Terug naar het overzicht

Iedere organisatie heeft een social guidebook nodig

Het hanteren van een consistente stijl, herkenbaar zijn als merk, jouw doelgroep aan je binden en hun aandacht vasthouden. Om een online brand te bouwen met grotere merkbekendheid, zijn dit essentiële elementen. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je wat je in je hoofd hebt om naar een consistente uiting? Hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers dit op kunnen pakken? Daarvoor hebben we het social guidebook in het leven geroepen.

Het belang van online branding

Online branding zet je in om de bekendheid en beleving van jouw merk te vergroten. Je wilt dat jouw merk authentiek en herkenbaar is. Kijk maar eens om je heen. Denk je aan de NS, dan denk je aan geel en blauw. Coolblue herken je aan de immer positieve tone of voice. Bol.com? Het bolle mannetje. Hoe zij dit voor elkaar hebben gekregen? Door consistent te zijn in hun uitingen. Een heldere boodschap en een duidelijke huisstijl. Altijd. 

Té creatief zijn werkt averechts

Consistentie is dus enorm belangrijk voor je online branding. Toch gaat dit bij uitingen op social media nog wel eens mis. Dat komt omdat je juist op social media helemaal los kunt gaan met je creativiteit. Dat gebeurt dus ook nogal eens. Men neemt het dan niet meer zo nauw met de huisstijl of de tone of voice. Het is toch een hartstikke leuke post geworden? Dat zal best, maar de post zal weinig bijdragen aan je online branding als deze niet goed past bij jouw merk. En dat is ook nog eens zonde van het geld. 

Herkenbaarheid is dus cruciaal. Huisstijl, tone of voice, gebruikte formats: je wilt dat alles bij elkaar past voor een optimaal resultaat voor je branding. Naast een communicatie handboek en een huisstijlhandboek is een social guidebook in deze tijd onmisbaar. Een social guidebook is een volledige, begrijpelijke handleiding voor het maken van herkenbare posts voor de social media van jouw bedrijf. 

Wat is een social guidebook?

Een social guidebook biedt handvatten voor een consistente social media strategie waarmee je je doelgroep kunt verrassen en informeren. Maar hoe weet je waar je als merk goed aan doet? Om dat vast te stellen begin je met een strategiesessie. Hierin ga je bepalen wie de doelgroep is van jouw bedrijf en wat jouw strategie wordt. Wat is de boodschap ofwel branding van jouw merk? Waar is jouw doelgroep actief en hoe spreek je die aan? Als dit helder is en marketeers en directie zijn het erover eens, bouw je de social media strategie hier omheen. Deze strategie wordt door het hele guidebook heen verweven. Het guidebook bevat ook praktisch toepasbare elementen zoals een schrijfwijzer, content thema’s, de huisstijl en formats. Ook de webcare krijgt de nodige aandacht: de manier waarop je online reageert en vragen beantwoordt moet passen binnen de gehele online branding. 

Social guidebook: handig voor intern én extern

Het social guidebook maakt het voor al jouw social media werknemers duidelijk hoe er om wordt gegaan met jullie social media. Die handleiding komt ook goed van pas als je het social media beheer van jouw bedrijf uit handen wilt geven aan een externe partij. Voor hen is dan direct duidelijk wat jullie social strategie is. 

Elke social media post is een uiting vanuit je bedrijf, je communiceert naar buiten toe. Het is essentieel hier een lijn in te voeren en te weten hoe jouw bedrijf zich profileert. 

Door de formats en content thema’s uit het social guidebook te gebruiken kan iedereen posts opmaken die creatief en tegelijkertijd herkenbaar zijn. Zo zorg je voor een consistente feed met elke keer een andere uiting die duidelijk afkomstig is van jouw bedrijf. Zo herkent jouw doelgroep jouw bedrijf meteen in hun feed. Het social guidebook biedt een enorme variëteit aan formats en content thema’s waardoor je voldoende kunt afwisselen en de doelgroep kunt blijven verrassen. Daarbij dagen de formats de doelgroep uit om interactie te vertonen. Zo bind je een doelgroep aan jouw merk en blijf je hen steeds weer boeien. Want alleen zichtbaar zijn is niet genoeg. Je wilt je doelgroep meenemen de funnel in!

Ben jij na het lezen van deze pinda ervan overtuigd dat ook jouw organisatie een social guidebook nodig heeft maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag. 

Dit artikel is geschreven door Roeland. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roeland op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie