Terug naar het overzicht

Waarom ledenorganisaties ook andere zoekmachines zouden moeten overwegen dan Google

Een nieuwe route naar jouw doelgroep

Als je verantwoordelijk bent voor de marketing van je ledenorganisatie dan is je belangrijkste doel: zoveel mogelijk nieuwe leden werven met het beschikbare marketingbudget. Om jouw doelgroep te bereiken, maak je gebruik van verschillende marketingkanalen. Veel marketingmedewerkers staren zich daarbij blind op de meest gebruikte online marketing kanalen: Google, Instagram en Facebook. Een gemiste kans! Het zal je verbazen hoeveel effectiever én goedkoper je jouw doelgroep kunt bereiken als je buiten de gebaande paden gaat en andere kanalen inzet.

Een simpele rekensom

De winst voor ledenorganisaties zit vooral in het gebruik van een andere zoekmachine. Om dat inzichtelijk te maken, begin je met het maken van een simpele rekensom. Bereken wat op dit moment de gemiddelde marketingkosten zijn van ieder nieuw lid dat je online aantrekt (ook wel kosten per conversie genoemd). Daarna ga je experimenteren met andere marketingkanalen om te testen of het goedkoper is om daar effectief nieuwe leden te werven. Veel van de ledenorganisaties die wij helpen ontdekken op die manier dat zij op Bing (ookwel Microsoft Advertising genoemd) leden kunnen werven tegen lagere gemiddelde kosten per nieuw lid dan op Google. Met andere woorden: zij boeken op Bing hetzelfde of zelfs meer resultaat met minder druk op hun marketingbudget.

Wat maakt Bing aantrekkelijk?

1. De gemiddelde leeftijd van Bing-gebruikers is hoger

Is de doelgroep van jouw ledenorganisatie gemiddeld genomen iets ouder? Via Bing bereik je deze personen. Dat laat zich gemakkelijk verklaren. Wanneer je een nieuwe laptop of computer koopt waarop Windows 10 staat geïnstalleerd, is Mircosoft Edge de standaard browser. Op deze browser staat Bing als standaard zoekmachine ingesteld. Het instellen van een andere standaard zoekmachine (zoals Google) vraagt een extra handeling. Wij merken dat de oudere doelgroep deze handeling niet vaak uitvoert en zodoende niet Google, maar Bing gaat gebruiken als standaard zoekmachine.

Bron: https://about.ads.microsoft.com/en-us/insights/planning-tools/microsoft-search-network-data

2. Bing is internationaal erg groot

In Nederland groeit Bing met kleine stapjes en heeft nu een marktaandeel van 9%. Internationaal is Bing echter wel erg groot. In de Verenigde Staten heeft Bing bijvoorbeeld een marktaandeel van 33% en zijn er gemiddeld 5 biljoen zoekopdrachten per maand. Focust jouw ledenorganisatie zich niet alleen op Nederlanders, maar ook op inwoners uit andere landen zoals de Verenigde Staten, dan zit je goed bij Bing.

Bron

3. Adverteren op Bing is opvallender en kost minder dan op Google

Hoe minder concurrentie, hoe sneller je opvalt. Bij Bing geldt dat zeker. Want veel van je concurrenten hebben waarschijnlijk nog niet de moeite genomen om op Bing te adverteren. Hierdoor heeft jouw ledenorganisatie meer kans om zich goed in de kijker te spelen bij jouw doelgroep. Bij Google is het vaak niet meer interessant om op algemene zoektermen te adverteren vanwege de hoge concurrentie en de hoge kosten per klik. Bij Bing zie je op deze generieke termen echter nog maar enkele adverteerders staan. Dit zorgt ervoor dat je goedkoper kunt adverteren op dezelfde zoektermen, waardoor je kosten per nieuw lid lager uitvallen. En dat betekent dat je meer marketingbudget overhoudt voor andere online campagnes!

Benieuwd of Bing een interessant marketingkanaal is voor jouw ledenorganisatie?

Dit artikel is geschreven door Veerle. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Veerle op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie