Terug naar het overzicht

Meer verkeer naar je waardevolle content zonder websitebeheer

Uit onze ervaring weten wij dat de werknemers die content schrijven voor een website niet altijd ook de beheerder zijn van deze website. Zij leveren de content aan de webbouwer en deze zet het vervolgens online. In de praktijk blijkt dat zelfs de beste blogs soms nauwelijks gelezen worden. Zonde! Daarom geven we je in deze pinda zes tips waarmee je ervoor zorgt dat je waardevol verkeer naar jouw content trekt. Maar hoe zorg je er dan voor dat er ook echt waardevol verkeer op je content afkomt? In deze pinda bieden wij je zes tips om je waardevolle content een boost te geven zonder website-, Google Analytics- of Google Ads beheer. 

Voor deze blog gebruiken wij een fictief voorbeeld van de gemeente Leiden die een blog schrijft over de kinderopvang in de gemeente. Ze willen hiermee ouders met jonge kinderen in de gemeente bereiken. 

Tip 1: Weet wie de doelgroep is voor jouw content

De eerste stap die je meer opties en duidelijkheid zal bieden is het bepalen van je doelgroep. Voor wie is de geschreven content bedoeld? Waar kan ik deze doelgroep online vinden? Wat zijn belangrijke demografische gegevens voor mijn doelgroep? 

Als je dit allemaal op een rijtje zet heb je een duidelijk persona gebouwd voor jouw doelgroep en weet je wie je aanspreekt, waarom en waar zo kun je hier rekening mee houden tijdens het schrijven van de content. Dit maakt je content relevanter en aantrekkelijker voor de lezer. 

Wanneer je doelgroep helder is, kun je jouw content gaan inrichten volgens een aantal stappen. Ik neem je graag mee door de mogelijkheden van SEO, SEA, Social Media en de nieuwsbrief.

Tip 2: Meer organisch verkeer naar jouw waardevolle content

Op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) kun je met jouw content een groot verschil maken. Stel, je schrijft content over hoe de kinderopvang geregeld is binnen de gemeente. Je wilt dan dat je gevonden wordt als de doelgroep zoekt naar “Kinderopvang gemeente Leiden” of “Hoe maak ik een keuze voor een kinderopvang Leiden?” Als je hier organisch goed op gevonden wilt worden, is het belangrijk om te schrijven over deze onderwerpen. Zorg er dus voor dat jouw content antwoord geeft op vragen die de doelgroep heeft. Want daar zullen zij naar op zoek gaan.

Als je weet waar jouw doelgroep op zoekt, zorg er dan voor dat je deze vragen als subkoppen gebruikt. Op die manier weet de zoekmachine dat jij op jouw website een antwoord biedt op de vraag in kwestie. Maak bij het schrijven van koppen en tussenkoppen altijd gebruik van je belangrijkste keywords. Hanteer hierbij een duidelijke structuur en geef deze door aan de webbouwer. Bij alle pagina’s wordt er gebruik gemaakt van zogeheten headings. Hierbij is de H1 de titel/het hoofdonderwerp van de pagina. Alle subkoppen eronder zijn de H2’s en als die een subkop hebben dan is dat de H3. Het meegeven van deze structuur zorgt ervoor dat je ook op jouw subkoppen beter gevonden kunt worden. 

Als je aan de slag gaat met SEO-gerichte content, vergeet dan niet om bij elke pagina met content die je schrijft een title-tag en meta description mee te sturen. Hierbij is de title-tag de titel en dus het onderwerp van je pagina. Dit is ook de titel die zichtbaar wordt in de zoekresultaten in Google. De meta description geeft een korte beschrijving van wat er op deze pagina te vinden is. Ook deze beschrijving zie je in Google. Houd de lengte van de title-tag binnen de 59 en 64 tekens, als deze langer is wordt hij afgebroken. Houd je meta description op ongeveer 155 tekens. Ook bij deze twee elementen is het essentieel om jouw belangrijkste keywords terug te laten komen. De title-tag is namelijk een van de ranking factoren. En zorg er natuurlijk voor dat de titel en omschrijving jouw doelgroep voldoende triggeren om te klikken op jouw site! (Het is overigens nog een hele kunst om dit alles terug te laten komen in max. 64 en 155 tekens.)

Een voorbeeld van hoe je dit kunt aanleveren:
H1: Het kiezen van de juiste kinderopvang in de gemeente Leiden.
H2: Wat zijn de opties voor een kinderopvang in Leiden?
H3: Kinderopvang locaties in Leiden.
H2: Wat kost de kinderopvang in Leiden?
H3: Zijn er vergoedingen mogelijk voor de kinderopvang in Leiden?
etc.

Title tag: Hoe kies ik een kinderopvang voor mijn kind? | Gemeente Leiden
Meta Description: Het kiezen van een kinderopvang kan uitdagend zijn, je wilt natuurlijk het beste voor je kind, maar waarop baseer je dan je keuze. Wij bieden enkele tips.

Tip 3: Organische social media om jouw content te promoten 

Social media zijn dé tools om je bereik mee te vergroten. Waar je bij Google mensen bereikt die al weten waar zij naar zoeken, is dat bij social media vaak andersom. Via sociale media kanalen bereik je mensen die nog niet wisten waar ze naar zochten of er in ieder geval op dat moment niet mee bezig waren. Heb jij jouw website content helemaal up-to-date staan en wil je graag verkeer naar je website genereren? Maak dan een social media post waarin je naar deze content linkt. Op deze manier genereer je verkeer naar je website, precies waar jij de lezer wilt hebben. De valkuil? Mensen zijn niet op zoek naar jouw informatie en de kans bestaat dat zij dus net zo makkelijk weer doorscrollen en dus voorbij gaan aan jouw content. 

Hoe zorg je er nou voor dat je toch opvalt? Daar zijn verschillende manieren voor. De gouden regel: trek direct de aandacht. Maar dan ook echt direct. Je wilt dat mensen stoppen met scrollen om jouw post te lezen. Bij veel informatie kun je dit verwerken in een carrousel, daar kun je meerdere ‘slides’ gebruiken om jouw boodschap over te brengen. Ook is het gebruik van video een aanrader. Video’s trekken snel de aandacht tussen alle statische beelden. 

Bijvoorbeeld:
Carrousel slide 1: De beste kinderopvang in jouw buurt
Carrousel slide 2: De beste kinderopvang voor jouw kind
Carrousel slide 3: Alle informatie over vergoedingen en kosten van jouw kinderopvang

Tip 4: Gebruik Google Ads voor betaald verkeer naar jouw waardevolle content

Heb je jouw Google Ads account niet in beheer maar wil je wel meer betaald verkeer naar jouw content? Dan zijn er een paar opties die wij aanraden. Ten eerste is het belangrijk dat je goed duidelijk maakt aan de beheerder van jouw Google Ads account wat de specifieke content is waarop geadverteerd moet worden. 

Daarnaast kun je een voorzet doen voor het maken van html5 banners. Laat deze banners ontwerpen met een uitnodigende tekst en een duidelijke call to action. Het handige aan deze manier van adverteren is dat je veel opties hebt voor de targeting. Zo kun je bepalen op welke websites je de advertentie wilt tonen en kun je gebruik maken van de uitgebreide targeting op het gebied van demografische gegevens en interesses. Gebruik hiervoor als leidraad de in de eerste tip opgebouwde persona.

Tip 5: Promoot jouw content op social media 

Je hebt een mooie post en plaatst deze op jouw kanaal. Maar wist je dat slechts 3% van jouw volgers jouw post organisch te zien krijgt? Daarnaast zijn er veel mensen op social media die jou niet volgen, maar voor wie jouw content super relevant kan zijn. Ook die groep wil je bereiken. Dat kan met het promoten van je organische content. Bij het promoten van posts kun je zelf bepalen wie je wilt bereiken, met welk doel je mensen wilt bereiken en hoeveel geld je hier aan uit wilt geven. Wie? Dat is je persona die je zojuist hebt opgesteld. Welk doel? In dit voorbeeld gaan we voor meer verkeer naar de website van de gemeente, want je wilt dat zoveel mogelijk ouders in Leiden met jonge kinderen jouw content gaan lezen. En tot slot hoeveel geld? Een grotere doelgroep bereiken kost meer geld dan een kleine doelgroep. Het is mogelijk om dit helemaal naar wens af te stemmen. Je hoeft zeker geen absurde bedragen uit te geven om toch conversies te genereren. Om optimaal resultaat te behalen is het belangrijk dat je goed over bovenstaande punten nadenkt. Zonder een doelgroep, doel en budget te bepalen is het promoten van posts op social media weggegooid geld. 

Het promoten van content kan op ieder social media kanaal. Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Zo heeft LinkedIn meer zakelijke gebruikers en is Instagram hét kanaal om millennials te bereiken. Elk kanaal heeft ook weer zijn eigen manier om een doelgroep samen te stellen. LinkedIn is bijvoorbeeld een kanaal waarbij je er vanuit kunt gaan dat leden hun beroep, opleiding en andere werkgerelateerde zaken op hun account hebben staan. Hierdoor kun je heel makkelijk op deze kenmerken targeten en weet je zeker dat je een relevante doelgroep bereikt! 

Tip 6: Gebruik een nieuwsbrief om waardevolle content onder de aandacht te brengen.

Je nieuwsbrief is een andere handige manier om de waardevolle content te promoten bij mensen waarvan je al weet dat zij interesse hebben in de onderwerpen binnen jouw gemeente. Maar hoe pak je dit aan en hoe zorg je ervoor dat ze ook echt doorklikken en lezen wat je hebt geschreven? 

Gebruik aansprekende titels en prikkel met een kleine ‘sneak peak’ van wat er in het artikel staat. De titel en de korte intro moeten zó aantrekkelijk zijn dat mensen willen doorklikken naar je website voor het hele verhaal. Geef daarom niet alles al weg in de nieuwsbrief, anders heeft men geen reden om nog te klikken. Probeer dus te prikkelen om ze door te laten lezen. Een andere handige methode is het toevoegen van buttons met een duidelijke call to action. “Lees meer” “Lees het hele artikel”. Of maak het specifiek. Bijvoorbeeld door wanneer je als titel “Hoe kies ik een kinderopvang voor mijn kind?” hebt de call to action “Maak een keuze” of “Vertel mij meer” te gebruiken. 

Als je al deze tips opvolgt kan jouw doelgroep niet meer om je heen. Zo wordt jouw content beter bekeken en daarmee nog waardevoller.

Dit artikel is geschreven door Roeland. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roeland op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje via info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog