Terug naar het overzicht

Op zoek naar nieuwe zorg collega’s? Zo zet je contextual targeting in!

Nu het einde van het gebruik van third party cookies in zicht komt, is het tijd om de werving van nieuwe zorgpersoneel over een andere boeg te gooien. Contextual targeting biedt hiervoor mooie kansen. We geven je 6 tips om hiermee aan de slag te aan. 

Wat is contextual targeting?

Bij contextual targeting adverteer je via banners op specifieke websites die ingaan op specifieke content. Er is een link tussen jouw wervingsadavertentie en de content op de desbetreffende webpagina. Simpel voorbeeld: jouw advertentie wordt vertoond naast pagina’s die teksten bevatten die de woorden “verzorgende IG” of bijvoorbeeld “vacature verpleegkundige”.

Futureproof

Het mooie aan contextual targeting is dat we geen cookies nodig hebben voor het plaatsen van de advertenties, anders dan bijvoorbeeld remarketing of soortgelijke doelgroepen. Dat maakt deze manier van adverteren meteen ook futureproof. Wel zo handig.

Ideale kandidaat in beeld

Naast dat deze targeting dus future proof is, dwingt contextual targeting je om je goed te verdiepen in je doelgroep. Wie is jouw potentiële nieuwe zorgcollega? Wat voor type is hij of zij? Welke interesses heeft jouw ideale kandidaat? Op wat voor soort websites is hij/zij te vinden? Wil je op de juiste websites gaan werven, dan is het belangrijk om te weten waar je toekomstige collega zich online bevindt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen aan de hand van persona’s: een omschrijving van de persoon naar wie je op zoek bent voor een bepaalde vacature. Op basis van deze persona’s kun je binnen Google Ads de juiste onderwerpen instellen die daarmee overeenkomen. Is dat iemand die op dit moment al in de zorg werkt? Dan is deze persoon wellicht geïnteresseerd in onderwerpen, zoals bijscholingsonderwerpen, zorg en vacatures in de regio. Op websites die onder andere ingaan op deze onderwerpen zou jij je ideale kandidaat zomaar tegen kunnen komen.

Naast persona’s is het raadzaam om ook een advertentiegroep in te richten, waarmee je met de onderwerpen zo dicht mogelijk bij je eigen dienst blijft. Zo hebben wij voor één van onze zorgklanten de onderwerpen getarget; sites met gezondheidsnieuws, vacatures in de gezondheidszorg, opleidingen voor bijvoorbeeld verpleegkundigen en nascholing. Super relevant!

6 tips om het meeste uit je contextual targeting te halen 

Wil jij aan de slag met contextual targeting bij het werven van nieuwe zorgcollega’s? Met onderstaande tips maak je een goede start.

Tip 1: Betrek de juiste mensen bij het formuleren van je doelgroep.

Ga je persona’s creëren, vraag dan bijvoorbeeld de collega’s van de nieuw te werven medewerker om input. Hoe scherper je een beeld hebt van de nieuwe zorgmedewerker, hoe beter je je boodschap kunt formuleren en hoe beter je kunt targetten.

Tip 2: Experimenteer! Meten is immers weten.

Maak verschillende advertentiegroepen aan om zo te testen wat tot de beste resultaten lijdt. Richt bijvoorbeeld één advertentiegroep in die onderwerpen target die dichtbij de dagelijkse interesses van een kandidaat liggen en één advertentiegroep die ingaat op onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw dienst, zoals de zorg of vacatures in de zorg. Waar boek je het meeste resultaat mee?

Tip 3: Weet je precies op welke websites jouw potentiële collega zich bevindt?

Dan is het zeker raadzaam om een advertentiegroep aan te maken, waarbij je deze specifieke websites target. Dit heet ook wel plaatsingen. Zo targeten wij voor één van onze zorgklanten expliciet websites zoals zorgklant.nl, zorgvisie.nl en zorgvoorbeter.nl. Houd wel goed in de gaten of er vertoningen worden gegenereerd. Want het kan zomaar zijn dat de gekozen websites niet zijn aangesloten bij het zoeknetwerk van Google, wat betekent dat er geen display banners op de site worden vertoond.

Tip 4: Bepaal de key performance indicators (KPI’s).

Natuurlijk vertelt het aantal sollicitaties dat je ontvangen hebt veel over het succes van je contextual targeting. Maar ook het bouncepercentage en de sessieduur zijn interessant. Deze geven een duidelijke indicatie over hoe warm het verkeer is dat je naar je vacaturepagina hebt geleid en of de bezoekers geïnteresseerd zijn. Zorg er dus voor dat Google Analytics is gekoppeld aan jouw Google Ads account, zodat je de prestaties van de campagnes nog beter kan beoordelen.

Tip 5: Blijf monitoren en bijsturen.

Welke onderwerpen scoren goed of juist minder goed? Sluit dit vervolgens uit.

Tip 6: Het algoritme van Google is niet perfect.

Daarom is het belangrijk om in de gaten te houden op welke websites je advertenties zijn weergegeven. Komen deze websites overeen met de door jou ingestelde content? Zo nee; sluit dan deze desbetreffende websites uit.

Dit artikel is geschreven door Rowan. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Rowan op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie