De privacy vriendelijke alternatieven voor Google Analytics (AVG-proof)

Het is belangrijk om acties van bezoekers op je website te meten. Dit geeft inzicht in het online gedrag van jouw (potentiële) klanten en in hoe de marketingstrategie van jouw bedrijf presteert. Verreweg de meeste bedrijven gebruiken hiervoor Google Analytics. Toch krijgen wij steeds vaker de vraag of er ook alternatieven zijn voor Google Analytics. Dat heeft alles te maken met privacy en wie nou de eigenaar is van de verzamelde data. In deze pinda lichten we twee goede alternatieven voor Analytics toe en leggen uit waarom die voor jouw bedrijf extra interessant kunnen zijn.

Google en privacy gevoeligheid

De data die op dit moment verzameld wordt via Google Analytics is niet AVG-proof. Dat komt omdat de informatie buiten Nederland wordt opgeslagen, namelijk in de Verenigde Staten. En dat is tegen de richtlijnen van de Europese en Nederlandse wet. Daarom heeft Google iets nieuws op de markt gebracht: Google Analytics 4 (GA4). GA4 vervangt vanaf 1 juli 2023 de huidige Analytics.

GA4 blijkt niet zaligmakend

GA4 werkt met een volledig nieuwe manier van datametingen. GA4 verzamelt data op basis van betrokkenheid terwijl Analytics dit veelal doet op basis van gebeurtenissen. Hoewel GA4 voldoet aan de privacywetgeving, hebben veel bedrijven toch bezwaren tegen de werkwijze van het platform. Het voornaamste bezwaar is dat GA4 gegevens van bezoekers van websites opslaat en deze gebruikt voor hun eigen advertentieplatform. Steeds meer bedrijven willen graag 100% over hun eigen data kunnen beschikken zonder dat een derde partij, zoals Google, hier gebruik van kan maken.

Alternatieven voor Google Analytics en GA4

Er zijn gelukkig verschillende alternatieve tools waarmee je data op je site kunt meten. In deze pinda gaan we Matomo en Plausible bespreken, die wij uitstekende alternatieven vinden voor Analytics en GA4. Het grootste voordeel is dat beide tools focussen op privacy en data ownership. Dat houdt in dat de tools privacy-proof zijn en dat je 100% eigenaar bent van de data die je verzamelt van je gebruikers. Matomo en Plausible zorgen ervoor dat de privacy van je bezoekers gerespecteerd wordt volgens de meest recente wetgevingen. Ook is de data op deze platformen alleen toegankelijk voor jouw bedrijf en kan je deze zelfs hosten op je eigen cloud.

Cookie-loos Matomo

Matomo, voorheen Piwik, wordt gezien als een van de betere alternatieven voor Google Analytics. Het platform wordt momenteel gebruikt voor 1.9 miljoen websites in 190 verschillenden landen. Dit is ongeveer 1,2% van alle websites wereldwijd. Ter vergelijking: Google Analytics wordt op dit moment gebruikt voor ongeveer 55,7% van alle websites. Voor Matomo ligt er dus nog voldoende groei in het verschiet.

Het grootste voordeel van Matomo is dat je hier geen cookies nodig hebt om de gebruikers van je website te volgen. Dat betekent dat de gebruikers van jouw website geen vervelende pop-ups voorgeschoteld krijgen waarmee je hen vraagt om cookies te accepteren. Daarnaast ben je 100% eigenaar van de data die opgeslagen wordt op de Matomo Cloud. Ook kun je ervoor kiezen om je data zelf te hosten waardoor je nog meer controle hebt over welke data wordt verzameld en hoe die gebruikt wordt.

Ook handig: Matomo is open source, waardoor het platform continu verbeterd wordt aan de hand van real-time feedback van gebruikers. Als laatste maakt Matomo geen gebruik van data sampling waardoor het 100% accurate data vertoont. De tag manager is ingebouwd in het platform wat het aanmaken van deze gebeurtenissen versimpeld. Ook kun je in het platform gebruik maken van heatmaps, sessie opnames, formulier- en media-analyses.

Voordelen van Matomo

  • Complete controle over je data
  • Gratis en open source
  • Geen datalimieten
  • Geen gebruik van cookies
  • EU-based
  • Beter voor het opvangen van grote hoeveelheden data
  • Geïntegreerde tag manager
     

Plausible: simpel en efficiënt

Naast Matomo kun je ook kiezen voor Plausible. Ook dit platform is open source, en ook hier heb je volledig eigenaarschap over je data en ook bij Plausible hoeven er geen cookies geaccepteerd te worden. Het verschil zit met name in het dashboard. De dashboards van Matomo en Analytics zijn nagenoeg hetzelfde en geven sommige gebruikers onnodig veel informatie. Plausible houdt het daarentegen vooral simpel.

Het dashboard van Plausible is gebouwd met een focus op gebruiksgemak en efficiëntie. Daarmee is het perfect voor iedereen die Analytics te ingewikkeld vindt. Een andere USP van Plausible is dat het webscript veel minder gewicht (22.8kb vs <1 kb) toevoegt aan je website. Hierdoor laadt je website erg goed waardoor gebruikers er snel gebruik van kunnen maken. Ook verhoogt het de betrokkenheids ratio van je website. Daarnaast draagt het lichtgewicht webscript positief bij aan het milieu doordat er minder processen nodig zijn om het webscript te runnen. Het nadeel van dit kleinere webscript is wel dat er hierdoor minder data worden doorgemeten. Voor bedrijven die niet zoveel data nodig hebben is dit juist weer een groot voordeel.

Voordelen van Plausible

  • Simpel en efficiënte gebruikersinterface
  • Klein webscript dus hoge snelheid
  • Helpt mee aan duurzaamheid
  • Geen sampling, dus 100% accurate data
  • EU-based
  • Complete controle over je data

Als privacy je lief is


Als je voor jouw bedrijf hecht aan privacy en je graag eigenaar wilt zijn van de verzamelde data, dan zijn Matomo en Plausible zeker een overweging waard. Ja, het is even wennen om te werken met een ander dashboard dan die van Google Analytics. Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden om te starten met Matomo of Plausible. Bij Olifant Media zijn we gewend om alternatieven voor Analytics op te zetten voor onze klanten, dus we helpen je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op om te brainstormen over de mogelijkheden.

Dit artikel is geschreven door Twan. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Twan op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op twan@olifantmedia.nl

Twan - Olifant Media

Wat kunnen we voor jou doen?

 

Typ bovenstaande code over.
(Geen zorgen, olifanten spammen niet)

www.olifantmedia.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.olifantmedia.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.

 Cookies NIET accepteren