Terug naar het overzicht

10 Google Ads tips voor een webshop

Corona als kans gezien en een webshop laten ontwikkelen? Je zult zien dat de verkopen niet vanzelf komen. Je zult het juiste publiek naar je website moeten trekken. Wij geven je 10 tips hoe je Google Ads het beste kunt inzetten!

#1 Google Shopping campagnes voor omzet te behalen

Voor e-commerce geldt: tekst ads zijn uit, shopping campagnes zijn in! Bezoekers verkiezen shopping advertenties massaal boven de tekstadvertenties. Logisch, want in de advertentie wordt het product afgebeeld met daarbij de prijs, afbeelding en leverancier. Een stuk vollediger dus!

Figuur 1. Voorbeeld van Google Shopping campagnes.

#2 Dynamic remarketing om warme leads binnen te halen

Bezoekers van de website hebben producten bekeken in je webshop, maar misschien was dat niet het moment om de aankoop te voltooien. Deze bezoekers wil je natuurlijk niet kwijt raken. Door een gepersonaliseerde banner in te zetten, waarin de laatst bekeken producten van die bezoeker worden getoond, herinner je de bezoeker aan de producten. Hiermee creëer je een nieuw moment waarop de bezoeker de order misschien wél kan voltooien.

Figuur 2. Voorbeeld Dutch Home Label.

#3 Remarketinglijsten verhogen je omzet

Gebruikers segmenteren is een must-do. Google maakt al standaard segmenten van gebruikers die producten hebben bekeken, maar er zijn slimmere kruisverbanden te maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van gebruikers die in meerdere sessies producten in hun winkelwagen hebben geplaatst?

Remarketinglijsten kunnen aangemaakt worden op basis van verschillende bezochte onderdelen van de webshop. Een bezoeker die al producten in zijn winkelmandje heeft geplaatst wil je met een andere boodschap aanspreken dan een bezoeker die enkel categoriepagina’s heeft bezocht. 

#4 Bundel je producten op marge of verkoopprijs

Elk product dat je verkoopt heeft een andere marge of prijs. Je wil niet voor ieder product een even hoge klikprijs bieden. Door je producten te bundelen op prijs of marge, kun je goed de concurrentie aan en leg je hoge biedingen neer op producten met een hoge marge of verkoopprijs.

#5 Uitsluitingszoekwoorden toevoegen

In Google Shopping bepaalt Google jouw associatie op basis van je productaanbod. Dit geeft Google het recht om zo breed mogelijk te associeren op jouw aanbod. Je kunt eenvoudig advertentiegeld besparen op zoekwoorden met een lage conversiekans.

Figuur 3. Voorbeeld: het woord “schoenen” is generiek en genereert over het algemeen een lage aankoopkans. Is iemand op zoek naar mannen- of vrouwen schoenen, sneakers of boots bijvoorbeeld?

#6 Maak onderscheid als reseller met je Google Shopping advertentie

Verkoop jij als reseller dezelfde producten als je concurrent? Houd er rekening mee dat jij en jouw concurrenten allemaal dezelfde productfoto’s aangeleverd krijgen. Hierdoor ben je niet origineel voor de bezoeker, waardoor je niet opvalt. Zorg daarom voor unieke productfoto’s waarmee je je onderscheidt van je concurrent. Hierdoor valt jouw advertentie meer op en zullen de kijkers van de advertenties eerder geneigd zijn op om jouw advertentie te klikken. 

#7 Offline en online verkoop door elkaar? 

Heb jij naast de webshop ook een fysieke winkel waarin je producten verkoopt? Dan wil je niemand teleurstellen met het bericht dat een product al is uitverkocht. Door producten waarvan de voorraad beperkt is uit te sluiten, zal dit product niet getoond worden in de advertenties. De bezoekers kunnen het product nog wel vinden in de webshop maar niet in de betaalde advertenties. Hierdoor wordt er geen advertentiebudget uitgegeven aan producten die niet of beperkt op voorraad zijn en zul je geen klanten teleur te hoeven stellen. 

#8 Aansturen op ROAS 

De biedstrategie van Google Shopping campagnes wordt ingesteld op basis van de ROAS (rendement op advertentie-uitgaven). Hierdoor haal je de maximale waarde uit je shopping campagne. Wil je voor elke euro die uitgegeven wordt een opbrengst van €5,-? Dan sturen wij hier op aan met de biedingen!

#9 Online vindbaar zijn = Offline ook beter vindbaar 

Steeds meer mensen oriënteren zich eerst online voordat ze naar de fysieke winkel gaan. Consumenten willen niet meer lang opzoek zijn in een winkel. Door ervoor te zorgen dat zowel het aanbod als je hele webshop goed vindbaar is, neemt de vindbaarheid naar de fysieke winkel ook toe.

Fun fact: wist je dat in-store visits de digitale “clicks” verbindt aan de fysieke “bricks”? Sinds kort is het goed mogelijk om inzicht te krijgen welke klikken voor fysieke inloop hebben gezorgd!

#10 Bereik gemakkelijk de juiste doelgroep 

Een groot voordeel van adverteren met Google Ads is dat je op het web gemakkelijk de juiste doelgroep kunt bereiken. Naast geografie en demografie worden website bezoekers ook ingedeeld in doelgroepen op basis van zoekgedrag en interesses.

Koppel de juiste doelgroepen aan je advertenties zodat je advertenties alleen aan deze doelgroep getoond worden. Hiermee voorkom je dat er onnodige advertentiekosten worden gemaakt.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog