Terug naar het overzicht

Werkgevers bereiken met de mogelijkheden van online marketing

Als Overheidsorganisatie wil je heel graag in contact komen met werkgevers. Bijvoorbeeld door ze aan te moedigen om personeel in dienst te nemen met een grote afstand tot arbeidsmarkt. Je wilt een relevante database opbouwen (met bijvoorbeeld e-mailadressen) met de werkgevers die je daarover kan bereiken. In dit blog bespreken we hoe je als overheidorganisatie diverse marketingkanalen, zoals SEO, SEA, LinkedIn, social media, e-mailmarketing, whitepapers en website-optimalisatie, kunt integreren om werkgevers effectief te bereiken om in contact met jou te komen.

Bied waardevolle content aan werkgevers

Een effectieve manier om werkgevers te bereiken en te overtuigen om in contact te komen met jou, is door het aanbieden van waardevolle content. Ookwel onderdeel van een thought leadership strategie. Denk aan het opstellen van whitepapers, e-books of casestudy’s die relevante informatie bevatten voor werkgevers in een bepaalde branche. Wij doen dit zelf ook met bijvoorbeeld de whitepaper over de 10 belangrijkste social media statistieken die iedere gemeente moet meten. Later zullen we meer voorbeelden hiervoor geven hoe je kan inspelen om de expertrol te claimen bij je doelgroep.

Ontwikkel een geïntegreerde marketingstrategie

Stel dat je genoeg whitepapers, e-books of casestudy’s hebt om te delen, dan is het de uitdaging om werkgevers hiermee te bereiken. Daarvoor is het belangrijk om een geïntegreerde marketingstrategie te hanteren die diverse kanalen combineert om deze informatie te verspreiden. Promoot deze content via SEO en SEA om je online zichtbaarheid te vergroten en zet social media en e-mailmarketing in om een breder publiek te bereiken en werkgevers aan te moedigen om hun contactgegevens achter te laten. Hieronder volgen twee specifieke voorbeelden.

Linkedin Lead gen ads

LinkedIn is vanwege het zakelijke karakter een geschikt socialmediakanaal om bedrijven en ondernemers te bereiken. Er is één specifieke manier van adverteren op LinkedIn die bijzonder effectief is en dat zijn de leadgeneratie ads. Dit zijn formulieren die gekoppeld zijn aan je advertentie. Dat betekent dat iemand direct in de advertentie bijvoorbeeld jouw whitepaper kan downloaden, zonder dat deze persoon LinkedIn hoeft te verlaten. Zo helpen leadgeneratie ads je om op een laagdrempelige manier contactgegevens te verzamelen van een kwalitatief hoogwaardige doelgroep – en niet te vergeten, een super relevante doelgroep. In ruil voor content ontvang je het e-mailadres van de bezoeker. Dat geeft je daarnaast ook de mogelijkheid om de dialoog met de doelgroep te starten. 

Met lead gen ads haal je kwalitatieve leads binnen om je ledenbestand met e-mailadressen te vergroten en om de dialoog te openen met de doelgroep.

Google Ads leadformulier extensies

Door te adverteren in de zoekmachine Google (ookwel Search Engine Advertising of SEA genoemd) kan je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent voor de doelgroep wanneer zij naar informatie zoeken over een bepaald onderwerp zoals: “Tips om personeel te werven”. Als UWV zijnde kun je er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers direct jouw advertentie zien waarin duidelijk staat wat bezoekers kunnen doen om gericht antwoord te krijgen op hun vraag. Denk daarbij aan een verwijzing naar een whitepaper waarin je creatieve tips geeft om personeel te werven. Als UWV kun je er tips in verwerken over het voordelig inhuren van personeelmet een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hieronder vind je een voorbeeld van zo’n extensie.

Analyseer resultaten en optimaliseer je marketingstrategie

Leadgeneratie is geen eenmalige actie, maar een continu proces. Houd daarom de prestaties van je marketinginspanningen goed bij en analyseer de resultaten om inzicht te krijgen in welke kanalen en tactieken het meest effectief zijn in het bereiken van werkgevers en het verzamelen van hun contactgegevens. Gebruik deze informatie om je strategie voortdurend te optimaliseren en je ROI te verbeteren. Gebruik bijvoorbeeld de whitepaper die we eerder al hebben genoemd, namelijk de 10 belangrijkste social media statistieken die iedere gemeente moet meten voor het analyseren van je campagnes via social media.

E-mailmarketing voor langdurige relaties

Zodra je e-mailadressen van werkgevers hebt verzameld, kun je e-mailmarketing inzetten om je boodschap verder te verspreiden en hen op de hoogte te houden van je laatste initiatieven, evenementen of belangrijke informatie. Je kan ze bijvoorbeeld een mail sturen met de laatste whitepaper die je hebt geschreven met tips voor het werven van personeel of ze uitnodigen voor een informatiebijeenkomst waarin het werven van personeel centraal staat. Kortom je blijft continu in contact met je doelgroep en je bewijst dat jij de expert bent in jouw branche. Maar dit kan je uiteraard pas goed doen als je eerder die e-mailadressen hebt verzamelt. 

Zorg daarbij voor een aantrekkelijke e-mail lay-out en personaliseer je berichten om de betrokkenheid te vergroten en de relaties met werkgevers te versterken.

Meer weten over leadgeneratie? Of wil je graag sparren over hoe jouw overheidsorganisatie boodschappen effectief overbrengt op specifieke doelgroepen? Neem dan contact op met Rowan via 071-302 00 77 of stuur een mailtje naar info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie