Terug naar het overzicht

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende AI-trein. Na eerdere (mislukte) pogingen wordt AI nu de motor van de bekende zoekmachine. Maar wat zijn daar de gevolgen van? Word je straks nog wel gevonden? Wij zetten wat we weten over Google en AI voor je op een rijtje.

De Google gebruiker kan straks zoekvragen bundelen:
“Wat is de beste bakker in Leiden? Hoe ver is die van mijn huis af?
Wat zijn de reviews en hoe ziet het eruit?”

Antwoorden op al deze vragen zal de AI-bot van Google voor je bundelen in een ‘AI overzicht’. Dat doet Google overigens niet voor alle zoekresultaten. De ‘standaard zoekopdrachten’ krijgen voorlopig weinig tot geen AI toevoegingen.

Google zal in dit AI overzicht vooral informatie presenteren, die op je website staat, zonder dat je daarvoor hoeft door te klikken naar een website. Relevante informatie wordt in snippets getoond en Google Mijn Bedrijf data komt prominent terug. 

Ook foto’s krijgen een prominentere plaats in de resultaten. Zoeken in privéarchief, foto’s van bedrijven en ook zoeken met de Google Lens wordt groter in de zoekmachine.

Wat deze veranderingen betekenen voor de totale hoeveelheid bezoekers aan je website is nog niet goed in te schatten. Wel weten we dat het afhangt van de hoeveelheid zoekresultaten die een AI overzicht krijgt én het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Onthoud wel, adverteerders zijn Google’s inkomstenbron. De adverteerder buitenspel zetten zal voor Google nooit lonen.

Je kunt ervoor zorgen dat Google Mijn Bedrijf en je organische vindbaarheid op orde zijn. Inzetten op featured snippets is een interessante overweging. 

We houden je op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen. Heb je hulp nodig bij deze onderdelen of wil je van ons advies over jouw website en vindbaarheid?

Bekijk ook

AI-modellen in online campagnes: een slimme zet of juist niet?

Steeds meer zorg- en onderwijsinstellingen experimenteren met AI-gegenereerde modellen in hun campagnes. Geen echte mensen dus, maar digitale personages die...
Blog
Social Media

Hoeveel impact maakt jouw bereik campagne écht?

Als je werkt aan branding of merkbekendheid, is de kans groot dat je uitkomt bij een bereik campagne. Logisch ook,...
Blog
Social Media

Je socials als ontvangsthal: zo overtuig je kandidaten al vóór de sollicitatie

Zorgpersoneel vinden… De concurrentie is moordend, kandidaten zijn kritischer dan ooit en traditionele wervingsmethoden zijn vaak al lang niet meer...
Blog
Strategie