Terug naar het overzicht

4 manieren hoe jij jouw advertenties superrelevant maakt

“Online personalisatie is het communiceren van de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op precies het juiste moment”

Relevant zijn maakt rendabel

Elke klant is anders. Toch wordt hier door veel bedrijven en organisaties in hun online marketing strategie maar weinig rekening mee gehouden. Er wordt gebruik gemaakt van generieke berichten die telkens herhaald worden. Vaak op dezelfde manier en het liefst voor een zo groot mogelijke groep potentiële klanten. Misschien is je bereik hiermee wel groot, maar het betekent tegelijkertijd dat jouw bericht voor veel kijkers irrelevant is en weinig betrokkenheid oproept omdat het een generieke boodschap blijft.

Personaliseer je daarentegen je bericht, dan maak je jouw advertentie uniek en relevant voor de individuele kijker. Met de hoeveelheid data die je tegenwoordig tot je beschikking hebt, heb je legio mogelijkheden om je berichten te personaliseren. En dat levert veel meer op dan wanneer je met een generiek bericht probeert om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Want gepersonaliseerde marketing zorgt voor:

  1. Meer conversie en dus meer omzet
  2. Betere gebruikerservaring voor de kijkers / je doelgroep
  3. Meer betrokkenheid op je berichten wat weer zorgt voor meer bereik

Uniek dankzij data

Omdat er tegenwoordig meer data beschikbaar is, heb je de mogelijkheid om deze grootschalige berichten te personaliseren. Deze verschuiving naar personalisatie in marketing helpt je om je advertenties uniek te maken. Dit wordt gedaan door zo relevant mogelijk te zijn aan de huidige situatie van een individuele kijker op het moment van de advertentie. Het verschil met traditionele marketing is dat er een gepersonaliseerd bericht wordt gestuurd naar het individu in plaats van een en hetzelfde bericht naar een grotere groep. Op basis van de juiste data.

Méér dan Google Search 

Heeft traditionele marketing als doel om een zo groot mogelijke groep te bereiken, bij gepersonaliseerde marketing communiceer je de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op precies het moment dat deze gewenst is. Door advertenties te personaliseren geef je kijkers het gevoel dat de advertentie speciaal voor hen gemaakt is. Via Google Search wordt er al veel gepersonaliseerd op basis van zoekgedrag. De kijker krijgt hier advertenties te zien aan de hand van waar hij of zij op dat moment op zoekt. Veel bedrijven laten het hierbij. Wil je gepersonaliseerde marketing echter echt goed benutten en er maximale conversie en betrokkenheid uithalen, pak dan de kansen om jouw doelgroep op een unieke en consistente manier te bereiken.

Zo personaliseer je je advertentie

Op basis van opgeslagen data kun je jouw advertentie aanpassen aan de omstandigheden van de kijker. Denk daarbij aan de locatie waar de kijker zich bevindt, het weer, de gesproken taal en de tijd. Het bericht dat de kijker te zien krijgt is op deze manier elke keer weer uniek en sluit aan op zijn of haar situatie.

Voor iedere kijker een relevante advertentie maken is uiteraard ondoenlijk. Gelukkig kun je dit voor een groot deel automatiseren. Hieronder laten we verschillende mogelijkheden zien om je advertentie te personaliseren. Laat je inspireren en bekijk wat deze vormen van personalisatie voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Personalisatie op basis van Locatie 

Vroeger kreeg je al lopend door een winkelstraat nog wel eens een flyer in je hand gedrukt van een winkelier daar in de buurt die jou graag wil verleiden tot een bezoek aan de desbetreffende winkel. Personalisatie op basis van locatie werkt op dezelfde manier, maar dan online. Je benadert iemand die in de buurt van jouw locatie is met een advertentie. Dat kan op basis van locatiegegevens die een platform als Facebook of Instagram levert. 

Die gegevens vertellen jou waar de kijker op dat moment is. Heeft jouw bedrijf meerdere vestigingen, dan kun je in je advertentie bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde vestiging zien. Is jouw bedrijf actief in de vrijetijdsbranche? Ook dan zijn locatiegegevens interessant. Een kijker die zich bevindt in een stad terwijl zijn woonplaats op een andere plaats staat ingesteld, zou zomaar een dagjestoerist kunnen zijn die op zoek is naar invulling van zijn dagje uit. Op basis van dit soort filters kun je met een afbeelding of video en de juiste tekst inspelen op de behoefte van de kijker.

Voorbeeld van een Albert Heijn advertentie

Personalisatie op basis van het weer  

Bij personalisatie op basis van het weer wordt er allereerst ook gebruik gemaakt van de locatie van de kijker. De locatie wordt gekoppeld aan online informatie over de weersomstandigheden op die plek en vervolgens wordt de advertentie automatisch aangepast. Denk aan een zonnige achtergrond bij warm weer en een regenachtige achtergrond bij regenachtiger weer. Ook het bijbehorende bericht wordt hierop aangepast. Zo maak je je advertenties actueel en relevant!

Dit biedt je ook de gelegenheid om die echte connectie met je klant aan te gaan. Met het weer heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om prijzen aan te passen gebaseerd op de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer korting. Zo zorg je ervoor dat kijkers jouw bericht zien op het moment dat ze hieraan toe zijn. 

Voorbeeld advertentie Fjäll Raven

Personalisatie op basis van gesproken taal of dialect 

Is jouw bedrijf internationaal actief? Of wil je mensen in een bepaalde regio in dialect aanspreken? Personaliseer jouw advertentie dan aan de hand van de taal die kijkers hebben ingesteld op hun sociale media of gebruik de locatie waar de kijker zich bevindt en pas daar de taal of het dialect op aan.

Personalisatie op basis van tijd  

Een andere mogelijkheid is om je advertenties automatisch aan te passen aan het tijdstip waarop een kijker de advertentie ziet. Is dit ‘s avonds, kies dan voor een achtergrond of tekst die hierop inspeelt. Is de kijker ‘s ochtends online, begroet kijkers dan met een welgemeende ‘goedemorgen!’ Een simpele manier om snel een connectie op te bouwen met je toekomstige klanten.

Voorbeeld advertentie OFF!

Daarnaast kun je de tijd of de datum ook gebruiken voor belangrijke evenementen in combinatie met de kijkers locatie en het lokale weer. Je kunt hiermee bijvoorbeeld aftellen tot jouw evenement of speciale actie begint. Zo kun je elke dag weer betrokkenheid simuleren onder je kijkers en bezoekers.

Net dat zetje extra

Het leukste aan personaliseren is dat je op allerlei manieren het persoonlijke gesprek met kijkers aan kunt gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos. Daarnaast is het ook handig dat je zelf niet tig verschillende advertenties hoeft aan te maken. De advertenties worden namelijk aan de hand van data automatisch aangepast aan de situatie van de kijker zodat deze de meest actuele en unieke advertentie voorgeschoteld krijgt. En dat zonder dat jij er iets aan hoeft te doen.

Een belangrijk voordeel van gepersonaliseerde advertenties is dat ze opvallen tussen de massa’s berichten die je kijker ontvangt. Ook verbetert personalisatie de gebruikerservaring. En dat is belangrijk, want ongeveer 60% van de mensen geeft aan dat gebruikerservaring voor hen belangrijker is dan de prijs. Je geeft met personalisatie als het ware net dat extra zetje om je kijkers en trouwe fans elke keer weer frisse en relevante content voor te schotelen. Met meer conversie en betrokkenheid tot gevolg!

Samen is goedkoper

Het automatisch personaliseren van je advertenties doe je met een speciale tool. Aan die tool hangt echter wel een prijskaartje, waardoor het voor individuele bedrijven al gauw te kostbaar wordt. Maak je gebruik van de tool van Olifant Media, dan deel je de kosten van de tool met onze andere klanten. Dat scheelt flink!

Doordat we al veel ervaring hebben en meerdere cases hebben uitgewerkt voor het personaliseren van advertenties, denken we graag mee over creatieve toepassingen hiervan voor jouw bedrijf. 

Dit artikel is geschreven door Twan. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel ons op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog