Terug naar het overzicht

Is Facebook een stervend platform?

Blijven groeien op Facebook, kan dat anno 2022 nog? Tijdens een snelle zoektocht op internet vind je talloze artikelen (sommige dateren zelfs al uit 2015) waarin de ondergang van Facebook wordt aangekondigd. Hoe zit het met dit ‘ouderwetse’ platform? Een aflopende zaak of is Facebook nog ‘alive and kicking’? In deze pinda geven we je 3 redenen waarom Facebook in 2022 én de komende jaren nog steeds relevant zal zijn.

De belangrijkste feiten over Facebook

Allereerst zetten we graag een aantal ontwikkelingen van Facebook van de afgelopen jaren op een rijtje. Ja, het aantal gebruikers van Facebook daalt al jaren gestaag. Toch zitten er in Nederland nog steeds dagelijks 7 miljoen (!) mensen op Facebook. In perspectief: Instagram heeft 4 miljoen dagelijkse gebruikers en op TikTok zijn dat er 1,6 miljoen. Het grootste verschil tussen deze platformen zit in de doelgroep. De jongere generaties zijn voornamelijk te vinden op Instagram (millennials) en TikTok (Gen Z). Vooral bij Gen Z is de kans groot dat zij hun hele leven nog nooit een Facebook account hebben gehad en dat zij het platform voornamelijk kennen van hun ouders. Zij vinden het vooral old school. Het is duidelijk: als jouw doelgroep voornamelijk uit Gen Z bestaat, heeft Facebook voor jou waarschijnlijk geen toegevoegde waarde. Bij een doelgroep vanaf een jaar of 30 is Facebook wel interessant. De maximum leeftijd? Die is er eigenlijk niet. Ook bij de zogenaamde babyboomers (geboren tussen 1941en 1955) spelen social media een steeds grotere rol. Door de coronacrisis hebben veel ouderen geleerd om handiger te worden met digitale middelen. Facebook is voor hen een ideaal platform om in contact te blijven met hun vrienden en familie. Dus als jouw doelgroep actief is op Facebook, dan is dit platform levendiger dan ooit.

Online communities bouw je op Facebook

Het gunstige van Facebook is dat de gemiddelde interactie daar hoger ligt dan op Instagram. Het is dus aan te raden om op Facebook goed in te spelen op betrokkenheid en mensen met jouw content te verleiden tot interactie. Want: hoe meer interactie je krijgt op je pagina, hoe vaker Facebook jouw bericht toont aan geïnteresseerden. Een ander voordeel van Facebook is dat het zich als enige platform leent voor gesloten groepen. Veel mensen zijn nog actief Facebookgebruiker omdat zij aangesloten willen blijven bij hun Facebook-community. Deze functie is op geen enkel ander platform mogelijk. Hierdoor is de verwachting dat mensen voorlopig nog wel lid blijven van Facebook. Dat maakt het tot een interessant platform om op te adverteren. Daarnaast kan het voor organisaties ook interessant zijn om een community op te bouwen. Het is een waardevolle manier om in contact te blijven met de doelgroep, precies te weten wat er bij hen speelt en zo loyale klanten te creëren.  

Voorbeelden van successen op Facebook

Voor BoerenBuren bijvoorbeeld bouwden wij een strategie om de online community te laten groeien. En met resultaat: er kwamen maar liefst 30.000 Facebook fans bij op hun Facebookpagina. Dat verhaal lees je hier. Zo’n toename in het aantal Facebookvolgers toont aan dat er dus nog steeds volop mensen actief zijn op het platform en dat Facebook nog steeds wel degelijk relevant is. En niet zo’n beetje ook. Met een engagement ratio van gemiddeld 6% (twee keer zo hoog als de gemiddelde benchmark van 3%) is er een ware community actief op Facebook. Met een frequente contentplanning, relevante content en door te adverteren op de juiste doelgroepen kan je een constante zichtbaarheid op Facebook ontwikkelen. Dat is belangrijk om top-of-mind te blijven bij jouw doelgroep, maar ook een mooie kans om nieuwe mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw merk.  

Wanneer is Facebook voor jou relevant?

We kunnen dus wel stellen: Facebook is nog niet uitgespeeld! Nog steeds gebruiken miljoenen Nederlanders dagelijks Facebook. Als jouw doelgroep ouder is dan 30 jaar, dan is het nog steeds een enorm waardevol platform en daarmee een waardevolle marketingtool. Facebook leent zich uitstekend voor veel interactie met (potentiële) klanten en is hét platform voor community-building. Wij kunnen jou ook helpen om groei te realiseren op Facebook. Als je op een positieve manier top-of-mind wordt bij jouw klant, dan zal dit positieve effecten hebben op jouw business! 

Dit artikel is geschreven door Dorike. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel ons op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog