Terug naar het overzicht

Met deze 7 tips bouw je een betrokken community op

Als organisatie wil je online goed zichtbaar zijn. Je steekt daar dan ook de nodige energie in. Bereik, weergaven en zelfs volgers zijn makkelijk in te kopen. Een hoge interactie en betrokken volgers creëren is daarentegen een stuk lastiger. Hoe houd je een online community levendig en zorg je voor een betrokken doelgroep? We geven je 7 tips! 

Verbinding met je doelgroep en/of je klanten is belangrijk. Want hoe betrokkener mensen zich voelen met jouw organisatie, hoe groter de kans is dat ze klant of lid willen worden en dat ook willen blijven. Met alleen het posten van berichten zul je weinig engagement creëeren. Met deze tips lukt dat wel

Tip 1. Maak unieke content

Een open deur maar nog steeds belangrijk: ontwikkel content die aansluit bij je doelgroep. Wat willen ze zien, waar hebben zij behoefte aan? Monitor actuele onderwerpen, trends en ontwikkelingen. Let goed op dat de content ook bij jouw organisatie en doelstellingen past. Het is niet nodig om op iedere trend in te haken. We zijn allemaal dol op de TikTok-dansjes, maar als dit niet bij jouw organisatie past, is er geen plek voor deze video’s op jouw kanalen. 

Tip 2. Analyseer geplaatste content

Testen, analyseren, optimaliseren. Onderzoek welke content tot veel interactie leidde. En waar lag dit dan aan? Kwam dit door het onderwerp, de uiting, de timing van het geplaatste bericht? Als je eenmaal weet wat goed werkt voor jouw doelgroep, dan is het veel makkelijker om een contentkalender op te stellen die voor meer interactie zorgt. En tot die tijd: proberen, proberen, proberen…

Tip 3. Leer jouw community kennen

Om langdurige relaties op te bouwen met volgers binnen jouw community, is het belangrijk om goed te weten wie zij zijn. Kijk o.a. naar demografie en interesses. Wat zie je terug? Kijk ook goed naar individuele volgers en klik eens op persoonlijke profielen. Wie reageert er veel op jouw berichten? Wat voor berichten plaatsen ze zelf, wat voor volgers hebben ze en zitten er influencers tussen? Hoe beter je weet wie jouw volgers zijn en wat ze leuk vinden, hoe beter je content kunt ontwikkelen die bij hen past.

Bij profit-organisatie eazie ontdekten we een aantal mensen die regelmatig bij eazie aten en dit enthousiast deelden op hun eigen social media kanalen. We wisten bij welk restaurant ze het liefst aten en wat hun favoriete maaltijden waren. Hierdoor kon eazie ze ook verrassen door een gratis maaltijd klaar te hebben staan die helemaal naar hun smaak was. Gewoon, omdat eazie dankbaar was dat ze regelmatig foto’s van de maaltijden deelden. Tegelijkertijd maakten deze klanten ons bewust van hun interesses: een sportieve lifestyle, macro’s tellen en inzicht hebben in wat er exact in een maaltijd zit. Check, dit is nu mogelijk op de website van eazie! 

Tip 4. Altijd reageren 

Probeer zoveel mogelijk te reageren. Zo voelt jouw doelgroep zich gehoord en stimuleer je nog meer reacties onder het bericht en vergroot je het organische bereik. Hoe meer interactie er plaatsvindt, hoe vaker je bericht namelijk getoond wordt. Gratis extra bereik én interactie met je doelgroep: win-win dus! Ook wanneer je het niet eens bent met de vraag of reactie, adviseren we je om toch te reageren. Leg rustig uit waarom je het niet eens bent of vraag of de ander respectvol wil blijven. Op deze manier smoor je ook ‘relletjes’ al snel in de kiem. 

Ook onze non-profit klant Boeren Buren (onderdeel van LTO Noord) ontvangt soms negatieve reacties op de social media kanalen. Maar omdat we namens hen altijd reageren en uitleggen waarom we iets niet oké vinden, blijven felle discussies uit. 

5. Ga pro-actief het gesprek gaan 

Veel organisaties onderschatten nog steeds de impact van community management en reageren alleen op urgente vragen. Opmerkingen zonder urgentie blijven dan onbeantwoord. Denk aan reacties als ‘Wat een mooie foto!’ of mensen die een ander taggen in hun bericht. Zonde om hier niets mee te doen, toch? Ga het gesprek aan met iedereen. Bedank mensen voor het reageren, laat weten of je het ergens mee eens bent, stel eens een wedervraag. Wanneer je interesse toont, voelt de doelgroep zich gehoord en gewaardeerd – en dat is precies wat je wilt in een betrokken online community. 

6. Betrek jouw community zoveel mogelijk 

Voor onze klant Marketing Oost beheren wij de social media kanalen van Visit Oost en Visit Twente, waar we prachtige foto’s van de regio’s delen. Dat is deels eigen content, maar vooral foto’s van volgers! Zij delen deze foto’s via hun eigen social media kanalen en taggen ons. We complimenteren hen, vragen of we de foto mogen delen en zetten deze mensen in het zonnetje. Dat motiveert anderen om ook foto’s te delen. Een prachtige combi: nieuwe content om te delen én tevreden volgers. 

Maar ook zonder user generated content kun je heel makkelijk de betrokkenheid verhogen: stel vragen, plaats een poll, laat mensen meebeslissen. Denk aan ‘welke nieuwe maaltijd moet op de menukaart komen?’, ‘welke outfit kies jij?’ en ‘wat is jouw favoriete wandelroute?’ Beloon interactie, organiseer een winactie of geef een kijkje achter de schermen. 

7. Overweeg webcare in de avond en in het weekend

We weten nu: hoe meer interacties op jouw bericht, hoe vaker het bericht getoond wordt. Hoe sneller je reageert, hoe prettiger mensen dit vinden en hoe eerder zij geneigd zijn om nog eens te reageren. Zo maak je van een passant een ambassadeur. Het kan dus lonen om eens te onderzoeken wanneer jouw doelgroep het meest actief is. In de regel zien we dat de meeste mensen ‘s avonds actief reageren. Is dit bij jouw organisatie ook zo? Overweeg dan om ook ‘s avonds te reageren. Wij zien de meeste reacties tot 21.00 uur binnen komen, dus online zijn tot middernacht is niet nodig. Tot 21.00 uur is vaak voldoende. 

Voor onze klant KRO-NCRV zijn wij enkel ‘s avonds en in het weekend actief met webcare en community management. We monitoren het sentiment, signaleren urgente cases en gaan het gesprek aan met de kijkers. Met name ‘s avonds tijdens populaire programma’s zien we een forse toename, zowel in vragen als reacties. Door ‘s avonds tijdens het uitzendschema actief te reageren, voelt de kijker zich extra betrokken. Ook zijn we er zo snel bij als reacties uit de hand dreigen te lopen. Zo blijft het voor iedereen een fijne plek om te reageren. 

Kunnen we jou helpen met het opbouwen van betrokken community voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.

Wil je meer weten over wat webcare voor jouw online reputatie kan doen? Lees dan ook deze pinda’s:

●    Hoe ga je om met webcare tijdens een crisis
●    Wie doet de webcare in het weekend en 6 andere valkuilen. 

Dit artikel is geschreven door Brenda. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Brenda op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie

Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z

De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online...
Blog
Social Media