Terug naar het overzicht

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken uit deze strijd. Toch pakt niet iedere onderwijsinstelling dit even handig aan en zien we vaak dezelfde fouten terugkomen in marketingcampagnes. Wil jij jouw onderwijsinstelling behoeden voor deze fouten en voorkomen dat deze valkuilen jouw wervingsinspanningen ondermijnen? Lees dan vooral verder, want hieronder vind je de acht meest gemaakte fouten (en hoe je ze kunt omzeilen).

Een veelvoorkomende misstap is het niet nauwkeurig definiëren van de doelgroep. Het is belangrijk om te begrijpen welke aankomende studenten je wilt bereiken en welke uitingen het meest effectief zijn om hen te bereiken. Een gedegen doelgroeponderzoek kan helpen om dit nauwkeurig in kaart te brengen, zodat je de marketinginspanningen kunt richten op de juiste jongeren. Meer hierover lees je in de blog over het uitvoeren van een doelgroeponderzoek.

De volgende fout gaat eigenlijk hand in hand met bovengenoemd punt en dat is het gebrek aan personalisatie. Nieuwe studenten voelen zich meer aangesproken wanneer je op een persoonlijke manier met hen communiceert. Dus: pas je boodschap aan op hun interesses en behoeften. Dat betaalt zich terug in een hogere betrokkenheid! Zorg ervoor dat je de juiste data verzamelt via bijvoorbeeld Google Analytics 4 of het desbetreffende advertentie-account en gebruik dit om je boodschap te personaliseren om de band met potentiële studenten te versterken.

De komende lichting studenten vallen onder ‘Gen Z’: een generatie die bijna geboren is met hun smartphone in de hand en die super veel online is. Dat betekent ook dat deze jongeren niet gauw meer onder de indruk zijn van een advertentie. Om de aandacht van potentiële studenten te trekken, zullen de advertenties van jouw onderwijsinstelling dus visueel aantrekkelijk moeten zijn én voorzien van een heldere boodschap. Ja, dat kan best lastig zijn. Daarom raden we je aan om vooral veel verschillende ontwerpen en uitingen te testen om te achterhalen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Ook al is je advertentie nog zo mooi en duidelijk, zonder call-to-action sla je de plank alsnog mis. Een call-to-action is nodig om de aankomende studenten aan te zetten tot actie. Of het nu gaat om het invullen van een aanmeldingsformulier of het bijwonen van een open dag, zorg ervoor dat je de gewenste actie duidelijk communiceert in je marketinguitingen. En ook niet onbelangrijk: zorg ervoor dat de drempel om de actie uit te voeren zo laag mogelijk is.

Supersterke advertentie: check. Call-to-action: check. Je advertentie loopt goed en de e-mailadressen stromen binnen. Dan is het daarna natuurlijk wél zaak dat je hiermee aan de slag gaat, want anders laat je alsnog al die mogelijke kansen onbenut. Zorg er daarom voor dat je een effectief proces hebt om geïnteresseerde studenten te converteren naar studenten die zich daadwerkelijk inschrijven bij jouw onderwijsinstelling. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het opzetten van geautomatiseerde e-mails, nieuwsbrieven of door telefonisch contact opnemen met de geïnteresseerde studenten.

Zegt het analyseren van campagne resultaten je weinig? Dan is dat een gemiste kans. Want met die resultaten krijg je inzicht in wat wel werkt en wat niet. Door gebruik te maken van data en analytics kun je jouw campagnes continu finetunen en optimaliseren voor betere resultaten en voor het spotten van nieuwe kansen. Het ligt aan de doelstelling welke statistieken relevant zijn om te bekijken. Wanneer je video hebt ingezet kijk je bijvoorbeeld naar de kosten per view. Is je doel juist zoveel mogelijk verkeer naar de website? Dan is de statistiek ‘kost per klik’ juist relevant voor jou. 

Zoals we hierboven al schreven, zit Gen Z vast aan hun smartphone. Het is daarom belangrijk dat je campagnes goed werken op mobiele apparaten. Zorg voor de juiste afmetingen van de advertenties én maak je website mobielvriendelijk. Je kunt nog zo’n goede campagne hebben, als de landingspagina niet goed werkt op mobiel dan haken studenten snel af en zul je veel potentiële inschrijvingen mislopen. (Zijn er nog campagnes en websites die niet goed werken op smartphones? Ja, meer dan je denkt.)

Bij het kiezen voor een studie gaan jongeren (gelukkig) niet over één nacht ijs. Er gaan vaak maanden overheen voordat ze zich daadwerkelijk inschrijven voor een studie. In de praktijk zien we dat veel wervingscampagnes van korte duur zijn. Maar het is beter om een langetermijnstrategie te hebben waarbij je jouw onderwijsinstelling gedurende langere tijd onder de aandacht brengt bij aankomende studenten. 

Door deze fouten te voorkomen kun je sterke marketingcampagnes opzetten om studenten te werven voor jouw onderwijsinstelling. Op naar goed gevulde lokalen en collegezalen! 

Wil je jouw campagnestrategie voor het werven van studenten eens tegen het licht laten houden? Of heb je andere vragen over online marketing? Neem contact op! Wij helpen je graag. 

Dit artikel is geschreven door Fréderique.
Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp?

Bel Fréderique op 071 302 0077 of stuur een mailtje
via frederique@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Online Marketing Tips voor Scholen: Trek de Beste Omscholers aan voor het Docentschap

Lerarentekort aanpakken met omscholingstrajecten We zien bij veel van onze klanten hetzelfde probleem, het vinden van goed en kundig personeel....
Tips
SEO

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie