Terug naar het overzicht

De 5 vooroordelen over UX

Met UX doe je onderzoek naar de User Experience, ook wel gebruikerservaring, op je website of platform. Je zorgt ervoor dat de gebruikerservaring aansluit op de behoeften van de gebruikers waardoor je conversieratio stijgt. Klinkt heel logisch. Toch laten veel bedrijven de kansen van UX liggen. En dat is vaak terug te voeren op vooroordelen. Dit zijn de 5 vooroordelen die wij het vaakst voorbij horen komen – en we vertellen je ook meteen waarom jij beter wel met UX aan de slag kunt gaan en zo een voorsprong kunt nemen op je concurrenten.

1. Ik heb geen UX nodig want ik weet wie mijn doelgroep is

Het is enorm belangrijk om je doelgroep écht goed te kennen. En als je het vraagt, zal elke organisatie zeggen dat ze hun doelgroep prima in beeld hebben. Klopt dat? Stel jezelf eens de vragen: Weet je het echt of dénk je het te weten? Heb je wel eens echte gesprekken gevoerd met je doelgroep? En heb je toen vooral open vragen gesteld?
 
Mensen vullen van nature graag dingen in. Niet alleen jij, maar ook je teamleden of collega’s hebben natuurlijke biases. Deze “oogkleppen” gaan pas echt af wanneer je gesprekken voert met je doelgroep. Zonder sturend te zijn in je vragen en zonder bevestiging te zoeken voor de ideeën die je al hebt. Door open vragen te stellen krijg je inzicht in de motivaties en behoeften van je doelgroep en daardoor kom je ook heel gedetailleerd te weten wat hun obstakels en frustraties zijn. Dit zorgt ervoor dat je relevante input krijgt om je website nog beter en relevanter te maken.

2. UX kost te veel tijd

“Het UX-testen kan pas beginnen zodra ik een website heb en dat vertraagt het implementatieproces wekenlang. Dat is zonde, want ik wil zo snel mogelijk live!” UX hoeft helemaal geen groot, langdurig en tijdrovend proces te zijn. Als je van tevoren een duidelijk testplan maakt met de aanleiding en het doel dat je gaat onderzoeken, heb je al snel een praktische set aan verbeterpunten om door te voeren. En uit ervaring kunnen we zeggen: dat loont! Want die investering in UX levert je aanpassingen op die ervoor zorgen dat je een lager bouncepercentage hebt, een hogere conversieratio realiseert en daardoor meer omzet maakt via je website.

3. Ik heb geen UX nodig want ik heb de best practises al toegepast

Het is alleen maar goed natuurlijk dat je weet dat je je winkelmandje rechtsboven op je website zet omdat dit voor de gebruiker de meest logische plek is. En dat je een duidelijke call to action button op je website boven de vouw plaatst. Of dat je gebruik maakt van testimonials. Hoewel deze best practices goed zijn om als vertrekpunt te nemen, raden we je aan om niet zomaar alle best practices klakkeloos toe te passen op je website. Je wilt immers voor je doelgroep onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten. En dat onderscheid maak je juist door speciale functionaliteiten toe te passen op je website.

4. UX wordt alleen gedaan in het designproces

UX design is zeker een onmisbaar element tijdens het designen van een nieuwe website. Je bouwt je huis tenslotte ook niet zonder een bouwtekening. Maar UX inzetten bij je bestaande website is ook heel nuttig. Je komt er dan namelijk achter hoe jouw doelgroep interactie met je heeft, hoe de funnel eruit ziet en wat er in hun hoofd omgaat als ze interactie met je hebben. Staat alles wel op de juiste plek op je website? Waar haken mensen af in het proces op je website? Sluit je content wel aan bij de behoefte van je doelgroep? Neem maar van ons aan: deze journey kan altijd verder geoptimaliseerd worden. En dat levert je dan weer meer conversie op!

5. UX kost veel geld

Tot slot de kosten van UX. Het vooroordeel dat wij vaak horen is dat je veel mensen, dure apparatuur en locaties nodig hebt om een UX onderzoek uit te voeren. Dat hoeft niet zo te zijn. Als je specialistische kennis van een bureau erbij haalt, kijken zij met een frisse blik naar je organisatie en checken je website doelgericht op knelpunten. Dit gebeurt aan de hand van een technische en een data-analyse. Daarnaast heb je, afhankelijk van de grootte van het onderzoek, keuze uit verschillende vormen van usability testen. Bij Olifant Media heb je bijvoorbeeld al een basis UX onderzoek vanaf €950 euro ex. btw. Een investering die je makkelijk terugverdient als jouw website beter is dan die van je concurrent en beter converteert.

Dit artikel is geschreven door Roxanne. Meer weten over UX? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie

Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z

De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online...
Blog
Social Media