Terug naar het overzicht

Social media marketing om lesmateriaal te promoten

Heb je als educatieve organisatie of museum kant-en-klaar lesmateriaal op de plank liggen dat zo gebruikt kan worden door docenten? Dat is mooi, want docenten zijn hier altijd naar op zoek. Maar hoe krijg je dat materiaal onder de aandacht bij de juiste mensen? En hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie in contact komt met docenten? In deze Iblog gaan we dieper in op de mogelijkheden en geven we je praktische tips om mee aan de slag te gaan.

Ken je doelgroep

De eerste stap in elke succesvolle social media campagne is het begrijpen van je doelgroep. Voor docenten geldt dat ze vaak druk in de weer zijn en dus soms moeilijk te targeten. Door je te richten op platforms waar docenten actief zijn, zoals Pinterest of Facebook/Instagram, zorg je ervoor dat je ook jouw beperkte middelen op de juiste manier inzet. Creëer als museum bijvoorbeeld Pinterest-borden rond de thema’s van lopende tentoonstellingen en vul die aan met lesideeën en activiteiten die docenten direct in de klas kunnen gebruiken.

Gebruik gerichte advertenties

Platforms zoals Facebook en Instagram zorgen ervoor dat je op de juiste interesses van de doelgroep kunt targeten. Organisaties kunnen advertenties specifiek richten op mensen die interesse hebben in onderwijs, lesgeven aan bepaalde leeftijdsgroepen, of lid zijn van onderwijsgroepen.Een natuurhistorisch museum dat een nieuwe dinosaurusexpositie lanceert, kan bijvoorbeeld de advertenties specifiek richten op biologie- of aardrijkskundeleraren.

Tijdens onze campagne voor het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid structureerden we de campagne zo dat docenten werden aangesproken op het gebied van hun eigen vak. Zo kregen docenten Nederlandsadvertenties voor kant-en-klare Nederlandse lessen. Dit zorgde voor betere resultaten en docenten klikten sneller door dan op de algemene advertenties. Laat je campagnemateriaal dus aansluiten bij de doelgroep. Hoe specifieker hoe beter.

Laat je campagnemateriaal aansluiten bij de doelgroep. Hoe specifieker hoe beter.

Benoem wat de docent er uit haalt

Docenten zijn altijd op zoek naar nieuwe en boeiende manieren om hun lessen vorm te geven. Door educatieve video’s of lesmateriaal aan te bieden via platform social media, weten ze ook gelijk wat zij er aan hebben. Ze zullen alleen aan de slag gaan met het materiaal als ze weten dat ze er zelf ook beter van worden of dat het hun werk makkelijker maakt. Maak dat dus goed duidelijk.

Laat positieve reviews zien

Niets is overtuigender dan de ervaringen van collega-docenten. Zorg er daarom voor dat je docenten die het materiaal al gebruikt hebben hier wat over laat vertellen. Door deze testimonials en beoordelingen te delen, bouw je vertrouwen op en moedig je anderen aan om het ook te proberen.

Werk samen met onderwijsinfluencers

Samenwerken met onderwijsinfluencers kan een krachtige manier zijn om lesmateriaal te promoten. Er zijn veel docenten met een aanzienlijke groep volgers op platforms zoals Instagram of Twitter. Door deze docenten te betrekken bij het beoordelen of presenteren van je materiaal, krijg je niet alleen waardevolle feedback, maar bereik je ook een breder publiek. Een voorbeeld is het account ‘Aardrijkskunde clips’ van een docent die vlogs maakt op TikTok en laat zien hoe leuk het in de klas is. Door samen te werken met zulke content creators kun je een stukje autoriteit opbouwen en laten zien hoe goed jouw materiaal werkt in de klas. Meer weten over influencer marketing in het onderwijs? Lees onze blog.

Ten slotte: het succes van social media marketing draait om relevantie en waarde. Door echt waardevol lesmateriaal te bieden en dit op een gerichte, creatieve manier te promoten, kunnen educatieve organisaties en musea het onderwijs verrijken.

Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Olifant Media krijgt B Corp certificering en verwerft daarmee een imposante positie

Het Leidse online marketing bureau Olifant Media heeft de B Corp certificering gekregen. Daarmee voldoet dit bedrijf aan hoge normen...
Blog

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog
Personal branding

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog
Personal branding