Hoe richt je intern samen de candidate journey optimaal in?
Door de krapte op de arbeidsmarkt en de groeiende vraag naar gespecialiseerd personeel, is het vinden van personeel voor alle zorgorganisaties een flinke uitdaging. Alle registers worden opengetrokken, ook via online marketing. Maar welke afdeling is dan uiteindelijk verantwoordelijk voor de werving? En hoe richt je als organisatie de ideale candidate journey in? Met deze checklist gaat je dat lukken!
Wat is de candidate journey?
De candidate journey is de totale ervaring of ‘reis’ die een kandidaat doormaakt tijdens het wervingsproces. Deze reis begint bij het eerste bewustzijn van de organisatie en strekt zich uit tot de uiteindelijke beslissing om wel of niet te solliciteren.
Bij het werven van nieuwe medewerkers starten veel zorgorganisaties in de journey bij het pushen van vacatures naar werkzoekenden. En dat is een gemiste kans! Want de candidate journey begint vaak al onbewust en niet-vacature gerelateerd. Daarom is het een must om ook mensen aan te spreken die nog niet actief op zoek zijn. Op het moment dat zij dan wél een carrièreswitch overwegen, wil jij namelijk top of mind zijn. Daarvoor moet je al in een vroeg stadium ‘zaadjes planten’ – en dat proces is van groot belang. Benut dus die hele candidate journey!
Verantwoordelijkheden binnen de candidate journey
Vaak houden verschillende afdelingen binnen een organisatie zich bezig met de verschillende fasen binnen de candidate journey. Dat is absoluut niet verkeerd en soms zelfs ook heel logisch. Dit is wat we vaak zien:
Voor het inrichten van een goede candidate journey – en daarmee voor het werven van de juiste nieuwe medewerkers – is het echter wel cruciaal dat alle afdelingen goed met elkaar samenwerken. En daar gaat het nog wel eens mis. Bijvoorbeeld omdat afdelingen vanuit hun eigen accounts op social media communiceren. Want: ‘van Marketing & Communicatie krijgen we geen toegang tot het corporate account’ of ‘HR & Recruitment willen liever communiceren uit een eigen account’. Met als gevolg dat afdelingen een heel andere visuele stijl en tone of voice hanteren. Dat is zonde, want dat doet afbreuk aan je employer branding waardoor je zomaar goede kandidaten mis kunt lopen.
Een potentiële kandidaat ziet namelijk één organisatie en verwacht één duidelijk verhaal. Wie via een werken-bij campagne kennismaakt met jullie zorgorganisatie, zal ook de website en social media kanalen bekijken. Daarom is het belangrijk dat er een sterke employer branding is en dat het verhaal van de organisatie op alle kanalen en uitingen eenduidig en herkenbaar is. Dát is waar je samen aan moet werken.
Samenwerken voor de beste kandidaten
Zet dus die kandidaat voorop: hoe maken we het voor sollicitanten zo simpel en herkenbaar mogelijk en hoe werken we intern naadloos samen?Jullie hebben immers een gezamenlijk doel: het succesvol aantrekken, werven én behouden van talent. Dat betekent dat er een gezamenlijke taak ligt voor HR, Recruitment, Marketing en Communicatie:
- Stel een gemeenschappelijke strategie vast. Daarin beantwoord je vragen als: wie zijn de gewenste kandidaten en hoe zien deze profielen eruit? Welke boodschap brengen we over en hoe brengen we deze boodschap over? Wijs mensen of teams aan voor de verschillende verantwoordelijkheden.
- Werk samen om kernwaarden en unieke aspecten van jullie zorgorganisatie te identificeren en naar de potentiële kandidaten te communiceren. Zorg voor een consistente visuele stijl en tone of voice, bijvoorbeeld door een huisstijlhandboek intern te verspreiden. Dit versterkt jullie herkenbaarheid en zorgt voor een betere aansluiting in de journey. Doorgaans heeft de afdeling Marketing / Communicatie hier een sleutelrol in.
- Communiceer, communiceer, communiceer – naar buiten, maar ook naar binnen! Betrek elkaar bij de (jaar)plannen en sluit online en offline campagnes op elkaar aan. Houd regelmatig overleg tussen de afdelingen om ervoor te zorgen dat de strategieën en afdelingen op elkaar zijn afgestemd.
Door een nauwe samenwerking tussen alle afdelingen te bevorderen, bouwen jullie aan een krachtige en aantrekkelijke werkgeverspositie. En dit trekt niet alleen meer kandidaten aan, maar verbetert ook de kwaliteit van de kandidaten.
Doe nu de check: is jullie zorgorganisatie al voldoende ingericht voor een ideaal wervingsproces?
Een optimale candidate journey begint dus bij een goede samenwerking en duidelijke afspraken. Met deze checklist werk je daar naartoe:
- Jullie weten welke afdelingen betrokken zijn bij het volledige wervingsproces. Denk niet alleen aan HR, Recruitment, Marketing en Communicatie, maar ook aan de verschillende zorgafdelingen die een wervingsbehoefte signaleren en uiteindelijk een nieuwe collega onboarden. En vergeet ook jullie IT-afdeling niet, voor een slimme koppeling van jullie ATS.
- Jullie weten hoe jullie ideale candidate journey eruit ziet. Het wervingsproces is volledig in kaart gebracht, van de bewustwordingsfase tot aan de onboarding.
- Jullie weten wat de rollen zijn van HR, Recruitment, Marketing en Communicatie binnen elke fase van de candidate journey en hoe ze elkaar kunnen versterken. Jullie hebben regelmatig overleg en werken efficiënt samen.
- Jullie zetten diverse (online en offline) marketing tools in om potentiële kandidaten aan te trekken. Denk aan het gebruik van social media en contentmarketing. Het is duidelijk wie de afzender is van deze tools: bijvoorbeeld het corporate account of juist het werken-bij account. Als jullie met twee afzenders werken, is de visuele uitstraling en tone of voice op beide kanalen hetzelfde.
- Jullie zetten diverse technische tools in om het wervingsproces goed door te meten en de candidate journey te verbeteren. Zo zijn de doelen binnen Google Analytics goed ingesteld, is jullie ATS gekoppeld aan Indeed en staan staan diverse social media pixels op de website geïnstalleerd.
- Jullie verzamelen regelmatig feedback vanuit kandidaten en interne afdelingen om de flow binnen de candidate journey te blijven optimaliseren.
Met deze checklist werk je vanuit een plan en een goede samenwerking stap voor stap naar het werven van de juiste kandidaten voor jouw zorgorganisatie!
Vond je dit interessant? Lees dan ook ‘Optimaliseer de sollicitatie funnel en krijg meer sollicitanten’ of ‘Succesvol online werven in de zorg doe je zo’.
Dit artikel is geschreven door Larissa. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Larissa op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl.