Terug naar het overzicht

Het aantrekkelijke van adverteren op Ecosia, de duurzame zoekmachine

Zoekmachine Ecosia heeft een heel andere missie dan Google. En juist die missie maakt Ecosia tot een aantrekkelijke plek om te adverteren.

Een duurzame zoekmachine

Bomen planten terwijl je zoekt. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar Ecosia doet het! Zoekmachine Ecosia is een alternatief voor Google en gebruikt de advertentieopbrengsten om bomen te planten voor een duurzamere toekomst. Volgens Ecosia zijn er ongeveer 45 zoekopdrachten nodig voordat er weer een boom geplant kan worden.

Ecosia genereert inkomsten met het aanbieden van advertentieplaatsen, vergelijkbaar met de advertenties die Google bovenaan de zoekresultaten vindt. Het bedrijf heeft geen winstoogmerk en heeft transparantie en privacy als kernwaardes. Dat wil zeggen: ze zijn transparant in wat ze met hun inkomsten doen en beschermen de privacy van hun gebruikers conform de AVG. Elke week worden namelijk alle gegevens van je zoekopdrachten gewist.

Voorbeeld Ecosia zoekresultaat

Dit doet Ecosia anders dan Google

Zoals gezegd investeert Ecosia de omzet in het planten van bomen. Dat doen ze in regio’s die onder extreme dreiging staan van verwoestijning of verlies van biodiversiteit. Zo heeft Ecosia inmiddels bomen geplant in Peru, Brazilië, Madagascar, Nicaragua, Haïti, Colombia, Spanje, Marokko, Senegal, Burkina Faso, Ghana, Ethiopië, Uganda, Kenia, Tanzania, en Indonesië. Met het planten van de bomen proberen ze deze regio’s weer opnieuw op te bouwen. De herbebossing zorgt namelijk voor vruchtbare grond en een hernieuwde leefomgeving voor de lokale diersoorten. Een heel ander verhaal dan bij Google.

Ook lopen de servers bij Ecosia op 100% hernieuwbare energie zodat het runnen van de zoekopdrachten die jij uitvoert op een duurzame manier gebeurt. De CO2 die de server van een zoekmachine normaal uitstoot wordt op deze maniergecompenseerd. Duurzaam en privacyveilig, dat is waar Ecosia zich mee onderscheidt ten opzichte van de grootste zoekmachine: Google.

Dit is waar Ecosia bomen plant

Wie maakt er gebruik van deze zoekmachine?

Ecosia heeft zo’n 8 miljoen maandelijkse gebruikers. Het merendeel van deze gebruikers is zich bewust van de positieve impact die Ecosia maakt en heeft een soortgelijke mindset: deze mensen willen de wereld helpen waar ze kunnen. De statistieken die Ecosia zelf heeft uitgebracht laten zien dat twee derde van die 8 miljoen maandelijkse gebruikers uit een stedelijk gebied in West-Europa komt. Deze groep heeft een leeftijd van tussen de 20 en 30 jaar oud. Door te adverteren op Ecosia heb je dus een specifieke doelgroep te pakken. 

Zo werkt adverteren op Ecosia

Het belangrijkste om rekening mee te houden als je gaat adverteren op deze zoekmachine is dat Ecosia geen eigen adverteerdersplatform heeft. Ze gebruiken Bing voor hun zoekresultaten en voor het plaatsen van advertenties. Bing Ads is weer onderdeel van Microsoft Ads. Inderdaad, Google’s grootste concurrent. 

Omdat Bing een veel kleiner marktaandeel heeft dan Google, zijn de algoritmes minder goed ontwikkeld. Hierdoor kan het minder gebruiksvriendelijk voelen. Het is daarnaast alleen via een omweg mogelijk om exclusief op Ecosia te adverteren, dus zonder dat je dit ook op Bing hoeft te doen. Die omweg is dat je via Microsoft Ads andere zoekmachines uitsluit. Op die manier zorg je ervoor dat je toch alleen je advertenties toont op Ecosia.

De opbrengst van adverteren op Ecosia

Adverteren op Ecosia heeft meerdere voordelen vergeleken met het veel populairdere Google Ads. Op Ecosia is minder concurrentie voor de advertentieplekken dus adverteren is vaak goedkoper, je bereikt een doelgroep die een duurzame toekomst belangrijk vindt én je draagt bij aan de verbetering van leefgebieden die onder extreme dreiging staan van verwoestijning of verlies van biodiversiteit. Adverteren was nog nooit zo duurzaam.

Vond je dit een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel ons op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog