Terug naar het overzicht

Marketing in tijden van crisis

Als je ons aan het begin van het jaar had gevraagd wat onze verwachtingen voor 2020 waren zaten we er nu goed naast. Door de coronapandemie verkeert Nederland inmiddels in een recessie en niemand heeft enig idee hoe ingrijpend de nasleep hiervan zal zijn. Veel bedrijven hebben moeite met het hoofd boven water te houden. Er wordt hier en daar flink bezuinigd: op personeel, maar ook zeker op marketing. “Als we allemaal binnen moeten blijven heeft het tóch geen zin hier geld aan te besteden” is vaak de gedachte. Maar daar hebben ze het mis! Want als we één ding wel weten is dat een tijd als deze ook kansen biedt!  

Maar hoe creëer je dan nu waarde?

Heel Nederland zit momenteel thuis en heeft nog nooit zoveel aandacht besteed aan (social) media. Knallende kijkcijfers en file op de digitale snelwegen. Dit is hét moment om (potentiele) klanten aan je te binden en om op een positieve manier aanwezig te zijn in een lastige periode. Wij vertellen je hoe je, ook in tijden van crisis, het beste uit je marketing kunt halen! 

#1 Kijk met een kritisch oog naar je online strategie

Als je online strategie eerst een ondergeschoven kindje was, is dit de tijd om daar wat aan te doen. De markt verandert en het is daarom van groot belang om te kijken of je huidige strategie aan het eind van de rit nog wel aansluit bij je doelen. Neem daarom je doelgroepen, je website en je (klanten)data eens goed onder de loep. Bereik je nog steeds de mensen die voor jouw bedrijf het meest waardevol zijn? En waar liggen kansen in je website? Zijn de meest bezochte pagina’s ook wat je had verwacht? Oftewel, geef alles eens een goede update en de resultaten zullen je verbazen.

#2 Community management

Communicatie met je doelgroep is in tijden als deze cruciaal, het heeft invloed op de merkperceptie van jouw bedrijf. Hoe je hierop inspeelt kan je bedrijf simpel gezegd maken of kraken. Besteed daarom wat extra aandacht aan het reageren op vragen en reacties die binnenkomen. Gebruik deze tijd om je doelgroep wat extra liefde te geven. Doe je dit niet, dan geldt uit het oog, uit het hart.

#3 Plaats de juiste content

Denk goed na over wat je wél en niet plaatst. Als reisorganisatie kun je nu niet oproepen om een reis te boeken, wat je wel kunt doen is je positionering versterken. Leg uit waar jullie voor staan, hoe jullie zekerheid bieden in tijden als deze, en hoe je verder gaat als deze situatie voorbij is. Je moet je huidige content strategie gaan aanpassen, dus gebruik deze tijd om eens iets totaal anders te proberen. Zijn er misschien manieren waarop je je product of dienst op een andere manier bij de doelgroep kunt krijgen? Denk aan musea die virtuele tours aanbieden en sportscholen die home work-outs delen op Instagram Stories of IGTV? Denk na over hoe je juist nú als merk eruit kan springen. 

#4 Je marketing euro is nu meer waard dan ooit

Veel bedrijven hebben per direct al hun advertenties op stop gezet en Facebook ziet de advertentie-inkomsten drastisch teruglopen. Voor jou als adverteerder biedt dit echter mogelijkheden: doordat er op het moment weinig concurrentie is en mensen veel vaker online zijn op social media, liggen de kosten om te adverteren een stuk lager dan normaal. Je bereikt dus meer mensen voor hetzelfde geld!

Ondertussen probeert Facebook ook de advertentie-inkomsten te stimuleren. Om kleine bedrijven, die een klap als deze vaak niet goed kunnen opvangen en als eerste stoppen met adverteren, te helpen heeft Facebook in totaal 100 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor 30.000 MKB’s in 30 verschillende landen. Je vraagt je misschien af waarom, maar voor de advertentiegigant is het een loyaliteitsactie om deze bedrijven de meerwaarde van het platform in te laten zien.  

Dus, waar wacht je nog op?

Begin vandaag met het kijken naar mogelijkheden voor jouw bedrijf. Mocht je willen sparren, neem dan contact op met één van onze marketeers. We kijken graag hoe we kunnen helpen.  

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie