Terug naar het overzicht

4 cruciale tips om meer bezoekers naar jouw museum te trekken

Veel Nederlandse musea verkeren momenteel in zwaar weer. Sinds de coronapandemie is het aantal bezoekers teruggelopen en doordat de energieprijzen blijven stijgen, zijn de kosten enorm toegenomen. Uit cijfers van de Museumvereniging blijkt dat vooral kleinere musea, gemeentelijke musea en particuliere musea het moeilijk hebben. Ben jij verantwoordelijk voor de marketing van een museum? Er zijn een aantal online oplossingen die jij kunt inzetten om meer bezoekers naar jouw museum te trekken. Ik heb er vier op een rijtje gezet waarmee je direct aan de slag kunt.  

Wees online continu aanwezig 

Om bezoekers te trekken naar jouw museum is het belangrijk om online continu aanwezig te zijn. Eén van de meest efficiënte manieren om dit te doen, is met behulp van social media. Door bijvoorbeeld 2 à 3 dagen per week iets te posten én elk bericht 2 dagen te promoten, ben je de hele week zichtbaar voor jouw doelgroep. Zorg voor content die jouw doelgroep aanspreekt en varieer. Speel bijvoorbeeld in op actualiteiten, deel een kijkje achter de schermen of laat de collectie zien. Door continu zichtbaar te zijn, zorg je voor veel contactmomenten in de customer journey, waarbij je steeds bezoekers naar jouw museum trekt. 

Zorg er wel voor dat je met jouw content écht jouw doelgroep aanspreekt. Breng daarom eerst goed in kaart waar jouw doelgroep naar op zoek is en waar je deze vindt. Voor musea liggen er over het algemeen veel kansen op Facebook, Instagram en TikTok. Maar het kan zomaar zijn dat jouw doelgroep juist meer gebruik maakt van Twitter of Pinterest. Zorg dat je dit weet. Meer weten over social media beheer voor musea? Bekijk onze whitepaper inclusief benchmarks! 

Zet influencermarketing in om meer bezoekers naar jouw museum te trekken

Behalve zelf goede content maken, kun je ook influencers inzetten om jouw verhaal op social media te vertellen. Kies die influencers die een groot bereik hebben bij jouw doelgroep. Nodig ze uit bij exposities en tentoonstellingen, zodat je nieuwe mensen blijft aanspreken buiten jouw bubbel. Door nano- en micro-influencers te gebruiken stimuleer je jongere doelgroepen om jouw museum te bezoeken. 

Influencers kunnen de verhalen over jouw collectie op een laagdrempelige manier naar de wereld van de jongere generatie brengen. Een ultiem voorbeeld is de samenwerking tussen de Jeugd van Tegenwoordig en het Rijksmuseum. In de Rijksmuseum Sessions combineren ze korte optredens met het vertellen van verhalen achter schilderijen. Jongeren kijken op tegen influencers en laten zich door hen beïnvloeden. 

Wil je een hype voor jouw museum creëren? Kies dan voor een short-form platform zoals TikTok, YouTube Shorts of Instagram. Ben je op zoek naar connectie met jouw doelgroep en kwalitatieve aandacht? Kies dan voor samenwerkingen via YouTube! 

Wees altijd vindbaar door SEO-proof teksten

Zorg dat je altijd vindbaar bent! Door al je teksten op de website SEO-proof in te richten ben je op de cruciale momenten zichtbaar bij jouw doelgroep. Met goede zoekmachinemarketing trek je namelijk meer (potentiële) klanten naar jouw site én daardoor naar jouw museum. Integreer bijvoorbeeld de locatie van het museum in jouw teksten, de collecties die te zien zijn en het genre waarin het museum valt. Zo kom je in beeld bij zoekopdrachten van jouw potentiële bezoekers. 

Community Management

Social media zijn mooie kanalen voor informatieve en interessante posts maar bieden je ook de kans om in gesprek te gaan met je doelgroep over jouw aanbod. En hoe meer interactie, hoe vaker je bericht getoond wordt. Gratis extra bereik bij potentiële bezoekers én interactie met je doelgroep: win-win dus! Neem dus de tijd om dat gesprek te voeren. Dit doe je door actief community management. 

Beantwoord niet alleen vragen, maar zoek ook zelf de interactie op door vragen te stellen. Wees creatief en organiseer bijvoorbeeld een online Q&A met een medewerker die alles over kunst en wetenschap weet. Tip: Instagram Stories biedt ontzettend veel mogelijkheden om heel laagdrempelig de interactie aan te gaan. Plaats een Story met een poll, een quiz of een vragenbox. 

Door je online marketingmix goed in te richten, zorg je voor nieuw bereik én dus potentiële bezoekers voor jouw museum. Vragen of hulp nodig bij het inrichten of uitvoeren hiervan? Neem gerust contact met ons op of kom een kop koffie bij ons slurfen! 

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog