Terug naar het overzicht

Hoe bereik je een verwijzer?

Met name huisartsen hebben een grote rol in het verwijzen van patiënten naar klinieken om zo de reguliere zorg te verlichten. Maar hoe bereik je deze belangrijke groep verwijzers? We delen 3 fundamentele pijlers vanuit een (online) marketing perspectief om mee te nemen in jouw marketingplan, waardoor huisartsen en andere verwijzers jouw kliniek beter weten te vinden en meer gaan doorverwijzen.

Pijler 1:  Zichtbaarheid van jouw kliniek vergroten

Het vergroten van de zichtbaarheid van jouw kliniek onder verwijzers kan een uitdaging zijn, vooral als zij al een vertrouwd netwerk in de regio hebben. Naast het persoonlijke contact kun je hen gelukkig ook online benaderen: 

Optimaliseer de website (SEO en UX)
Zorg dat de website van jouw kliniek goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines, zodat verwijzers deze makkelijker vinden als zij zoeken via Google. Dit doe je door relevante content te ontwikkelen en door de juiste zoekwoorden op te nemen in de website. Ook de gebruikerservaring (UX) op de website is belangrijk. Zorg voor een intuïtieve navigatie, inclusief een aparte landingspagina speciaal voor verwijzers. Hoe makkelijker deze vindbaar is, hoe beter! 

Staat jouw kliniek op Independer en Zorgkaart Nederland? Laat dit dan ook terugkomen op jouw website. 

Niet vergeten: lokale SEO
Optimaliseer de content op jouw website voor lokale vindbaarheid. Claim bijvoorbeeld jouw Google Mijn Bedrijf-pagina en vul je openingstijden, de locatie en de contactgegevens in. En zorg dat je vindbaar bent als een verwijzer zoekt op jouw specialisme in jouw regio, bijvoorbeeld: ‘dermatologie Den Haag’.

Online campagne via Google Ads en LinkedIn
Overweeg ook om betaalde online campagnes te voeren om het bereik te vergroten, bijvoorbeeld via Google Ads (SEA) en LinkedIn. Hiervoor voer je eerst een zoekwoordenonderzoek uit om te bepalen op welke zoekwoorden je wilt inkopen via Google Ads. Vervolgens zorg je ervoor dat de USP’s van jouw kliniek terugkomen in de advertentieteksten (houd er rekening mee dat dat zowel patiënten als verwijzers deze advertenties kunnen lezen).

Om ervoor te zorgen dat jouw bericht bij de juiste pesonen terechtkomt, kun je via LinkedIn targeten op functietitels zoals huisarts, fysiotherapeut, oogarts, etc. Ook op locatie kun je specifiek targeten. Als jouw kliniek in Leiden zit, hoeft jouw campagne waarschijnlijk niet zichtbaar te zijn in Drenthe (tenzij jouw kliniek natuurlijk een niche behandeling biedt). 

Let op: de organische vindbaarheid (via zoekmachines) en de betaalde vindbaarheid (via advertenties) zijn steeds sterker met elkaar verbonden. Voor een optimaal resultaat moet de informatie waarmee je adverteert goed aansluiten op de content op je website. Zorg dus voor synergie tussen jouw online campagnemiddelen en de content op de website!

Pijler 2: Kennis delen met jouw verwijzers

Het is niet alleen belangrijk om de zichtbaarheid van jouw kliniek te vergroten, maar ook om online een positieve relatie op te bouwen met jouw belangrijkste verwijzers in de zorg. Dit kun je doen door waarde te creëren en kennis te delen, om zo vertrouwen op te bouwen. Contentmarketing vormt hierin de basis. 

Denk daarbij aan:

Overweeg ook het delen van casestudies. Laat zien hoe jouw kliniek specifieke uitdagingen heeft aangepakt en met succes heeft afgerond. Denk ook verder dan blogs en downloads en organiseer bijvoorbeeld eens een webinar of online sessie voor verwijzers, waarbij je dieper ingaat op actuele medische onderwerpen of nieuwe behandelmethoden. Het is goed om je te realiseren dat dit een langetermijninvestering is. Je moet zaaien om te kunnen oogsten – en dat kost tijd.

Pijler 3: Patiënt én verwijzer aanspreken in jouw campagne

Heb je er al aan gedacht om zowel patiënten als verwijzers tegelijk aan te spreken? Je kunt beide doelgroepen combineren in één campagne waarin zowel de klinische expertise als de voordelen voor de patiënt centraal staan. Hiermee werk je niet alleen aan de strategische positionering van de kliniek, maar maak je meteen ook nog eens efficiënt gebruik van marketingmiddelen. 

Voor Diak Clinic, de kliniek van het Diakonessenhuis in Utrecht, hebben we zo’n online multidisciplinaire campagne gevoerd. Hierbij attendeerden we de verwijzers op de beschikbare expertises en korte wachttijden bij de kliniek. Patiënten kregen ongeveer dezelfde boodschap te zien. Als zij doorklikten naar de website voor meer informatie, werd daar uitgelegd dat ze een verwijzing vanuit een huisarts of andere specialist nodig hadden.

Dus: 

Voorbeeld: advertentie gericht op de patient
Voorbeeld: advertentie gericht op de verwijzer

Door deze 3 pijlers op te nemen in het marketingplan van jouw kliniek, zullen huisartsen en andere verwijzers jouw kliniek beter weten te vinden met als uiteindelijk doel om meer patiënten door te verwijzen naar jouw kliniek!

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Blog: ChatGPT inzetten voor effectieve online marketing in de zorg en Case: 37% mee organisch verkeer voor de VandenBroecke kliniek

Dit artikel is geschreven door Larissa. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Larissa op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op larissa@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Slecht weer op komst? Mooi!

Niets is zo veranderlijk als weer. We praten erover (het is misschien wel het meest besproken onderwerp) en we klagen...
Blog
Google Grants

Google Grants én je Google Ads campagnes: altijd doen! 

Via Google Grants steunt Google goede doelen en non-profit organisaties door hun een gratis mediabudget van 10.000 dollar per maand...
Blog
Google Grants

Zo stimuleer je kaartverkoop met Google Grants

Wat is Google Grants? Hier kan je precies zien wat Google Grants is. Maar hoe zorg je ervoor dat je...
Blog
Google Grants