Terug naar het overzicht

7 UX must haves voor musea

Net als veel academische instellingen hebben musea soms de neiging om User Experience (UX) van hun website over het hoofd te zien. Zaken als de routebeschrijving, tickets en parkeren zijn op de website meestal wel goed vindbaar. Dit om bezoekers voor te bereiden op hun bezoek. 

Maar als het gaat om de vraag: hoe besluit ik naar welk museum ik wil gaan? Dan komt UX toch om de hoek kijken. Je kunt op allerlei manieren getriggerd worden om een bepaald museum te bezoeken. Denk aan radiocommercials, social advertenties of flyers in bushokjes. Maar iemands zoektocht naar een leuk museum start vrijwel altijd online. Daarom wil je dat de website van jouw museum goed aansluit bij wat de bezoekers willen zodat het hen uitnodigt om het museum te bezoeken. Met deze 7 UX must haves komt dat helemaal goed.  

Duidelijke, prikkelende tagline op je website

Een tagline is een korte, prominente zin die meteen duidelijk maakt wat er in je museum te doen is en wat het uniek maakt. Een goed voorbeeld is die van museum Corpus: ‘reis door de mens’.

Duidelijke call-to-action button

Stimuleer de bezoeker om over te gaan tot het reserveren of kopen van een ticket. Je allerbelangrijkste call-to-action button moet onmiddellijk boven de vouw zichtbaar zijn. Dus op het bovenste deel van je landingspagina, dat is het deel dat je ziet op je telefoon of desktop. 

Beperk je tot de noodzakelijke informatie 

Bezoekers haken snel af wanneer er veel informatie op een pagina staat. Zorg daarom voor een goede balans tussen interessante content op je website en de hoeveelheid tekst die daarbij nodig is. Kies daarom voor de juiste informatie en beperk de lengte van je teksten.

Gebruik de overtuigingsprincipes van Cialdini

Er zijn manieren die je kunt inzetten om je bezoekers te overtuigen. Psycholoog Robert Cialdini vond een aantal nuttige overtuigingsprincipes. Bijvoorbeeld die van sociale bewijskracht: mensen zijn kuddedieren en hier kun je op de juiste manier gebruik van maken. Als we zien dat anderen ons voor zijn gegaan, geeft dat vertrouwen. Denk eens aan het plaatsen van recensies van tevreden klanten. Een andere is het gevoel van schaarste. Dat kun je creëren door gebruik te maken van ‘Nog maar enkele plaatsen beschikbaar’.

Zorg voor een gebruiksvriendelijke navigatiebalk 

Plaats de navigatiebalk op een voor de bezoeker logische plek: bovenaan de pagina. En zorg ervoor dat deze goed leesbaar is. Voorkom uitvouwmenu’s en beperk het aantal items tot maximaal 5 à 6.   

Benoem naast de ‘hoe’ ook de ‘waarom’ 

Websites van musea hebben vaak een heel praktische insteek. Je kunt er van alles vinden om je bezoek voor te bereiden, maar het ‘waarom’ ontbreekt vaak. De bezoekers die nog niet de keuze hebben gemaakt om het museum te bezoeken, moeten eerst overtuigd worden. Daarom is het belangrijk om op je website vooral ook te benadrukken waarom iemand het museum moet bezoeken.  

Maak de route tot de belangrijkste actie op de website zo eenvoudig en kort mogelijk

Het plannen van een bezoek, het kopen van een ticket, het inschrijven voor een evenement. Allemaal acties die je de bezoekers op je website wilt laten doen. Maak de weg daarnaartoe zo kort en eenvoudig mogelijk en beperk het aantal keuzemogelijkheden. Want hoe meer verschillende opties, hoe groter de kans dat iemand afhaakt. Zie een voorbeeld van de Anne Frank website. Hierbij heeft de bezoeker drie keuzes, waarbij het kopen van de tickets direct opvalt:

Met deze 7 tips wordt de website van jouw museum een stuk gebruiksvriendelijker, beter vindbaar en is het voor mensen meteen duidelijk waarom ze jouw museum moeten bezoeken. 

Dit artikel is geschreven door Roxanne. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over CRO of UX? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog