Terug naar het overzicht

Social media trends 2020

2019 ligt alweer ver achter ons en iedereen zit weer in het normale ritme van het dagelijkse leven. Hoog tijd dus om eens terug te blikken op vorig jaar en te kijken naar wat je dit jaar allemaal kunt verwachten op het gebied van Social. Wij hebben het hieronder voor je op een rijtje gezet! 

Terugblik op social media in 2019

Weet je nog dat vorig jaar bij alle influencers de paniek uit brak toen bleek dat Instagram aan het testen was met het verbergen van de likes? Inmiddels is dit ook in Nederland bij een groot deel al uitgerold en is ook Facebook er inmiddels mee aan het testen. En wij zijn er blij mee! Zo kan iedereen zich weer bezighouden met datgeen waar het platform voor bedoeld is: creativiteit. 

En wat bracht het jaar voor LinkedIn? LinkedIn Live werd uitgerold in Nederland maar heeft tot dusver nog geen voeten in de aarde. De optie is slechts nog voor een select clubje in een bèta versie beschikbaar. Zonde dat LinkedIn hier kansen laat liggen, want wat ons betreft heeft dit zeker potentie! Wij zijn benieuwd wanneer deze versie voor iedereen beschikbaar is. Wij zitten in ieder geval klaar. 

Voor merken is er dit jaar een nieuw advertentieplatform bijgekomen: Pinterest! Dat het platform potentie had wisten we allemaal. De doelgroep is al concreet op zoek naar inspiratie, dus zonde dat merken hier lang niet op konden inspelen. De advertentiemogelijkheden zijn nog in de beginfase, maar wij denken dat het dit jaar weleens hele grote stappen kan gaan maken. 

Social trends 2020

#1 Groepen, communities en lokalisering domineren social 

Facebook kondigde vorig jaar tijdens de F8 al aan zich meer te gaan focussen op groepen en communities en ook LinkedIn lijkt dit voorbeeld te gaan volgen. Door het uitrollen van nieuwe features waardoor beheerders meer controle krijgen over de content die geplaatst wordt, hoopt LinkedIn de groepen weer relevant te maken onder de doelgroep. Doordat deze controle miste en de groepen vaak gebruikt werden voor persoonlijke reclame ontbrak het aan kwalitatieve content en nam de betrokkenheid bij de doelgroep af. Met de uitrol van onder andere deze features probeert LinkedIn zich weer te positioneren als netwerk- en kennisplatform in plaats van salestool. Een goede zet als je het ons vraagt, want wij merken dat de gebruikers hier behoefte naar hebben. 

Adverteren op LinkedIn kon al langer maar de opties waren lang erg gelimiteerd vergeleken met Facebook en Instagram. Sinds eind december zijn er nieuwe targeting mogelijkheden uitgerold in de campagnemanager. Zo heeft het vanaf nu verbeterde regionale targeting opties. Voorheen was het alleen mogelijk om te adverteren op regio, maar nu specifiek op stad. Super handig, want specifieker targeten betekent minder waste van je budget. Daarmee speelt LinkedIn ook in op een trend die in 2020 steeds belangrijker wordt: de lokalisering van je content en campagnes. Het organisch bereik op social neemt door een overschot aan content steeds verder af en dus wordt het lastiger om die kerndoelgroep te bereiken. Dit betekent dat je als merk beter moet nadenken over de content en hoe we die op de juiste weg bij de doelgroep krijgen. 

#2 Het verhaal staat centraal

Als merk concurreer je op social media met vrienden en familie. Het doel is om in te blenden met de content die de doelgroep wil zien op hun tijdlijn. Het is dus belangrijk om als merk niet alleen een functioneel verhaal te vertellen, maar een verhaal waar de doelgroep een emotionele verbinding mee kan maken. Dat video steeds belangrijker wordt blijkt wel uit de ontwikkelingen die de platformen de laatste jaren hebben meegemaakt, denk aan Stories, Facebook Watch, IGTV, en niet te vergeten, de opkomst van TikTok. Zelfs als we op zoek zijn naar informatie grijpen we naar video, YouTube is niet voor niets de op één na grootste zoekmachine. Als je als merk overweegt video in te zetten houdt er dan wel rekening mee dat een goed verhaal op de allereerste plek staat, die gave droneshots hebben we allemaal wel gezien en als dit niks toevoegt aan het verhaal kun je het beter skippen. 

#3 Beter goed gejat dan slecht bedacht 

Weet je nog, het begin van Snapchat? De app was booming onder jongeren en bestond alleen maar uit features die we nog niet eerder hadden gezien. Inmiddels wordt bijna elke feature wel overgenomen door Facebook en Instagram. Stories? Snapchat did it first. Filters? Snapchat did it first. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De reden dat al deze features overgenomen worden is omdat je als platform relevant moet blijven. Heeft de concurrentie iets wat jij niet hebt? Dan ben je je doelgroep kwijt. En bij platformen waar de doelgroep jong is wordt geïnnoveerd. Zo is er sinds dit jaar ook een nieuwe speler bij: TikTok. Misschien had je er nog nooit van gehoord, maar we beloven je, in 2020 kun je er niet meer omheen! 

Wat 2020 ook gaat brengen, deze kudde kan niet wachten! 

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie