet langer dat websites/derde partijen hun websitegedrag kunnen volgen en ergeren zich aan de advertenties die hierdoor in beeld komen. Dat zien we terug in een toename van het gebruik van ad-blockers. Ook zorgen de privacy issues voor steeds meer discussie. Want wat doen partijen als Facebook en Google nog meer met die data? Waar wordt deze data opgeslagen en wie is er verantwoordelijk bij een groot datalek? Ergens is het toch merkwaardig dat Google de verzamelde data in Amerika opslaat? De Autoriteit van Persoonsgegevens (AVG) onderzoekt nu twee klachten over het gebruik van Google Analytics in Nederland. Deze klachten zijn ingediend door de NOYB (European Centre for Digital Rights) van Max Scherms. Na afronding van dit onderzoek kan door de Autoriteit Persoonsgegevens worden gezegd of Google Analytics in de huidige vorm wordt verboden of toegestaan blijft. Deze uitspraak wordt begin 2022 verwacht en kan veel impact hebben. 

Op naar de Cookieless Era 

Grote techbedrijven voelen steeds meer de hete adem van de AVG en GDPR in hun nek en hebben besloten om third party cookies te verbannen. Safari en Firefox blokkeren nu al third party cookies en Chrome volgt in 2023. Kortom, het einde van het tijdperk van third party cookies nadert. Dit wordt ook wel de ‘Cookieless Era’ genoemd. De verwachting is dat circa 80% aan marketingdata verloren gaat als al deze browsers stoppen met het verzamelen van third party cookies. Maar hoe komen we als marketeers dan aan waardevolle data? Een alternatief zou zeer welkom zijn.

Wees voorbereid op de veranderingen

Google zou Google niet zijn als zij er niet alles aan zouden doen om een verbanning van Analytics te voorkomen. Daarom bieden zij met Google Analytics 4 dat alternatief. GA4 is schaalbaar en aanpasbaar aan de meest recente wet- en regelgeving en aan de voorkeuren van de eindgebruiker. Met andere woorden; GA4 wordt gepromoot als privacy gericht, en is ontworpen om met of zonder cookies te werken. Hiermee ben je beter voorbereid op de veranderingen die zullen gaan komen. In de toekomst zal GA4 modellering bevatten om gaten te vullen waar gegevens mogelijk onvolledig zijn. Met deze flexibiliteit kan GA4 zich zodanig aanpassen dat het mogelijk is om zonder cookies anonieme data te verzamelen. Zullen cookies daarmee volledig verdwijnen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar één ding is zeker: er gaat veel veranderen binnen het digitale landschap.

Waarom je nu al moet overstappen naar GA4? 

Er is een hele goede reden om nu al te beginnen met GA4. Het is namelijk helaas niet mogelijk om jouw verzamelde data mee te nemen naar GA4. Vandaar dat het slim is om GA4 zo snel mogelijk in te stellen en alvast te beginnen met het verzamelen van data. Je kunt daarbij nog steeds jouw huidige Google Analytics gebruiken tot het moment dat de overgang van Google Analytics naar GA4 definitief zal zijn. Zo verzeker je je als marketeer van betrouwbare data, ook in een tijd zonder cookies.

Dit artikel is geschreven door Rowan. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Rowan op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie

Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z

De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online...
Blog
Social Media