Terug naar het overzicht

Marketing voor Hogescholen: zo onderscheid je je van de rest

Het aanbod van hogescholen in ons land is groot. Hoe zorg je er dan voor dat jouw hogeschool eruit springt? Wij hebben een aantal concrete tips en voorbeelden op een rijtje gezet waarmee je als hogeschool vesrchillende doelgroepen gerichter kunt benaderen en aanspreken. 

Tip 1: Ga voor eenheid

We zien nog vaak dat hogescholen communiceren per faculteit of opleiding. Dat is niet alleen kostbaar, maar ook inefficiënt. Door als hogeschool als geheel te communiceren en bijvoorbeeld sterk te focussen op de pay-off van de hogeschool, creëer je herkenbaarheid. Ook kun je op deze manier alle campagnes goed op elkaar afstemmen en de herkenbaarheid beter bewaken waardoor je sneller opvalt bij (toekomstige) studenten en medewerkers.  Wij hebben een aantal concrete tips en voorbeelden op een rijtje gezet om als hogeschool in eenheid te communiceren en zo studenten gerichter aan te spreken.

Tip 2: Optimaliseer je website, het hart van je online aanwezigheid

Al het verkeer dat je genereert, of het nu organisch of betaald verkeer is, komt op je website terecht. Deze site moet dus een goede landingspagina zijn voor bezoekers. Het moet overzichtelijk zijn en je belangrijkste doelen moeten direct helder zijn. Denk daarbij vanuit doelgroepen, zoals de oriënterende bezoeker, iemand die meer wil weten over een specifiek onderwerp en de bezoeker die al precies weet wat ie wil en zich bijvoorbeeld direct wil inschrijven. Zorg ervoor dat al deze doelgroepen op de website snel vinden wat ze zoeken. Hierbij zijn een aantal punten belangrijk. 

Uniforme visuele stijl: Pas consistentie toe in het kleurenpalet, in de lettertypen en in het beeldmateriaal dat de identiteit van de hogeschool weerspiegelt. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde kleurstelling en stijlelementen op elke pagina, van de homepage tot aan de faculteitpagina’s. Zo is overal herkenbaar dat het gaat om één organisatie met één duidelijke gecentraliseerde boodschap.

Gecentraliseerde boodschap: Zorg dat je hoofdboodschap – zoals ‘Krijg de tools voor jouw toekomst’ – overal prominent aanwezig is. Dus niet alleen op de homepage, maar ook op de pagina’s van de faculteiten.

Geïntegreerde navigatie: Implementeer een navigatiestructuur die de gebruiker moeiteloos door de verschillende faculteiten leidt, terwijl het gevoel van eenheid behouden blijft.

Tip 3: Durf op te vallen op social media

Vrijwel alle hogescholen adverteren op sociale media. Als je al deze advertenties op een rijtje zet en je denkt de logo’s weg, dan zie je dat de posts onderling inwisselbaar zijn en bij elke hogeschool kunnen passen. Dus: zorg voor onderscheidend vermogen! Zeg niet ‘kom naar onze open dag’ of ‘schrijf je nu in’, maar vertel wat jouw hogeschool uniek maakt. Waarom moet een student zich bij jullie inschrijven en niet bij de concurrent? Wat hebben jullie dat een andere hogeschool niet heeft? 

Lanceer campagnes die de hele hogeschool promoten, bijvoorbeeld via een videoserie die de verschillende aspecten van de hogeschool belicht, van academische programma’s tot aan het studentenleven. Denk daarbij aan thema’s als ‘Een dag in het leven van’, studiekeuzehulp of een interview met een alumni. 

Net als op de website, is ook op sociale media herkenbaarheid belangrijk. Gebruik daarom een uniforme tone-of-voice en pas een herkenbare stijl toe in al je posts en advertenties. Hou ook hier in gedachte dat het erom gaat om de hogeschool als geheel goed op de kaart te zetten. Deel verhalen en successen die de hogeschool als geheel vertegenwoordigen en niet alleen individuele faculteiten.

Tip 4: Kies voor het geheel, ook tijdens evenementen en campagnes

Open Dagen: Presenteer de hogeschool ook tijdens open dagen als een samenhangend geheel. Gebruik dezelfde thema’s en visuele elementen in alle presentaties en materialen. Zorg ervoor dat je focust op wat jullie onderscheidt, ook in brochures. 

agnes die de hele school promoten, zoals een video-serie die de verschillende aspecten van de hogeschool belicht, van academische programma’s tot het studentenleven. Een dag in het leven van, studiekeuzehulp of een interview met een alumni. 

Vier Diversiteit binnen Eenheid: Benadruk de diversiteit van de opleidingen en studenten, terwijl je de onderlinge verbondenheid en de gemeenschappelijke waarden uitdraagt.

Het resultaat

Met een uniforme marketingstrategie bouw je aan een sterke en herkenbare merkidentiteit voor jouw hogeschool. Door eenheid te creëren in alle online kanalen en bij evenementen zoals open dagen, presenteer je de hogeschool als een geïntegreerde, dynamische gemeenschap. Met deze aanpak trek je een breder publiek aan van zowel toekomstige studenten als nieuwe medewerkers en bouw je aan een duurzamere toekomst voor de instelling.

Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op daniel@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Slecht weer op komst? Mooi!

Niets is zo veranderlijk als weer. We praten erover (het is misschien wel het meest besproken onderwerp) en we klagen...
Blog
Google Grants

Google Grants én je Google Ads campagnes: altijd doen! 

Via Google Grants steunt Google goede doelen en non-profit organisaties door hun een gratis mediabudget van 10.000 dollar per maand...
Blog
Google Grants

Zo stimuleer je kaartverkoop met Google Grants

Wat is Google Grants? Hier kan je precies zien wat Google Grants is. Maar hoe zorg je ervoor dat je...
Blog
Google Grants