Terug naar het overzicht

Groot bereik met micro-influencers

De zomer van 2020 zag er anders uit dan de jaren ervoor. We bleven massaal in eigen land en zochten naar nieuwe, bijzondere plekken. Zo’n plek is het Westland, ook wel de Glazen Stad genoemd waar groenten, fruit, bloemen en potplanten worden gekweekt voor de Nederlandse en buitenlandse markt. Hoe zorg je ervoor dat met name gezinnen deze nog realtief onbekende hotspot ontdekken?

De uitdaging: Bezoek stimuleren in Westland

Het Westland is echt een parel. Bezoek Westland wil inwoners van omringende regio’s en strandbezoekers uit verder gelegen regio’s dan ook laten zien wat het gebied te bieden heeft. Want tussen de kassen en de kust is van alles te ontdekken! Aan ons de uitdaging om de highlights onder de aandacht te brengen bij de doelgroep, gezinnen met kinderen tot en met 17 jaar, en hen te stimuleren om het Westland te bezoeken. 

Strategie: Micro influencers voor mega content

Daarvoor begonnen we bij de See en Think fases van het See, Think, Do, Care-model van Google. Ofwel: voor veel bereik zorgen en verschillende overwegingen voor een bezoek presenteren. Daarbij hebben we ervoor gekozen om influencers in te zetten. Influencer marketing sluit namelijk goed aan bij deze doelstellingen, omdat je via influencers specifieke doelgroepen kunt bereiken. Laat een influencer zich via zijn of haar social media kanalen positief uit over de destinatiemarketing organisatie? Dan is dat een krachtige manier om ook hun volgers enthousiast te krijgen voor een bezoek aan dit gebied. 

In plaats van het volledige budget in te zetten op 1 macro influencer met een groot bereik binnen een grote community, adviseerden we Bezoek Westland om meerdere zogeheten micro influencers in te zetten: influencers met een groot bereik binnen een kleinere, actieve community. Je ziet dat micro influencers nog de tijd nemen om te reageren op vragen van hun fans en volgers en dat ze genieten van een hoge interactieratio. 

Samen met de opdrachtgever verzamelden we belevenissen in het Westland, zoals activiteiten rond het strand, een bezoek aan de kassen, varen door het polderlandschap en uitjes op wielen.Vervolgens stelden we een selectie influencers samen die hier goed op aansloot. Zij ontvingen ieder een op maat gemaakte briefing met een aanbod dat volledig paste bij de influencer én hun achterban.

Resultaat

In totaal bezochten 8 influencers het Westland en bereikten zij met 13 video’s, foto’s en stories 222.500 unieke personen. Dat zorgde voor een engagementratio van 6,9%. Dat overtrof de verwachtingen, want we hadden voorafgaand aan de campagne het bereik geschat op zo’n 164.000 personen. Het eindresultaat lag maar liefst 35% unieke personen hoger! Daarnaast ging de content van één van de influencers viral onder de doelgroep. Doordat haar content zo goed aansloot, is haar post uitgelicht in de explore feed. Ondanks dat zij een micro influencer is met een bereik van ‘slechts’ 20.000 personen, bereikte ze met haar Westland update ruim 116.000 personen. Dat illustreert hoe effectief ook een micro influencer kan zijn. 

De succesfactoren

Een van de succesfactoren van de campagne was dat we dicht bij de klant zijn gebleven. Door op de schaal van het Westland te denken en door micro influencers in te zetten in plaats van macro influencers, zorgden we voor veel relevante content. Deze content toonde de diversiteit van het Westland en resulteerde ook nog eens in een viral.

De tweede succesfactor was het specifiek samenstellen van unieke uitjes per influencer. Hoewel het afstemmen per influencer veel tijd kost, zorgt het wel voor de authentieke en meest passende samenwerking én het vergroot de kans dat de influencers het bezoek aanraden bij de doelgroep. Dit kwam de content en de resultaten ten goede.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op of ontdek meer over influencer marketing!

Bekijk ook