Terug naar het overzicht

Hoe richt je intern samen de candidate journey optimaal in?

Door de krapte op de arbeidsmarkt en de groeiende vraag naar gespecialiseerd personeel, is het vinden van personeel voor alle zorgorganisaties een flinke uitdaging. Alle registers worden opengetrokken, ook via online marketing. Maar welke afdeling is dan uiteindelijk verantwoordelijk voor de werving? En hoe richt je als organisatie de ideale candidate journey in? Met deze checklist gaat je dat lukken!

Wat is de candidate journey?

De candidate journey is de totale ervaring of ‘reis’ die een kandidaat doormaakt tijdens het wervingsproces. Deze reis begint bij het eerste bewustzijn van de organisatie en strekt zich uit tot de uiteindelijke beslissing om wel of niet te solliciteren. 

Bij het werven van nieuwe medewerkers starten veel zorgorganisaties in de journey bij het pushen van vacatures naar werkzoekenden. En dat is een gemiste kans! Want de candidate journey begint vaak al onbewust en niet-vacature gerelateerd. Daarom is het een must om ook mensen aan te spreken die nog niet actief op zoek zijn. Op het moment dat zij dan wél een carrièreswitch overwegen, wil jij namelijk top of mind zijn. Daarvoor moet je al in een vroeg stadium ‘zaadjes planten’ – en dat proces is van groot belang. Benut dus die hele candidate journey!

Verantwoordelijkheden binnen de candidate journey

Vaak houden verschillende afdelingen binnen een organisatie zich bezig met de verschillende fasen binnen de candidate journey. Dat is absoluut niet verkeerd en soms zelfs ook heel logisch. Dit is wat we vaak zien:

Voor het inrichten van een goede candidate journey – en daarmee voor het werven van de juiste nieuwe medewerkers – is het echter wel cruciaal dat alle afdelingen goed met elkaar samenwerken. En daar gaat het nog wel eens mis. Bijvoorbeeld omdat afdelingen vanuit hun eigen accounts op social media communiceren. Want: ‘van Marketing & Communicatie krijgen we geen toegang tot het corporate account’ of ‘HR & Recruitment willen liever communiceren uit een eigen account’. Met als gevolg dat afdelingen een heel andere visuele stijl en tone of voice hanteren. Dat is zonde, want dat doet afbreuk aan je employer branding waardoor je zomaar goede kandidaten mis kunt lopen. 

Een potentiële kandidaat ziet namelijk één organisatie en verwacht één duidelijk verhaal. Wie via een werken-bij campagne kennismaakt met jullie zorgorganisatie, zal ook de website en social media kanalen bekijken. Daarom is het belangrijk dat er een sterke employer branding is en dat het verhaal van de organisatie op alle kanalen en uitingen eenduidig en herkenbaar is. Dát is waar je samen aan moet werken.

Samenwerken voor de beste kandidaten

Zet dus die kandidaat voorop: hoe maken we het voor sollicitanten zo simpel en herkenbaar mogelijk en hoe werken we intern naadloos samen?Jullie hebben immers een gezamenlijk doel: het succesvol aantrekken, werven én behouden van talent. Dat betekent dat er een gezamenlijke taak ligt voor HR, Recruitment, Marketing en Communicatie:

Door een nauwe samenwerking tussen alle afdelingen te bevorderen, bouwen jullie aan een krachtige en aantrekkelijke werkgeverspositie. En dit trekt niet alleen meer kandidaten aan, maar verbetert ook de kwaliteit van de kandidaten.

Doe nu de check: is jullie zorgorganisatie al voldoende ingericht voor een ideaal wervingsproces?

Een optimale candidate journey begint dus bij een goede samenwerking en duidelijke afspraken. Met deze checklist werk je daar naartoe: 

Met deze checklist werk je vanuit een plan en een goede samenwerking stap voor stap naar het werven van de juiste kandidaten voor jouw zorgorganisatie!

Vond je dit interessant? Lees dan ook ‘Optimaliseer de sollicitatie funnel en krijg meer sollicitanten’ of ‘Succesvol online werven in de zorg doe je zo’. 

Dit artikel is geschreven door Larissa. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Larissa op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op larissa@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Slecht weer op komst? Mooi!

Niets is zo veranderlijk als weer. We praten erover (het is misschien wel het meest besproken onderwerp) en we klagen...
Blog
Google Grants

Google Grants én je Google Ads campagnes: altijd doen! 

Via Google Grants steunt Google goede doelen en non-profit organisaties door hun een gratis mediabudget van 10.000 dollar per maand...
Blog
Google Grants

Zo stimuleer je kaartverkoop met Google Grants

Wat is Google Grants? Hier kan je precies zien wat Google Grants is. Maar hoe zorg je ervoor dat je...
Blog
Google Grants