Terug naar het overzicht

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende AI-trein. Na eerdere (mislukte) pogingen wordt AI nu de motor van de bekende zoekmachine. Maar wat zijn daar de gevolgen van? Word je straks nog wel gevonden? Wij zetten wat we weten over Google en AI voor je op een rijtje.

De Google gebruiker kan straks zoekvragen bundelen:
“Wat is de beste bakker in Leiden? Hoe ver is die van mijn huis af?
Wat zijn de reviews en hoe ziet het eruit?”

Antwoorden op al deze vragen zal de AI-bot van Google voor je bundelen in een ‘AI overzicht’. Dat doet Google overigens niet voor alle zoekresultaten. De ‘standaard zoekopdrachten’ krijgen voorlopig weinig tot geen AI toevoegingen.

Google zal in dit AI overzicht vooral informatie presenteren, die op je website staat, zonder dat je daarvoor hoeft door te klikken naar een website. Relevante informatie wordt in snippets getoond en Google Mijn Bedrijf data komt prominent terug. 

Ook foto’s krijgen een prominentere plaats in de resultaten. Zoeken in privéarchief, foto’s van bedrijven en ook zoeken met de Google Lens wordt groter in de zoekmachine.

Wat deze veranderingen betekenen voor de totale hoeveelheid bezoekers aan je website is nog niet goed in te schatten. Wel weten we dat het afhangt van de hoeveelheid zoekresultaten die een AI overzicht krijgt én het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Onthoud wel, adverteerders zijn Google’s inkomstenbron. De adverteerder buitenspel zetten zal voor Google nooit lonen.

Je kunt ervoor zorgen dat Google Mijn Bedrijf en je organische vindbaarheid op orde zijn. Inzetten op featured snippets is een interessante overweging. 

We houden je op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen. Heb je hulp nodig bij deze onderdelen of wil je van ons advies over jouw website en vindbaarheid?

Bekijk ook

Online Marketing Tips voor Scholen: Trek de Beste Omscholers aan voor het Docentschap

Lerarentekort aanpakken met omscholingstrajecten We zien bij veel van onze klanten hetzelfde probleem, het vinden van goed en kundig personeel....
Tips
SEO

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie