Terug naar het overzicht

Slim campagne-voeren door observeren van doelgroepen

Het slim optimaliseren van je campagnes brengt groei en brengt meer inzicht in wat voor jouw organisatie het beste werkt. We tippen je graag een specifiek onderdeel van onze optimalisatie werkzaamheden: het observeren van doelgroepen. Hiermee krijg je goede stuur-informatie over hoe bepaalde (beschikbare) doelgroepen presteren op jouw zoekcampagnes. En dit zonder ze direct te targeten!

Hoe zit dat ook alweer met die doelgroepen in Google? 

Vandaag de dag zijn er in Google Ads een scala aan mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. Neem bijvoorbeeld:

Dit zijn allemaal doelgroepen die veel worden gebruikt om te targeten met display advertenties. Wist je dat naast display-advertenties deze doelgroepen interessant zijn om mee te nemen in zoekadvertenties? Want naast dat je bepaalde zoekwoorden kan inkopen is het dus ook mogelijk om nog verder te segmenteren op doelgroep. Duidelijker wordt het weergegeven in het onderstaande voorbeeld. Hierin zie je 2 personen die dezelfde zoekwoorden intypen, maar allebei gesegmenteerd worden in een andere doelgroep. Dit weet Google aan de hand van het eerdere zoekgedrag wat zij hebben vertoond.

Welke doelgroepen moet ik dan gaan toevoegen?

Zo veel mogelijk! Er zit geen maximum op het aantal doelgroepen dat je ter observatie kunt toevoegen. Het is daarom aan te raden om zo veel mogelijk doelgroepen (in-market, affinity etc.) toe te voegen aan je Google Ads campagnes. Als je het één keer goed doet dan kan je dit ook makkelijk kopiëren naar je andere campagnes. Een goed begin is dus het halve werk.

Welke learnings kun je hier uit halen?

Wij zagen bijvoorbeeld bij een van onze klanten dat de doelgroep “geïnteresseerd in tweedehands voertuigen” slechte resultaten opleverde. Dat betekent dat deze doelgroep een hoge kosten per conversie hadden en dat deze personen dus niet geïnteresseerd waren in het aanbod van de klant. Je zou verwachten dat deze personen een ander zoekgedrag hebben en bijvoorbeeld “2 hands” gebruiken als zoekterm, maar toch zoeken deze personen precies hetzelfde als personen die op zoek zijn naar een nieuw product. Door het uitsluiten van deze groep hebben we kosten kunnen besparen en het budget wat we hiermee hebben bespaard kunnen we weer uitgeven aan de doelgroepen die wel relevant zijn.

Bekijk ook

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie

Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z

De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online...
Blog
Social Media