Terug naar het overzicht

Hoe je als basisschool een effectieve blog schrijft voor ouders van nieuwe leerlingen

Voor een basisschool is communicatie met jonge ouders belangrijk. Deze doelgroep is zoekende naar de school die het beste past bij hun kind en heeft vragen over de het inschrijven op een school. Door een blog te schrijven over dit onderwerp, kom je als school direct in verbinding met deze belangrijke groep ouders die op zoek is naar de beste onderwijsomgeving voor hun kind. Maar hoe schrijf je zo’n blog en waar let je op? Met deze tips kom je eenvoudig tot een effectieve blog!

Ga in op de vragen en zorgen van ouders

Bij het kiezen van een school voor hun kind kijken ouders naar verschillende factoren, zoals de schoolomgeving, onderwijsmethode, buitenschoolse activiteiten en de visie van de school op de sociale ontwikkeling van kinderen. Geef in je blog antwoord op de vragen die ouders hierover hebben en speel in op de zorgen die mogelijk leven. Op die manier creëer je informatie die echt relevant is voor jonge ouders wanneer ze zich oriënteren op een school voor hun kind.

Maak de inhoud persoonlijk

Je blog komt meer tot leven wanneer je je blog persoonlijk maakt. Dit kun je doen door ervaringen van ouders, docenten of leerlingen te verwerken in je verhaal. Daarmee creëer je een inkijkje in de school en geef je ouders een idee van wat ze kunnen verwachten. Omdat een verhaal of ervaring meer tot de verbeelding spreekt dan ‘kale’ informatie, zullen nieuwe ouders zich hierdoor sneller betrokken voelen en sneller een vertrouwd gevoel hebben bij jouw school. 

Benoem de voordelen voor ouders

Ouders willen weten wat een school te bieden heeft voor hun kinderen. Benadruk wat jouw school uniek maakt, zoals de onderwijsmethode, buitenschoolse programma’s en de algehele positieve impact op de ontwikkeling van hun kinderen. Vergeet niet om ook de meest voor de hand liggende zaken te benoemen in je blog, zoals de locatie van de school en dat veiligheid van de leerlingen voorop staat.

Wees duidelijk over waar ouders informatie kunnen vinden

Naast inspirerende verhalen wil je ouders ook praktische informatie bieden. Een eenvoudige manier daarvoor is om verwijzingen te maken in je blog naar belangrijke pagina’s op de schoolwebsite. Denk daarbij aan pagina’s waar ouders snel en gemakkelijk relevante details kunnen vinden, bijvoorbeeld over inschrijfgeld, de uiterste datum van inschrijving en andere praktische zaken. Zorg er ook voor dat ouders op de website moeiteloos de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Een goede structuur en navigatie op de website helpen daarbij. Je kunt bijvoorbeeld op de website een specifiek deel maken voor ouders van toekomstige leerlingen.

Zorg dat ouders de blog zien!

Jonge ouders hebben vaak een druk leven, dus is het belangrijk om de blog niet al te lang te maken (anders haken ze af). 500 woorden is daarbij een goede richtlijn. Vervolgens plaats je je blog op platforms waar ouders het meest actief zijn, zoals Facebook en Instagram. Om zoveel mogelijk ouders te bereiken, kun je aan collega’s en/of ouders van huidige leerlingen vragen om het bericht te delen op hun eigen social media accounts. Want hoe vaker het bericht gedeeld wordt, hoe groter de kans is dat jouw doelgroep het bericht te zien krijgt.

In essentie draait het succes van de blog om twee dingen: relevantie en waarde. Door ouders op een gerichte manier te voorzien van waardevolle informatie, help je ouders bij het kiezen van een school voor hun kind(eren). Op die manier kun je als school al in een vroeg stadium een relatie opbouwen met ouders. Dat kan het verschil maken in hun keuze waardoor zij hun kind op jouw school zullen aanmelden!

Heb je geen tijd voor het schrijven van deze blog of wil je meer tips voor het schrijven van je blog? Neem contact met ons op, wij helpen je graag op weg!

Dit artikel is geschreven door Fréderique. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Fréderique op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie