SEO verbeteren voor én door AI
Artificial Intelligence verandert de manier waarop mensen online zoeken. En dat betekent dat er twee dingen veranderen:
1. SEO content wil je (her)schrijven voor het AI algoritme AEO (Answer Engine Optimization) en de manier waarop AI zoekmachines antwoorden presenteren.
2. Jouw content wil je toegankelijk maken voor het AI algoritme GEO (Generative Engine Optimization), zodat AI zoekmachines jouw content meenemen in de antwoorden die ze presenteren.
GEO: Generative Engine Optimization
Om je SEO te verbeteren, voer je optimalisaties uit in techniek, autoriteit (linkbuilding) en content. We zien dat content de meest geliefde eerste stap is om de vindbaarheid in Google en AI zoekmachines te verbeteren. Maar de eerste stap is techniek en stappen maken om jouw website toegankelijk te maken voor AI zoekmachines (GEO). Want wat heb je aan veel content als de website niet toegankelijk is voor AI zoekmachines?
De afkorting voor het toegankelijk maken van je website voor AI is GEO en dit staat voor Generative Engine Optimization. Je wilt dat jouw content breder vindbaar is dan alleen Google en ook meegenomen wordt door AI zoekmachines zoals ChatGPT en Gemini. Je maakt jouw website eenvoudig toegankelijk door robots.txt en llms.txt bestanden te implementeren.
AEO: Answer Engine Optimization
Is de website toegankelijk voor AI dan is het tijd om de content te optimaliseren. Je kan gebruik maken van een tool als Otterly.ai om te ontdekken welke content goed of niet wordt geïndexeerd en inzicht te krijgen in onderwerpen waar jij nog niet gevonden wordt door AI zoekmachines.
Heb je inzichtelijk welke content kansen biedt, dan ga je die ontwikkelen volgens het AEO algoritme (Answer Engine Optimization). Content die het goed doet voor AI zoekmachines zijn teksten met ‘zero-click antwoorden’. Je formuleert teksten die vragen direct beantwoorden, zonder dat daarvoor je website moet worden aangeklikt.
LET OP! Je mag AI gebruiken voor inspiratie, maar niet om teksten volledig mee op te maken. AI genereert teksten van het internet en Google kent het internet op z’n broekzak. Heeft Google door dat je klakkeloos AI teksten produceert en op je website publiceert dan zal het de kwaliteitsscore van je website verlagen. Zo verlies je langzamerhand je posities en autoriteit met ieder AI artikel dat je publiceert.
Hoe zet je AI wel in voor het ontwikkelen van sterke website teksten? Gebruik AI om inspiratie op te doen en verrijk deze content met eigen ervaringen, zodat je origineel en relevant bent. worden door Google).
Minder websitebezoekers in de toekomst
Stel je hebt jaren geïnvesteerd in het verbeteren van je organische vindbaarheid en daardoor sterke SEO-posities verworven. Ga je die dan verliezen, omdat het zoekgedrag verplaatst naar AI zoekmachines, zoals ChatGPT? Als je niets doet, is de kans groot dat je een deel van je verkeer kwijtraakt. En zelfs als je wel wat doet, is de kans nog altijd groot dat je een deel van je verkeer verliest. De traditionele manier van SEO gericht op zoekwoorden & termen verandert door de komst van AI. Hoe zit dit?
Vragen die in zoekmachines worden gesteld, worden beantwoord zonder een klik naar de website. Via bronnen kunnen zoekenden wel degelijk doorpakken naar verdiepende informatie, maar voor velen is het antwoord dat ze van AI ontvangen al afdoende. Houd er daarom rekening mee dat het aantal websitebezoekers de komende jaren gaat afnemen. Echter, de mate waarin je bezoekers verliest is afhankelijk van jouw inspanningen om je content en website vriendelijk in te richten voor GEO en AEO.
Bekijk ook

De kracht van echte verhalen: waarom EGC onmisbaar is in de zorg

Een ATS kiezen. Waar moet je op letten als zorg- en onderwijsorganisatie?
