Terug naar het overzicht

Succesvol online werven in de zorg doe je zo

Het aantal vacatures in de zorg explodeert. Het wordt daarom steeds lastiger om nieuw, goed gekwalificeerd personeel te vinden. Verpleegkundigen, verzorgenden en artsen lijken deze dagen bijna onvindbaar. Wetende dat de vacaturedruk de komende jaren zal blijven toenemen, zijn online wervingscampagnes een belangrijke factor geworden om aan nieuw zorgpersoneel te komen. Maar hoe zet je zo’n wervingscampagne succesvol in? We delen graag onze tips met je.

Doe persona-onderzoek

Als je gericht campagne wilt voeren op de ideale kandidaten voor jouw vacatures, moet je eerst een helder beeld hebben van wie die ideale kandidaten zijn. Waar liggen hun interesses, wat motiveert ze? Hoe meer details je weet, hoe beter je weet hoe je deze doelgroep kunt bereiken. Een goede start daarbij is het afnemen van een persona-onderzoek onder je huidige medewerkers. Wat zijn de overeenkomsten qua demografie, persoonlijkheden of opleidingen? Waar zie je overeenkomsten in motivatiefactoren in het werk, uitdagingen waar ze tegenaan lopen, de behoeftes en frustraties? De inzichten van het onderzoek kun je verwerken in een persona template. Dit middel is niet alleen handig als basis voor het werven van nieuw personeel, maar ook voor het behouden van je huidige personeel. 

Van persona’s naar unique selling points

De redenen die jouw medewerkers noemen waarom ze graag voor jouw organisatie werken, zijn jouw unique selling points. Dit is wat jouw organisatie onderscheidt van andere zorgorganisaties. De motivatiefactoren die naar boven komen uit het persona-onderzoek kun je gebruiken in de boodschap naar potentiële nieuwe medewerkers.

Voorbeelden unique selling points in de zorg kunnen zijn:

Bereik de latent werkzoekenden

Het aantal actief werkzoekenden ligt momenteel op de 7%. Naast de actief werkzoekenden is 39% van het totale zorgpersoneel latent werkzoekend. Deze groep mensen moet je actief benaderen en overtuigen om te solliciteren. Door de inzet van een Google display banner of een Facebook campagne kun je deze latent werkzoekenden bereiken (bron intelligence group 2021).

Creëer stopping power

Je wilt dat jouw advertentie een stopping power heeft. Ofwel, dat jouw advertenties zodanig de aandacht trekken van jouw doelgroep, dat deze de tijd neemt om naar de advertentie te kijken. De volgende tips helpen je om die felbegeerde stopping power te realiseren:

Verleid kandidaten op je website

Als een mogelijke kandidaat eenmaal heeft geklikt op de advertentie, komt hij of zij op jouw website. Daar geef je nog wat meer uitleg over de functie. Benoem hoe de functie eruit ziet, laat zien welke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden de kandidaat mag verwachten en wat de USP’s zijn van je organisatie. Vervolgens wil je natuurlijk dat ze overgaan tot een sollicitatie. Maak daarom de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk, bijvoorbeeld door alleen naam, telefoonnummer, e-mail en opleiding uit te vragen. De opleiding is tenslotte het belangrijkste om te peilen of iemand bevoegd is om in de zorg te werken. Aan de telefoon kun je de werkervaring verder bevragen en achterhalen of diegene (nog steeds) bekwaam is om in de zorg te werken. 

Nieuw personeel werven in de zorg hoeft geen ‘mission impossible’ te zijn. Online heb je volop kansen om dat succesvol te doen. Zo wisten wij in 90 dagen 100 sollicitanten te werven voor ActiVite. En vonden we in recordtempo 1000 artsen voor de priklocaties van GGD GHOR. Meer weten? Neem eens contact op met onze kudde.

Vond je dit interessant? Lees ook onze case van GGD GHOR en onze case voor ActiVite

Dit artikel is geschreven door Roxanne. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Olifant Media krijgt B Corp certificering en verwerft daarmee een imposante positie

Het Leidse online marketing bureau Olifant Media heeft de B Corp certificering gekregen. Daarmee voldoet dit bedrijf aan hoge normen...
Blog

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog
Personal branding

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog
Personal branding