Terug naar het overzicht

Nieuw in Google: AI overview

Om meteen de allereerste vraag te beantwoorden: “Wat is de AI overview?”. Degene die hier het beste antwoord op kan geven, is Google zelf:

Oftewel, het is een nieuwe manier van Google om voor de gebruiker zo snel en zo veel mogelijk informatie bovenaan de pagina te tonen. Het zijn niet zomaar een paar links, maar uitgebreide AI-gegenereerde samenvattingen die de vraag meteen moeten beantwoorden. Deze functie was al een tijd beschikbaar in de US, maar wordt nu ook groter uitgerold in Europa. Dus ook in Nederland.

Wij hebben dit uitgetest en geven graag onze opvallendheden mee.

De overview komt aan de bovenkant van de pagina. Boven de advertenties
Het eerste dat eruit springt, is de positie van de overview. Deze is direct zichtbaar onder de zoekbalk. De resultatenpagina heeft daardoor de volgende indeling: AI overview, advertenties, gevolgd door de organische resultaten. Dit houdt in dat Google de volledige focus wil leggen op deze nieuwe feature. Wat het zo opvallend maakt, is dat Google zijn geld met advertenties verdient en deze dus een slechtere positie krijgen. De daadwerkelijke impact op de advertenties is nog niet bekend.

Het komt niet bij elke vraag naar boven
Tijdens het testen kwamen we erachter dat de AI overview niet bij elke zoekterm en vraag beschikbaar is. Als voorbeeld:

De logica hierachter is nog niet bekend, waardoor niet duidelijk is wat wel of niet in aanmerking komt voor de AI overview. Dit willen wij als marketeers natuurlijk erg graag weten. We blijven dit dan ook onderzoeken.

Het laat de bronnen zien waar het de informatie vandaan haalt
Onder elke alinea uit de AI overview vind je een link-symbool. Als je daarop klikt, zie je aan de rechterzijde op de resultatenpagina vanuit welke site en content hij de informatie baseert. De eerste testen laten zien dat dit altijd meerdere contentbronnen zijn. De informatie in het gehele blok komt van meerdere websites af en ziet niet één specifieke bron als de enige waarheid. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de informatie die naar boven komt.

Het heeft impact op SEO. Positief en negatief
Dit zit hem voornamelijk in het feit dat de SEO-strategie moet veranderen. De huidige manier van SEO om organische resultaten zichtbaar te krijgen op de resultatenpagina, wordt nog verder naar beneden gedrukt door dit extra blok. Hier ga je vermoedelijk een negatief effect van zien in de SEO-resultaten.

Echter zit hier ook een kans om breder te kijken naar SEO dan alleen zoekwoorden terug laten komen in de content. Doordat AI overview ook kijkt naar de algehele beleving en content van de site, wordt dit vele malen belangrijker. Je speelt hierop in door in de content daadwerkelijk antwoorden te geven. Bijvoorbeeld bij de vraag “Wat zijn de leukste plekken van Amsterdam”, de leukste plekken ook echt terug te laten komen op de pagina en niet alleen de vraag.

Tijd zal leren wat het daadwerkelijke effect wordt op Google
Aangezien het nu pas voor steeds meer gebruikers zichtbaar wordt, zal de daadwerkelijke impact op online marketing nog op zich laten wachten. Dit volgen wij op de voet en houden jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.  

Bekijk ook

Hoe maak je jongeren enthousiast voor het vak van wijkverpleegkundige?

Elles de Bruin van het programma Meldpunt van Omroep Max kwam op bezoek bij Olifant Media om met ons in...
Social Media

Sprongen vooruit met je wervingscampagnes met (semi)-automatische Google Ads

Campagne voeren met Google Ads voor een openstaande functie? Appeltje-eitje voor een SEA-specialist. Maar wat als jouw organisatie veel vacatures...
Blog
SEA

Vrijheid van meningsuiting in de uitverkoop

“More speech, and fewer mistakes”, met deze woorden kondigde Mark Zuckerberg afgelopen week de nieuwe moderatierichtlijnen voor Meta aan. Een...
Social Media